Nederlands MediaNetwerk

NRC Handelsblad geeft ter gelegenheid van zijn 40e verjaardag aan al zijn lezers twee e-boeken cadeau. De krant is op 1 oktober 1970 ontstaan na een fusie van de Rotterdamse NRC en het Amsterdamse Handelsblad, twee kranten die zijn opgericht in de eerste helft van de 19e eeuw. “NRC Handelsblad is een jeugdige veertiger, die net een turbulente periode heeft meegemaakt”, schrijft Peter Vandermeersch, de nieuwe hoofdredacteur, vandaag in NRC Handelsblad. “De krant is van eigenaar en van hoofdredacteur veranderd. Maar de krant heeft nog steeds dezelfde beginselen als in 1970. En wij gaan ook de komende veertig jaar een moderne liberale krant maken voor lezers die bereid zijn na te denken. Inmiddels doen we dat niet meer uitsluitend in NRC Handelsblad, maar ook in
nrc.next, op onze sites en via onze mobiele toepassingen zoals de iPad. Maar of het nu papier is of het scherm van een mobiele telefoon, de drager is minder belangrijk. Waar het om gaat is onze missie: aan journalistiek doen die dieper graaft dan het snelle citaat en verder kijkt dan de grenzen van Nederland. Journalistiek die ertoe doet. Die onthult, duidt, analyseert en betrokken is. Die van nuance houdt. Die hoofd én hart raakt. Die ruimte geeft aan debat en opinie. Die tegenspraak op prijs stelt. Die niet altijd de juiste antwoorden weet, maar wel de goede vragen stelt.” Om de digitale toekomst te verbinden met het papieren verleden brengt de krant deze week twee jubileumboeken uit als e-boek, die gratis zijn te lezen en te downloaden via de website nrc.nl.
Scherpe letters van
Paul Steenhuis gaat over de vorm van de krant: over hoe letters en het beeld veranderden, over Tom Poes en Fokke & Sukke. Het boek van meer dan 200 pagina's geeft ook een selectie van meer dan honderd van de mooiste of meest interessante pagina's van NRC Handelsblad van de afgelopen veertig jaar. Speciaal voor deze uitgave heeft NRC Handelsblad een hedendaagse variant gemaakt van het monumentale glas-in-loodraam dat de kunstenaar
Harm Kamerlingh Onnes in 1928 maakte met als onderwerp: het productieproces van de krant. Dat raam is te bekijken in museum De Lakenhal in Leiden.
Twee kranten, twee paleizen (64 pagina's) van
Pien van der Hoeven gaat over de twee gebouwen van de fusiekranten in Rotterdam en Amsterdam, die symbool staan voor de twee culturen die zich de afgelopen veertig jaar hebben verenigd. Juist die combinatie van Rotterdamse zakelijkheid en Amsterdamse flair stond aan de basis van het succes van NRC Handelsblad. De twee boeken zijn als PDF te downloaden en te lezen via de website nrc.nl/40jaar. Zaterdag verschijnt een speciale uitgave van NRC Handelsblad zelf, met bijdrages van de lezers over hun krant. Over de vorm van NRC Handelsblad is van 15 oktober tot 9 januari ook een kleine tentoonstelling te zien in museum De Lakenhal in Leiden.
www.nrc.nl
www.nrc.nl/40jaar
www.lakenhal.nl

Weergaven: 135

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden