Nederlands MediaNetwerk

Er is in de afgelopen jaren veel veranderd in de wereld van PR en de journalistiek. Sommige misvattingen zijn echter dezelfde gebleven. Een greep uit de meest voorkomende:

1. Het gaat er om wie je kent

Niet echt. Hoewel ook PR professionals zich schuldig maken aan ‘namedropping’, zijn het vooral de opdrachtgevers die denken dat dit de succesfactor is, de tovertruc die al het andere overbodig maakt. Het gaat niet om de contacten. Het gaat om inhoud, een goed verhaal. Dit betekent niet dat goede contacten met de media niet belangrijk zijn. Een PR professional die door journalisten wordt vertrouwd en gerespecteerd, krijgt makkelijker zendtijd. Ook kunnen deze ‘warme’ relaties helpen bij het testen van een invalshoek of een idee. Deze feedback kan heel nuttig zijn bij het verder vormgeven van de pitch.  

2. De perfecte pitch

Natuurlijk is het belangrijk dat je pitch klopt, je tekst moet goed leesbaar zijn, zonder typo’s en andere onvolkomenheden. Maar is het voor journalisten de beslissende factor? Niet echt. Journalisten gebruiken je pitch om zich een beeld te vormen van het verhaal. En het gaat er om dat je je verhaal goed kunt overbrengen en niet dat je e-mail geschikt is om één op één te publiceren. Waar het uiteindelijk om gaat is de inhoud, het persoonlijke contact en authenticiteit. Als je pitch niet succesvol was, dan zal het niet gelegen hebben aan het verkeerde lettertype of een spelfout. 

3. Alleen interviews

Een mooi verhaal alleen is niet genoeg. Het verhaal moet ook verteld worden. Niet elke woordvoerder kan dit tot zijn sterke eigenschappen rekenen. Om de drukpers te halen hoeft er niet persé een interview aan de basis te liggen van de publicatie. Omdat het gaat om het verhaal, de content, is de vorm slechts een middel om het doel te bereiken. Sommige journalisten maken hun verhaal op basis van de input die levert (je verhaal) en willen in een interview nog een citaat ‘halen’ of enkele feiten bevestigd zien. Er zijn ook redacties die liefst zo veel mogelijk materiaal aangeleverd krijgen en hiermee zelf verder aan de slag gaan. Pin jezelf dus niet vast op de vorm, maar kom in overleg met de journalist tot datgene dat de beste input vormt voor het uiteindelijke artikel.

4. Beloofd is beloofd

De journalist heeft beloofd iets met het onderwerp te doen. Kwestie van afwachten? Niet echt. Redacties werken soms al ver vooruit. Dit kan variëren van dagen, weken tot zelfs maanden. Als jouw onderwerp hen interessant lijkt, wil het niet zeggen dat ze er ook meteen iets mee doen of dat ze het geagendeerd hebben. Intussen schrijdt de actualiteit in rap tempo voort. Het onderwerp kan intussen zijn nieuwswaarde verloren hebben. Houd dus altijd vinger aan de pols of en wanneer jouw onderwerp behandeld gaat worden en of er aanvullende input nodig is.

5. Print is king 

En tot slot, als er wordt geschreven over je bedrijf, je product/dienst of je opdrachtgever, is het wachten op de vruchten van je arbeid. Wordt het een Google alert met een online publicatie of een ouderwets knipsel via de knipseldienst?Alhoewel het belang van online aanwezigheid over het algemeen wel bekend is, zijn er nog steeds opdrachtgevers die teleurgesteld zijn als hun verhaal de print editie niet heeft gehaald. Natuurlijk doen print publicaties het goed, maar het web wint het toch met afstand van print. Van de wereldburgers is 61% dagelijks online. De internet penetratie in Nederland (iedereen van 13 jaar en ouder) bedraagt inmiddels 92%. Van hen is 68% dagelijks online. Kranten worden ook op dagelijkse basis ‘geconsumeerd’ door 32%. Inmiddels hebben veel online publicaties een veel hogere oplage dan traditionele titels die in print verschijnen.

Een publicatie in print, hoe vergankelijk ook, blijft toch bijzonder. Het is tastbaar. Het geluid van een ritselende krant, inkt aan je vingers. Maar als het om publiciteit gaat, telt vooral het resultaat: page views, het aantal likes online. En dat zorgt er weer voor dat je vindbaarheid verbetert.

 

 

 

Weergaven: 188

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Dolly van den Akker: Consumenten vinden purpose steeds belangrijker, merken moeten toegevoegde waarde bieden

Het zijn avontuurlijke jaren geweest voor MPG Group. CEO Dolly van den Akker vertelt over de afgelopen 14 maanden en kijkt vooruit naar 202

[Interview] Paul Römer | Talpa Network: Radio en televisie leven anno 2020 meer dan ooit

Net als andere media-exploitanten heeft Talpa Network een jaar achter de rug vol dynamiek. Een reorganisatie betekende dat een aantal mensen het bedrijf heeft moeten verlaten. De coronacrisis maakte het vak van programmamaker er niet makkelijker op, maar leidde ook tot ongekende innovatie

[Interview] Patrick van Hooy: 2021 is het jaar waarin we Value Zipper Digital op de kaart gaan zetten

Wow Patrick, twéé keer Value Zipper in de top 3 van het Adformatie Kerstrapport. Wat een weelde! Nummer 1 in online en nummer 1 in print... dat is nog eens het jaar afsluiten met een hoogtepunt!

[Interview] David Hanemaayer kijkt uit naar 100 jaar Tuschinski in 2021

Pathé Tuschinski is uitgeroepen tot mooiste klassieke filmtheater van Europa, het midden-Oosten en Afrika. 2020 was een bijzonder jaar voor het bijna 100-jarige bekendste Amsterdamse filmtheater. We spraken met David Hanemaayer, theatermanager Pathé Tuschinski Amsterdam

[Interview] Jeroen Koopman | NewBe: Vanaf dag één van de lockdown kozen we voor een creatief optimistische blik

In aanloop naar de bekendmaking van DeProducenten50 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met producenten. Vandaag spreken we Jeroen Koopman, oprichter en eigenaar van NewBe

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Wie is de baas over social media? Waarom keken we niet meer tv? Waarom bestorm je het Capitool?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Jeroen Verkroost: Reuters Trends, Substack-impact, het probleem van de Autoriteit Persoonsgegevens

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bob Goulooze: Voorspellen

Aan het begin van deze eeuw moest ik een nieuwjaarskaart bedenken voor het bedrijf waar ik aan het communicatie roer stond. De kaart, een fraai vuurwerk in de kleur van het bedrijf, met daaroverheen een quote van de Britse filosoof Francis Bacon

[Column] Henri Lessing: Waarom we denken dat YouTube de nummer één zal worden op het gebied van muziekstreaming

YouTube is altijd een integraal onderdeel geweest van de muziekbusiness. Het platform tilt de concurrentiestrijd rond het streamen van muziek echter naar een hoger niveau en probeert een uniek muziekuniversum op te bouwen waar concurrenten als Spotify en Apple Music geen deel van kunnen uitmaken

[Column] Paola Cassone: Imagine

Veertig jaar geleden, op 8 december 1980, is John Lennon door een ex-fan vermoord. Zijn culturele bijdrage aan onze maatschappij is volgens mij enorm, maar ik ben een hardcore fan en daardoor ben ik bevooroordeeld

Badge

Bezig met laden...

© 2021   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden