Nederlands MediaNetwerk

Programma:
My first home/Zender:
RTL4/Eerste uitzending:
25 oktober/Tijdstip:
16.28 uur/aantal kijkers:
119.000 Elke uitzendgemachtigde die in deze tijd van toenemende schraalte een programma over de koop van het eerste huis begint verdient bewondering voor de intentie. Ja, en als dan ook nog
Jet Sol het geheel presenteert kun je rustig spreken van een diep doordacht geheel. Je zou de makers een florerende economie gunnen waarin het aandeel Fortis zelfs opkruipt naar èèn euro 19, dat is toch snel berekend èèn volle cent voor iedere 1000 kijkers.
Jet begon voortvarend, ze vergeleek de prijs van een appartement in Amsterdam, globaal 200.000 euro, met andere locaties in Nederland. Het stemde mij in elk geval tot diep nadenken dat je in Amsterdam een veredelde duiventil hebt en in Venlo een buitengewoon riante woning voor dezelfde prijs. Waarom, vroeg ik me af, zien we niet een ware volksverhuizing richting Venlo. Ergo, waarom haal ik het zelf niet in mijn hoofd naar Venlo te trekken, huis en haard achterlatend. Ik probeerde de voordelen van het wonen in Venlo in kaart te brengen. Geloof me, ik heb me suf gepiekerd, ik kon niets bedenken. Tot mijn oog viel op een tekenwedstrijd:
Venlo vertelt, ja, dan ga je toch twijfelen. Terwijl ik nog in diep gepeins verzonken was, trekt Jet noordwaarts. Om precies te zijn naar Hoogkerk onder de rook van Groningen, daar woont
Marleen. Marleen is ongeveer een half jaar bezig om een leuke starterswoning in Hoogkerk te vinden. Ze heeft een budget van maximaal €157.000 en wil graag een eengezinswoning met drie slaapkamers en een tuin. Ik dacht voor die prijs woon je niet onder rook maar zo ongeveer in een schoorsteen. Maar niet in Hoogkerk, daar stond een leuk schippershuisje te koop. Marleen had geen eigen makelaar maar wel een financieel adviseur ingeschakeld voor deskundig advies. Ik had een vol reclameblok nodig om mij enigszins te herstellen van de schok. In een slangenkuil vallen is een vrij onschuldig tijdverdrijf in vergelijk met in de klauwen vallen van een financieel adviseur. Natuurlijk bestaan er wel betrouwbare financiële figuren maar die schijnt men vooral aan te treffen in de buurt van Venlo. Overigens, het moderne jonge wonen lijkt pas geslaagd als je teksten op de muren aanbrengt, dit kan tot verwarring leiden. Zo zag ik vorige week bij iemand met bloed geschreven KILL BILL op de muur staan. Ik vroeg gevat als altijd, 'deel een of twee'. 'Nee, zei ze, 'de man die mij een woekerpolis heeft aangesmeerd. heet Bill.' Na de reclame zag ik plotseling
Wilma Nanninga opduiken. Ik was dan wel geschrokken maar toch niet zo erg dat ik begon te hallucineren, of toch? Nee, Wilma hoorde bij het onderdeel van een bekende Nederlander die teruggaat naar het eerste huis. Wilma woonde toen klein maar nu groot. Ze raakte er niet over uitgepraat hoe groot ze nu woonde. Iemand met pleinvrees durft bij haar de woonkamer niet in, zo groot ongeveer. Ik vermoed dat ze ergens in de omgeving van Venlo woont. Jet, dit is een waardeloos onderdeel van je programma. Andersom zou wel leuk zijn, een bekende Nederlander die uitbundig woonde en nu beklemmend kleinbehuisd is. En niet effe maar eindeloos. Ondertussen is Marleen nog niet geslaagd, ze vond het schippershuisje te onderhoudsgevoelig. Jet knikt. 'Waarom wil je eigenlijk in Hoogkerk wonen, vroeg ze. 'Hoogkerk heeft op zich niet heel erg veel bijzonders', zei Marleen, 'maar ik ben er geboren'. Ik voelde dat hier geen speld tussen te krijgen was. Ik werd overvallen door een onverwachte vlaag helder inzicht, natuurlijk, ook in Venlo zijn mensen geboren en die weten heus wel dat Venlo niet echt iets bijzonders heeft, maar ze zijn er wel geboren. Daarom wonen er nog steeds mensen. Is het niet hartverwarmend ontroerend?

Weergaven: 269

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Bas Vlugt op 3 November 2008 op 15.21
Dag Ton, een al even hartverwarmend als ontroerend betoog! Groetjes uit Venlo.

Interviews

[Marketing Report Radio] Hanna Verboom over Cinetree en gratis films in coronatijd

Hanna Verboom is actrice en oprichter van filmplatform Cinetree, een online platform vol arthousefilms met een maatschappelijke boodschap. Tijdens de coronacrisis bood de site tijdelijk films gratis aan

[Interview] Marlene Wickel (Jean Mineur Mediavision) over het openen van de bioscopen

Marlene Wickel is Managing Director bij Jean Mineur Mediavision. In de uitzending van Marketing Report Radio praat ze over het sluiten van de bioscopen vanwege de coronacrisis en over hoe ze nu weer open gaan

[Cross Media Case 2020] Jildou van der Bijl over WE Fashion X LINDA.

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

[Cross Media Case 2020] Linda Boonman over AXE gets you ready to move closer

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Greenhouse draagt AXE gets you ready to move closer voor als Cross Media Case. We spreken met Linda Boonman, creative lead van Greenhouse

[Cross Media Case 2020] Fleur Haen over Chantals Pyjama Party

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. RTL draagt Chantals Pyjama Party voor als Cross Media Case We spreken met Fleur Haen, manager live entertainment

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Paola Cassone: Fear of Going Out

Eindelijk is het zover! We kunnen op het terras, in een restaurant en wie weet zelfs naar de sportschool. Zijn we blij? Nou, niet echt als we een Amerikaans onderzoek van technetwerk Blind moeten geloven

Jeroen Verkroost: Wat wil Trump écht - en Zuck niet? Waarom storten Amerikaanse universiteiten in?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bob Goulooze: Game over

Deze coronatijd, die gelukkig bijna voorbij is, doet een groot beroep op velen. Op hun uithoudings- en doorzettingsvermogen. En op de creatieve capaciteiten. Op social media ontstaan dan ook steeds meer zelfbedachte spelletjes

[Column] Maartje Blijleven: Waarom sales webinars niet werken (en wat je wél kunt doen om nieuwe klanten aan te trekken)

Dit had ik natuurlijk nooit verwacht, toen ik begin 2020 op het podium stond van Koffiedik Kijken en mijn voorspelling voor 2020 deed. Voor een zaal vol vakgenoten, toen dat nog kon. (Oh wat mis ik die tijd!)

Jeroen Verkroost: Wordt jouw nieuws gestolen? Hoe 'doe' je diversiteit? Wie heeft jouw data? Test je mee op Blip?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden