Nederlands MediaNetwerk

Alle Nederlandse bioscopen en filmtheaters digitaal in 2012

Unieke publiek-private samenwerking maakt de collectieve overgang van analoge naar digitale technologie in het vertoning- en distributiecircuit mogelijk. De Stichting Digitalisering Nederlandse Cinema, opgericht door de NVB (Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten), de NVF (Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs) en EYE Film Instituut Nederland gaat de digitalisering van alle bioscopen en filmtheaters in Nederland binnen twee jaar realiseren. Totale kosten € 38 miljoen.

Staatssecretaris Zijlstra van OCW is akkoord met een bijdrage uit de middelen van het Nederlands Fonds voor de Film. Daarnaast draagt de overheid bij uit het rijksbrede Programma Implementatie Agenda ICT-beleid (PRIMA). Met een overheidsaandeel van 14% - vooral bestemd voor de niet commerciële filmtheaters - wordt de digitalisering van het Nederlandse vertoningscircuit mogelijk gemaakt. Naar verwachting zullen de eerste digitale projectoren in januari 2011 worden geplaatst. Midden 2012 zullen alle filmtheaters en bioscopen digitaal kunnen vertonen en filmdistributeurs digitaal films aanleveren.

In minder dan anderhalf jaar tijd is een businessplan ontwikkeld op basis van het Virtual Print Fee model en is de financiering gerealiseerd. Met de collectieve en gecoördineerde aanpak kan een breed aanbod voor een groot publiek worden gegarandeerd. Bovendien wordt het fijnmazige vertoningscircuit in Nederland van bioscopen en filmtheaters gewaarborgd en zijn de kosten door collectieve afspraken voor individuele vertoners lager. De collectieve aanpak in publiek-private samenwerking is vooralsnog uniek in Europa. Nederland wordt hiermee het eerste land dat volledig over gaat naar digitaal. Nederland kent op dit moment 242 bioscopen met 751 doeken, waarvan er reeds 201 met 2 K projectoren zijn uitgerust.

Digitale innovatie biedt de filmsector groeikansen door het creatiever en sneller in kunnen spelen op de vraag van bezoekers naar de nieuwste (Nederlandse) films maar ook naar films uit het (recente) verleden. Zalen worden daarnaast aantrekkelijk voor onder meer onderwijs, gezondheidszorg, bedrijfsleven en overheden voor presentaties en bijeenkomsten. Ook verbreding van het aanbod naar (live) concerten, opera, theaterproducties of voetbalwedstrijden wordt in de nabije toekomst mogelijk. De culturele en maatschappelijke functie van bioscopen en filmtheaters wordt hiermee verbreed.

www.eyefilm.nl
www.filmfonds.nl
www.nvbbureau.nl
www.filmdistributeurs.nl

Weergaven: 43

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Dolly van den Akker: Consumenten vinden purpose steeds belangrijker, merken moeten toegevoegde waarde bieden

Het zijn avontuurlijke jaren geweest voor MPG Group. CEO Dolly van den Akker vertelt over de afgelopen 14 maanden en kijkt vooruit naar 202

[Interview] Paul Römer | Talpa Network: Radio en televisie leven anno 2020 meer dan ooit

Net als andere media-exploitanten heeft Talpa Network een jaar achter de rug vol dynamiek. Een reorganisatie betekende dat een aantal mensen het bedrijf heeft moeten verlaten. De coronacrisis maakte het vak van programmamaker er niet makkelijker op, maar leidde ook tot ongekende innovatie

[Interview] Patrick van Hooy: 2021 is het jaar waarin we Value Zipper Digital op de kaart gaan zetten

Wow Patrick, twéé keer Value Zipper in de top 3 van het Adformatie Kerstrapport. Wat een weelde! Nummer 1 in online en nummer 1 in print... dat is nog eens het jaar afsluiten met een hoogtepunt!

[Interview] David Hanemaayer kijkt uit naar 100 jaar Tuschinski in 2021

Pathé Tuschinski is uitgeroepen tot mooiste klassieke filmtheater van Europa, het midden-Oosten en Afrika. 2020 was een bijzonder jaar voor het bijna 100-jarige bekendste Amsterdamse filmtheater. We spraken met David Hanemaayer, theatermanager Pathé Tuschinski Amsterdam

[Interview] Jeroen Koopman | NewBe: Vanaf dag één van de lockdown kozen we voor een creatief optimistische blik

In aanloop naar de bekendmaking van DeProducenten50 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met producenten. Vandaag spreken we Jeroen Koopman, oprichter en eigenaar van NewBe

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Wie is de baas over social media? Waarom keken we niet meer tv? Waarom bestorm je het Capitool?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Jeroen Verkroost: Reuters Trends, Substack-impact, het probleem van de Autoriteit Persoonsgegevens

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bob Goulooze: Voorspellen

Aan het begin van deze eeuw moest ik een nieuwjaarskaart bedenken voor het bedrijf waar ik aan het communicatie roer stond. De kaart, een fraai vuurwerk in de kleur van het bedrijf, met daaroverheen een quote van de Britse filosoof Francis Bacon

[Column] Henri Lessing: Waarom we denken dat YouTube de nummer één zal worden op het gebied van muziekstreaming

YouTube is altijd een integraal onderdeel geweest van de muziekbusiness. Het platform tilt de concurrentiestrijd rond het streamen van muziek echter naar een hoger niveau en probeert een uniek muziekuniversum op te bouwen waar concurrenten als Spotify en Apple Music geen deel van kunnen uitmaken

[Column] Paola Cassone: Imagine

Veertig jaar geleden, op 8 december 1980, is John Lennon door een ex-fan vermoord. Zijn culturele bijdrage aan onze maatschappij is volgens mij enorm, maar ik ben een hardcore fan en daardoor ben ik bevooroordeeld

Badge

Bezig met laden...

© 2021   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden