Nederlands MediaNetwerk

Vorige week vierde reclamemaker en tijdschriftenverzamelaar Jan Knaap zijn afscheid bij
Etcetera met de lancering van
Babynrs.nl. Grijpen wij de telefoon.
Dag Jan, hoe is het met je? 'Geweldig afzwaaifeest gehad, dat halverwege overging in een launchparty op het Lichtschip van Finley. Met een sprankelend en eervol optreden van Rozemarijn de Witte, founding editor van onder andere Living, Linda en la Vie en Rose, die als een moderne Florence Nightingale mijn site www.babynrs.nl het levenslicht liet zien. Daarna veel napubliciteit in de landelijke dagbladen en op allerlei internetplatforms. En nu ook nog dit gesprekje met Communicatienieuws. Ik betrap me zowaar op een Gouden Effie gevoel om maar even een bruggetje te slaan naar een andere activiteit waar ik me de afgelopen week vanuit mijn VEA-functie nog mee bezig heb mogen houden…'
Wat is Babynrs.nl? 'De grootste online verzameling van nul- en eennummers van tijdschriften vanaf 1980 en eerder. Meer dan 1000! Als afscheidskado van de zaak gekregen. Met dank aan mijn makkers van Etcetera en Redurban. De site is redelijk spectaculair te noemen. Een achtbaan en tegelijkertijd zoekmachine door de geschiedenis van bladintroducties. Met een complete database eraan gekoppeld, waardoor ik inzichten heb verworven, die nog nooit eerder boven tafel zijn gekomen. Bijvoorbeeld dat Rozemarijn de hoofdredacteur is met de meeste nieuwe introducties in Nederland op haar naam. Dat een blad met ondertitel een hoger overlevingskans heeft dan een blad zonder ondertitel. En dat er tegenwoordig jaarlijks 10x zoveel nieuwe tijdschriften verschijnen dan 30 jaar geleden; ondanks en dankzij het digitale tijdperk. Daarnaast trof ik in het oudste babynummer uit mijn collectie, het maandschrift Op de Hoogte uit 1903, al een vorm van productplacement aan door Maggi. Lachen, toch? Veel uitgevers en opvallend veel hoofdredacteuren hebben afgelopen dagen contact met me opgenomen. Behalve dat ze Babynrs.nl een mooi initiatief, een waardevol archief en een heerlijke plek voor bladenmakers vinden, kreeg ik ook nog het advies mee om nu zelf maar eens een tijdschrift te beginnen; eentje over babynummers…'
Is dit een hobby of een business? 'Qua tijdbeslag heeft het de afgelopen maanden het karakter van een business aangenomen, maar hopelijk wordt het komende tijd weer een hobby.
Wat kunnen we de komende maanden van Babynrs.nl verwachten? 'Ik zou het geweldig vinden als mijn prive-initiatief niet alleen gekoesterd, maar srtraks ook omarmd wordt door een aantal overkoepelende partijen, zodat ik de site wat makkelijker actueel kan houden. Daarnaast ben ik in gesprek geraakt met het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem om daar iets met mijn verzameling te doen. Mooi toch?'
Wat is het laatste nieuws? 'Het lijkt erop dat 2008 een sensationeel uitgeefjaar gaat worden met inmiddels meer dan 50 introducties en we zijn nog maar halverwege!'
www.babynrs.nl

Weergaven: 119

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden