Nederlands MediaNetwerk

Als Amerika over zeven dagen naar de stembus gaat gaan we ervan uit dat iedereen een weloverwogen keuze maakt; dat doen wij als zelfbewuste deelnemers aan de moderne consumptiemaatschappij toch de hele dag? Recent onderzoek bewijst echter het tegenovergestelde.

Het uitgangspunt van Martin Lindstrom's nieuwste boek "Buy-ology; Truth and Lies about Why We Buy" is simpel: mensen liegen, hersenscans niet. De internationaal bekende marketing goeroe - die onder andere McDonald, Nestlé, Microsoft en Disney adviseert - baseert deze stelling op drie jaar hersenonderzoek en de grootste hoeveelheid neuromarketing data die ooit voorhanden was. En de conclusies zijn verrassend genoeg om alle beslistheorieën en marketingmodellen overboord te zetten.

Zo blijkt bijvoorbeeld dat waarschuwingen op pakjes sigaretten roken stimuleren. Dat "Roken is dodelijk" niemand ervan weerhoudt een sigaret op te steken is weliswaar bekend, maar dat zelfs de meest gruwelijke teksten en plaatjes prikkels veroorzaken in dat deel van de hersens waar onze verlangens huizen is op zijn minst opmerkelijk. Oftewel, hoe meer tabaksreclame, hoe minder mensen gaan roken.

Een andere conclusie stelt dat product placements niet werken. Hoe hard regisseurs ook hun best doen om soapsterren 'subtiel' Pringles te laten eten, of hoeveel Unilever producten set dressers speels in een decor plaatsen, de kijker ziet het niet. De hersenscans van de proefkonijnen wezen uit dat een bepaald product alleen opvalt als het van belang is voor de verhaallijn.

De studie wees ook uit dat mensen bij het zien van bepaalde sterke merken zoals de Ipod dezelfde hersenactiviteit vertonen als wanneer ze religieuze afbeeldingen onder ogen krijgen. Hiermee lijkt eindelijk een verklaring gevonden te zijn waarom mensen 24 uur in de rij gaan staan voor een nieuwe Iphone: het is het 21ste eeuwse equivalent van de bedevaart naar Lourdes.

Het beste bewijs dat de conclusies uit "Buy-ology" voor een revolutie gaan zorgen blijkt uit het vermogen om met hersenscans de slagingskansen van televisieprogramma's in kaart te brengen.
Deelnemers aan het onderzoek kregen drie shows te zien; toen de programma's later op de Britse televisie te zien waren bleek show die voor de minste hersenprikkels zorgde ook de slechtste kijkcijfers te krijgen.

Kortom, in het onwaarschijnlijke geval dat McCain volgende week president wordt dan komt dat niet door zijn uitmuntende campagne, maar door een moment van onoplettendheid in Amerika's onderbewustzijn.

Weergaven: 46

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Floris Venneman over de overname van tv-zender ONS

ONS is overgenomen door het creatieve bureau Bureauvijftig. We spreken met mede-eigenaar en partner Floris Venneman over de overname en plannen met de aangekochte televisiezender

[Interview] Colin Butfield (WWF) over David Attenborough: A Life On Our Planet

Op 16 april 2020 gaat David Attenborough: A Life On Our Planet in première met een livestream vanuit de Royal Albert Hall in Londen. Deze première is live te volgen over de hele wereld. De film maakte Sir David Attenborough in samenwerking met Silverback Films en het Wereld Natuur Fonds. We spreken met Colin Butfield, Executive Producer van het WWF

[Interview] Startup Competitie 1 jaar later: Microphone Media

Microphone Media was een van de winnende startups van de Startup Competitie 2019. Hoe ging het verder met het podcastbedrijf? We spreken Frank Kromer

[Interview] Startup Competitie 1 jaar later: 5PM

5PM was een van de winnende startups van de Startup Competitie 2019. Hoe ging het verder met het bedrijf, dat organisaties helpt aan meer succes op YouTube? We spreken Peter Minkjan en zijn team

[Interview] Wierish Debipersad: Clear Channel neemt afscheid van de billboard

Wierish Debipersad is sinds de zomer van 2019 commercieel directeur van Clear Channel Nederland en zet vol in op digitaal. "We starten binnenkort met personalised ads in Q-Park-garages"

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Annemarije Tillema: Merkenbouwers, bouw bruggen naar de nieuwe wereld

Het jaar is nog maar net begonnen en er is een hoop zorgwekkends gaande dat primair of zijdelings gaat over klimaatverandering en verantwoordelijkheden in dit kader

Jeroen Verkroost: NPO wordt rechtser, 100 (!) trends voor 2020, surfen zonder cookies en deepfake jezelf!

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

[Column] Cor Hospes: Kappen met merkbouwen op sociale media, doe dat op je eigen contentplatform!

Ooit waren het supergezellige digitale kroegen voor oeverloos vermaak. Maar sociale media - zoals ook jij die jarenlang gebruikte - zijn veranderd in vervaarlijke laboratoria geregeerd door algoritmes, fake news, propaganda en nepaccounts

Jeroen Verkroost: kijkcijfers, kijktijd, zonder cookies, Hoogvliegers, software als wapen en meer

Jeroen Verkroost speurde internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bas Vlugt: Hoe dik wil je de koffie kijken?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik zit nu 22 jaar in het vak en was nog nooit bij Koffiedik Kijken geweest.

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden