Nederlands MediaNetwerk

Programma:
My first home/Zender:
RTL4/Eerste uitzending:
25 oktober/Tijdstip:
16.28 uur/aantal kijkers:
119.000 Elke uitzendgemachtigde die in deze tijd van toenemende schraalte een programma over de koop van het eerste huis begint verdient bewondering voor de intentie. Ja, en als dan ook nog
Jet Sol het geheel presenteert kun je rustig spreken van een diep doordacht geheel. Je zou de makers een florerende economie gunnen waarin het aandeel Fortis zelfs opkruipt naar èèn euro 19, dat is toch snel berekend èèn volle cent voor iedere 1000 kijkers.
Jet begon voortvarend, ze vergeleek de prijs van een appartement in Amsterdam, globaal 200.000 euro, met andere locaties in Nederland. Het stemde mij in elk geval tot diep nadenken dat je in Amsterdam een veredelde duiventil hebt en in Venlo een buitengewoon riante woning voor dezelfde prijs. Waarom, vroeg ik me af, zien we niet een ware volksverhuizing richting Venlo. Ergo, waarom haal ik het zelf niet in mijn hoofd naar Venlo te trekken, huis en haard achterlatend. Ik probeerde de voordelen van het wonen in Venlo in kaart te brengen. Geloof me, ik heb me suf gepiekerd, ik kon niets bedenken. Tot mijn oog viel op een tekenwedstrijd:
Venlo vertelt, ja, dan ga je toch twijfelen. Terwijl ik nog in diep gepeins verzonken was, trekt Jet noordwaarts. Om precies te zijn naar Hoogkerk onder de rook van Groningen, daar woont
Marleen. Marleen is ongeveer een half jaar bezig om een leuke starterswoning in Hoogkerk te vinden. Ze heeft een budget van maximaal €157.000 en wil graag een eengezinswoning met drie slaapkamers en een tuin. Ik dacht voor die prijs woon je niet onder rook maar zo ongeveer in een schoorsteen. Maar niet in Hoogkerk, daar stond een leuk schippershuisje te koop. Marleen had geen eigen makelaar maar wel een financieel adviseur ingeschakeld voor deskundig advies. Ik had een vol reclameblok nodig om mij enigszins te herstellen van de schok. In een slangenkuil vallen is een vrij onschuldig tijdverdrijf in vergelijk met in de klauwen vallen van een financieel adviseur. Natuurlijk bestaan er wel betrouwbare financiële figuren maar die schijnt men vooral aan te treffen in de buurt van Venlo. Overigens, het moderne jonge wonen lijkt pas geslaagd als je teksten op de muren aanbrengt, dit kan tot verwarring leiden. Zo zag ik vorige week bij iemand met bloed geschreven KILL BILL op de muur staan. Ik vroeg gevat als altijd, 'deel een of twee'. 'Nee, zei ze, 'de man die mij een woekerpolis heeft aangesmeerd. heet Bill.' Na de reclame zag ik plotseling
Wilma Nanninga opduiken. Ik was dan wel geschrokken maar toch niet zo erg dat ik begon te hallucineren, of toch? Nee, Wilma hoorde bij het onderdeel van een bekende Nederlander die teruggaat naar het eerste huis. Wilma woonde toen klein maar nu groot. Ze raakte er niet over uitgepraat hoe groot ze nu woonde. Iemand met pleinvrees durft bij haar de woonkamer niet in, zo groot ongeveer. Ik vermoed dat ze ergens in de omgeving van Venlo woont. Jet, dit is een waardeloos onderdeel van je programma. Andersom zou wel leuk zijn, een bekende Nederlander die uitbundig woonde en nu beklemmend kleinbehuisd is. En niet effe maar eindeloos. Ondertussen is Marleen nog niet geslaagd, ze vond het schippershuisje te onderhoudsgevoelig. Jet knikt. 'Waarom wil je eigenlijk in Hoogkerk wonen, vroeg ze. 'Hoogkerk heeft op zich niet heel erg veel bijzonders', zei Marleen, 'maar ik ben er geboren'. Ik voelde dat hier geen speld tussen te krijgen was. Ik werd overvallen door een onverwachte vlaag helder inzicht, natuurlijk, ook in Venlo zijn mensen geboren en die weten heus wel dat Venlo niet echt iets bijzonders heeft, maar ze zijn er wel geboren. Daarom wonen er nog steeds mensen. Is het niet hartverwarmend ontroerend?

Weergaven: 271

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Bas Vlugt op 3 November 2008 op 15.21
Dag Ton, een al even hartverwarmend als ontroerend betoog! Groetjes uit Venlo.

Interviews

[Interview] Dolly van den Akker: Consumenten vinden purpose steeds belangrijker, merken moeten toegevoegde waarde bieden

Het zijn avontuurlijke jaren geweest voor MPG Group. CEO Dolly van den Akker vertelt over de afgelopen 14 maanden en kijkt vooruit naar 202

[Interview] Paul Römer | Talpa Network: Radio en televisie leven anno 2020 meer dan ooit

Net als andere media-exploitanten heeft Talpa Network een jaar achter de rug vol dynamiek. Een reorganisatie betekende dat een aantal mensen het bedrijf heeft moeten verlaten. De coronacrisis maakte het vak van programmamaker er niet makkelijker op, maar leidde ook tot ongekende innovatie

[Interview] Patrick van Hooy: 2021 is het jaar waarin we Value Zipper Digital op de kaart gaan zetten

Wow Patrick, twéé keer Value Zipper in de top 3 van het Adformatie Kerstrapport. Wat een weelde! Nummer 1 in online en nummer 1 in print... dat is nog eens het jaar afsluiten met een hoogtepunt!

[Interview] David Hanemaayer kijkt uit naar 100 jaar Tuschinski in 2021

Pathé Tuschinski is uitgeroepen tot mooiste klassieke filmtheater van Europa, het midden-Oosten en Afrika. 2020 was een bijzonder jaar voor het bijna 100-jarige bekendste Amsterdamse filmtheater. We spraken met David Hanemaayer, theatermanager Pathé Tuschinski Amsterdam

[Interview] Jeroen Koopman | NewBe: Vanaf dag één van de lockdown kozen we voor een creatief optimistische blik

In aanloop naar de bekendmaking van DeProducenten50 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met producenten. Vandaag spreken we Jeroen Koopman, oprichter en eigenaar van NewBe

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Wie is de baas over social media? Waarom keken we niet meer tv? Waarom bestorm je het Capitool?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Jeroen Verkroost: Reuters Trends, Substack-impact, het probleem van de Autoriteit Persoonsgegevens

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bob Goulooze: Voorspellen

Aan het begin van deze eeuw moest ik een nieuwjaarskaart bedenken voor het bedrijf waar ik aan het communicatie roer stond. De kaart, een fraai vuurwerk in de kleur van het bedrijf, met daaroverheen een quote van de Britse filosoof Francis Bacon

[Column] Henri Lessing: Waarom we denken dat YouTube de nummer één zal worden op het gebied van muziekstreaming

YouTube is altijd een integraal onderdeel geweest van de muziekbusiness. Het platform tilt de concurrentiestrijd rond het streamen van muziek echter naar een hoger niveau en probeert een uniek muziekuniversum op te bouwen waar concurrenten als Spotify en Apple Music geen deel van kunnen uitmaken

[Column] Paola Cassone: Imagine

Veertig jaar geleden, op 8 december 1980, is John Lennon door een ex-fan vermoord. Zijn culturele bijdrage aan onze maatschappij is volgens mij enorm, maar ik ben een hardcore fan en daardoor ben ik bevooroordeeld

Badge

Bezig met laden...

© 2021   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden