Nederlands MediaNetwerk

Virtuele warmte. De eerste keer dat ik de term voorbij hoorde gaan, dacht ik Getverrr wat is dat voor een natte wind. Inmiddels ben ik om. Virtuele warmte is helemaal hot (pardon the pun). Maar wat is virtuele warmte eigenlijk en hoe kan je er vandaag nog voor zorgen dat jouw site warm aandoet?

Bij de bakker
Het is zaterdagmorgen. Je hebt nog niet ontbeten want er was geen kruimel brood meer te vinden thuis. Met je zaterdagkloffie aan en een beetje verwaaid hoofd loop je even naar de bakker op de hoek. Goedemorgen mevrouw Contentgirl, lacht hij je bij binnenkomst toe. Goedemorgen Bert (goeie naam voor een bakker lijkt mij), lach je terug. “Hetzelfde als altijd?” aan Bert hoef je niet uit te leggen waar je op zaterdagochtend behoefte aan hebt. “Ik doe er een chocolaatje bij voor bij de koffie.” Biedt Bert ook nog aan. Nadat je hebt afgerekend voor het brood en niet voor de chocolaatjes loop je met een warm gevoel de winkel uit. Jouw dag kan niet meer stuk.

Nu is het zaterdagochtend en wil je boodschappen doen. Dit keer niet in de winkel, maar via internet. Is het mogelijk om ook van een webwinkel weg te lopen met dat warme gevoel? Ja, dat is zeer zeker mogelijk.

Prettig wee
Virtuele warmte is niets anders dan het gevoel dat je gekend, begrepen en geholpen wordt op internet. Zoals Bert wist dat jij chocolaatjes bij de koffie heerlijk vind en die als attentie bij je bestelling deed. Zoals hij wist welk brood je elke zaterdagochtend graag bij het ontbijt eet en wat je naam is. Zo kan je ook je virtuele klanten een prettig wee gevoel in de maagstreek meegeven.

5 tips

* Ken de naam van je klant en noem hem bij naam
Is het niet prettig als je op een site surft waar je ooit al eerder een bestelling hebt gedaan of je in hebt geschreven en je naam staat bovenin beeld? Fijn, dan weet je in elk geval dat ze jou hebben onthouden, maar ook dat je niet onder het account van een ander aan het surfen bent.
* Onthoud wat je klant eerder al eens heeft gedaan
Als je vaker bij een site bestelt, dan weet je dat het prettig is als die site heeft onthouden wat je eerder allemaal al hebt gedaan. Alleen al omdat je dan niet steeds dezelfde aanbiedingen in beeld krijgt. Dat is zo saai. Nog handiger is als je je eigen geschiedenis in kan kijken. Dan weet je zeker dat je dat spannende boek niet voor de tweede keer bestelt.
* Adviseer je klant
Je productassortiment is misschien wel heel erg uitgebreid. Je klanten hebben de tijd niet om álles door te klikken en te lezen. Daarbij weet je als klant helemaal niet altijd waar je naar op zoek bent. Adviseer je klanten dus. Het liefst op basis van eerder gemaakte keuzes zodat je er niet al te hard naast zit. Wat hebben andere klanten gedaan, wat lijkt qua onderwerp wel op waar je klant nu op klikt etc.
* Vertel de klant precies waar hij is
Of hij nu aan het bestellen is, aan het surfen door de site, op zoek naar hulp vertel je klant altijd waar hij zich bevindt en hoe hij er weer weg kan komen. Niks erger dan een doodlopende straat en niks vervelender dan verdwaald raken in een website (okay, verdwaald raken in de woestijn – geef ik grif toe). Een kruimelpad is een vereiste en alternatieven voor de door jou bedachte navigatie. Een blokje links of rechts met links naar aanvullende informatie of gerelateerde producten bijvoorbeeld.
* Geef eens een cadeau
Omkopen is niet erg netjes. Maar een cadeautje voor de moeite moet kunnen. Het hoeft niet eens gratis, maar misschien korting op de bestelling. Het liefst een gepersonaliseerde korting als het dan om virtuele warmte gaat. Korting op producten waarvan je op basis van de klanthistorie kan raden dat de klant deze ook wel interessant zal vinden. Het hoeft jou niet zoveel te kosten, maar wat een warm gevoel krijgt je klant ervan.

Erg opzienbarend zijn deze tips niet realiseer ik me. Ze gelden al jaren voor de bedrijven buiten het virtuele. Maar rondom internet blijft het idee hardnekkig bestaan dat het nieuwe media is en daarmee dus ook nieuwe business. Dat valt wel mee. Ga gewoon na wat jij fijn vindt in een winkel en hoe jij graag benaderd wilt worden. Dat vertaal je naar het web en tadaa virtuele warmte!

www.contentgirls.nl

Weergaven: 33

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Jacco Hornes: Radio en digitalisering zijn natuurlijke bondgenoten

Hij is Account Director bij Talpa Media Solutions en kreeg onlangs een RAB Radiohart voor zijn verdiensten voor de mediasector. We feliciteren Jacco Hornes en spreken hem over het vak

[Interview] Sander van der Peet (Abovo Media): Ik spreek ook de taal van de radio-exploitant

Sander van der Peet is mediaplanner bij Abovo Media én radiospecialist van het jaar. Tijdens de Radio Advertising Awards van het RAB liet hij mede-genomineerden Jeffrey Koen en Martijn Vlasblom achter zich en ging met de prijs naar huis

[Interview] Patrick van Hooy (Value Zipper) over belangrijke uitbreiding portfolio

Sinds 1 juli 2019 doet Value Zipper de verkoop van advertenties en branded content voor de WPG Media titels Vrij Nederland, Psychologie, Yoga Magazine en Happinez. Wij spreken oprichter en CEO Patrick van Hooy

[Interview] Maarten Post (Hornbach): De keuze voor bioscoopreclame was snel gemaakt

Maarten Post is marketingmanager van Hornbach. Begin 2019 lanceerde hij een wervingscampagne in samenwerking met Jean Mineur Mediavision, om personeel aan te trekken in de regio Duiven. Naast lokale print-uitingen, koos Maarten voor de bioscoop om zijn boodschap te verspreiden. Wij vragen hem naar de campagne, de resultaten en de bioscoop als advertentiekanaal

[Interview] Jeroen Koopman: SVOD en de bioscoop groeien dichter naar elkaar toe

Jeroen Koopman is founder en Creative Producer bij NewBe. Met onder meer Misfit behaalde hij ongekende internationale successen. We spreken hem over produceren voor on-demand en de groei van SVOD

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: YouTube waterboarding, geforceerde TN'ers van SNS en stockmodellen voor Big Green Egg

Anderhalve minuut kijken naar reclame om er dan achter te komen dat je eigenlijk niet weet waar het over gaat. Dat was vroegâh al irritant, maar tegenwoordig kan het dus écht niet meer

[Column] Erwin Fisser: De ellende van de eerste zijn

We kennen de Wright Brothers als uitvinders van het moderne vliegtuig, niet Henri Giffard die al 50 jaar eerder met een gemotoriseerd toestel vloog. We kennen allemaal David Bowie, veel minder mensen kennen Captain Beefheart

[Column] Maartje Blijleven: Dan schrijf je toch een boek?

De suggestie leek zo simpel: gewoon even een boek schrijven. Als je om je heen kijkt, dan lijkt het of tegenwoordig iedere professional een boek schrijft. In een weekend (hoe dan!?), in drie weken, drie maanden, of net wat langer. Mijn doel was drie maanden, maar het kostte me uiteindelijk ruim een jaar bloed, zweet en tranen

[Column] Paola Cassone: Empty nesters

Hoera! Mijn puberzoon is geslaagd en vanaf september gaat hij op kamers. Er zijn ongeveer 400.000 ouders die vorige maand dit goede nieuws hebben gehoord. Dit is bijna 20 procent van de gezinnen met thuiswonende kinderen in Nederland

[Commercial Review] Folkert Langeveld: jaloersmakend Zeeman, over the top Vedett en advercontentpublishing van Campina

De grote overwinning gaat de afgelopen maand natuurlijk naar Zeeman. De campagne waarin we aan het denken werden gezet over exclusieve versus goedkope sneakers steeg in creativiteit en uitvoering boven al het andere uit

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden