Nederlands MediaNetwerk

Virtuele warmte. De eerste keer dat ik de term voorbij hoorde gaan, dacht ik Getverrr wat is dat voor een natte wind. Inmiddels ben ik om. Virtuele warmte is helemaal hot (pardon the pun). Maar wat is virtuele warmte eigenlijk en hoe kan je er vandaag nog voor zorgen dat jouw site warm aandoet?

Bij de bakker
Het is zaterdagmorgen. Je hebt nog niet ontbeten want er was geen kruimel brood meer te vinden thuis. Met je zaterdagkloffie aan en een beetje verwaaid hoofd loop je even naar de bakker op de hoek. Goedemorgen mevrouw Contentgirl, lacht hij je bij binnenkomst toe. Goedemorgen Bert (goeie naam voor een bakker lijkt mij), lach je terug. “Hetzelfde als altijd?” aan Bert hoef je niet uit te leggen waar je op zaterdagochtend behoefte aan hebt. “Ik doe er een chocolaatje bij voor bij de koffie.” Biedt Bert ook nog aan. Nadat je hebt afgerekend voor het brood en niet voor de chocolaatjes loop je met een warm gevoel de winkel uit. Jouw dag kan niet meer stuk.

Nu is het zaterdagochtend en wil je boodschappen doen. Dit keer niet in de winkel, maar via internet. Is het mogelijk om ook van een webwinkel weg te lopen met dat warme gevoel? Ja, dat is zeer zeker mogelijk.

Prettig wee
Virtuele warmte is niets anders dan het gevoel dat je gekend, begrepen en geholpen wordt op internet. Zoals Bert wist dat jij chocolaatjes bij de koffie heerlijk vind en die als attentie bij je bestelling deed. Zoals hij wist welk brood je elke zaterdagochtend graag bij het ontbijt eet en wat je naam is. Zo kan je ook je virtuele klanten een prettig wee gevoel in de maagstreek meegeven.

5 tips

* Ken de naam van je klant en noem hem bij naam
Is het niet prettig als je op een site surft waar je ooit al eerder een bestelling hebt gedaan of je in hebt geschreven en je naam staat bovenin beeld? Fijn, dan weet je in elk geval dat ze jou hebben onthouden, maar ook dat je niet onder het account van een ander aan het surfen bent.
* Onthoud wat je klant eerder al eens heeft gedaan
Als je vaker bij een site bestelt, dan weet je dat het prettig is als die site heeft onthouden wat je eerder allemaal al hebt gedaan. Alleen al omdat je dan niet steeds dezelfde aanbiedingen in beeld krijgt. Dat is zo saai. Nog handiger is als je je eigen geschiedenis in kan kijken. Dan weet je zeker dat je dat spannende boek niet voor de tweede keer bestelt.
* Adviseer je klant
Je productassortiment is misschien wel heel erg uitgebreid. Je klanten hebben de tijd niet om álles door te klikken en te lezen. Daarbij weet je als klant helemaal niet altijd waar je naar op zoek bent. Adviseer je klanten dus. Het liefst op basis van eerder gemaakte keuzes zodat je er niet al te hard naast zit. Wat hebben andere klanten gedaan, wat lijkt qua onderwerp wel op waar je klant nu op klikt etc.
* Vertel de klant precies waar hij is
Of hij nu aan het bestellen is, aan het surfen door de site, op zoek naar hulp vertel je klant altijd waar hij zich bevindt en hoe hij er weer weg kan komen. Niks erger dan een doodlopende straat en niks vervelender dan verdwaald raken in een website (okay, verdwaald raken in de woestijn – geef ik grif toe). Een kruimelpad is een vereiste en alternatieven voor de door jou bedachte navigatie. Een blokje links of rechts met links naar aanvullende informatie of gerelateerde producten bijvoorbeeld.
* Geef eens een cadeau
Omkopen is niet erg netjes. Maar een cadeautje voor de moeite moet kunnen. Het hoeft niet eens gratis, maar misschien korting op de bestelling. Het liefst een gepersonaliseerde korting als het dan om virtuele warmte gaat. Korting op producten waarvan je op basis van de klanthistorie kan raden dat de klant deze ook wel interessant zal vinden. Het hoeft jou niet zoveel te kosten, maar wat een warm gevoel krijgt je klant ervan.

Erg opzienbarend zijn deze tips niet realiseer ik me. Ze gelden al jaren voor de bedrijven buiten het virtuele. Maar rondom internet blijft het idee hardnekkig bestaan dat het nieuwe media is en daarmee dus ook nieuwe business. Dat valt wel mee. Ga gewoon na wat jij fijn vindt in een winkel en hoe jij graag benaderd wilt worden. Dat vertaal je naar het web en tadaa virtuele warmte!

www.contentgirls.nl

Weergaven: 39

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Startup Competitie] Rik Heijmen over Monsley

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Rik Heijmen van Monsley.

[Startup Competitie] Richard Otto en Sebastian Plasschaert over XS2RADIO

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Richard Otto en Sebastian Plasschaert van XS2RADIO

[Startup Competition] Penny Whitelaw talks about Scircula

Nederlands MediaNetwerk publishes a series of interviews with start-ups in the context of our Startup Competition. Penny Whitelaw tells all about her startup Scircula

Startup Competitie 1 jaar later: Moodus

Moodus was een van de winnende startups van de Startup Competitie 2019. Hoe ging het verder met het bedrijf van Ahmed Ali en Tim Smit? We vragen het ze

[Interview] Yvonne Prins en Carolien van ’t Hek: We laten ons niet leiden door conventies

De dagelijkse leiding van UM Nederland is per 1 oktober 2019 in handen van Yvonne Prins als Managing Partner en Carolien van ’t Hek als CEO. Wij spreken hen over UM

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Vue begrijpt het niet, Basic-Fit wel en Swiss Sense hoopt op wonderen

In plaats van lokaal x actueel x content x kort kiest Vue Cinemas voor breed x branchebreed x zenden x lang. Gaap

[Column] David de Jong: World Radio Day....alleen niet in Nederland?!

In 2019 vierde de Nederlandse radiosector uitgebreid het 100-jarig bestaan van het medium radio in Nederland. 13 februari is elk jaar World Radio Day. Dit jaar staat de UNESCO-dag in het teken van diversiteit die het medium radio kan bieden

Nathalie Peters & Marc Nieman: Agility helpt een excellente Customer Experience (CX) te creëren

Klanten en gebruikers, zowel in een B2C als B2B omgeving, verwachten tijdens alle stappen in hun klantreis, een naadloos op elkaar aansluitende dienstverlening

[Column] Erwin Fisser: De Belastingdienst

Waar waren Google, Apple en Amazon nu geweest zonder het internet? En wie heeft het internet ontwikkeld? Precies, de overheid

Jeroen Verkroost: Hoe geeft Trump een miljard uit aan misinformatie? Hoe zet je Netflix autopreview uit?

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden