Nederlands MediaNetwerk

Alle Nederlandse bioscopen en filmtheaters digitaal in 2012

Unieke publiek-private samenwerking maakt de collectieve overgang van analoge naar digitale technologie in het vertoning- en distributiecircuit mogelijk. De Stichting Digitalisering Nederlandse Cinema, opgericht door de NVB (Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten), de NVF (Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs) en EYE Film Instituut Nederland gaat de digitalisering van alle bioscopen en filmtheaters in Nederland binnen twee jaar realiseren. Totale kosten € 38 miljoen.

Staatssecretaris Zijlstra van OCW is akkoord met een bijdrage uit de middelen van het Nederlands Fonds voor de Film. Daarnaast draagt de overheid bij uit het rijksbrede Programma Implementatie Agenda ICT-beleid (PRIMA). Met een overheidsaandeel van 14% - vooral bestemd voor de niet commerciële filmtheaters - wordt de digitalisering van het Nederlandse vertoningscircuit mogelijk gemaakt. Naar verwachting zullen de eerste digitale projectoren in januari 2011 worden geplaatst. Midden 2012 zullen alle filmtheaters en bioscopen digitaal kunnen vertonen en filmdistributeurs digitaal films aanleveren.

In minder dan anderhalf jaar tijd is een businessplan ontwikkeld op basis van het Virtual Print Fee model en is de financiering gerealiseerd. Met de collectieve en gecoördineerde aanpak kan een breed aanbod voor een groot publiek worden gegarandeerd. Bovendien wordt het fijnmazige vertoningscircuit in Nederland van bioscopen en filmtheaters gewaarborgd en zijn de kosten door collectieve afspraken voor individuele vertoners lager. De collectieve aanpak in publiek-private samenwerking is vooralsnog uniek in Europa. Nederland wordt hiermee het eerste land dat volledig over gaat naar digitaal. Nederland kent op dit moment 242 bioscopen met 751 doeken, waarvan er reeds 201 met 2 K projectoren zijn uitgerust.

Digitale innovatie biedt de filmsector groeikansen door het creatiever en sneller in kunnen spelen op de vraag van bezoekers naar de nieuwste (Nederlandse) films maar ook naar films uit het (recente) verleden. Zalen worden daarnaast aantrekkelijk voor onder meer onderwijs, gezondheidszorg, bedrijfsleven en overheden voor presentaties en bijeenkomsten. Ook verbreding van het aanbod naar (live) concerten, opera, theaterproducties of voetbalwedstrijden wordt in de nabije toekomst mogelijk. De culturele en maatschappelijke functie van bioscopen en filmtheaters wordt hiermee verbreed.

www.eyefilm.nl
www.filmfonds.nl
www.nvbbureau.nl
www.filmdistributeurs.nl

Weergaven: 43

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Vrouw] Jildou van der Bijl over LINDA. en Net5

Jildou van der Bijl is creatief directeur bij LINDA. & Net5. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

[Marketing Report Radio] Hanna Verboom over Cinetree en gratis films in coronatijd

Hanna Verboom is actrice en oprichter van filmplatform Cinetree, een online platform vol arthousefilms met een maatschappelijke boodschap. Tijdens de coronacrisis bood de site tijdelijk films gratis aan

[Interview] Marlene Wickel (Jean Mineur Mediavision) over het openen van de bioscopen

Marlene Wickel is Managing Director bij Jean Mineur Mediavision. In de uitzending van Marketing Report Radio praat ze over het sluiten van de bioscopen vanwege de coronacrisis en over hoe ze nu weer open gaan

[Cross Media Case 2020] Jildou van der Bijl over WE Fashion X LINDA.

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

[Cross Media Case 2020] Linda Boonman over AXE gets you ready to move closer

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Greenhouse draagt AXE gets you ready to move closer voor als Cross Media Case. We spreken met Linda Boonman, creative lead van Greenhouse

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Reinier Rombouts: Covid-19 als accelerator van digitalisering

Urgentie en relevantie zijn de sterkste motoren voor verandering. Bedrijven en organisaties praten al jaren over digitale transformaties en tuigden met regelmaat ambitieuze veranderprogramma’s op om nu echt digitale stappen te zetten

Jeroen Verkroost: TikTok for Business? Vertrouw jij het nieuws? Lossen economen Fake News op?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Jerome Kuijken: Vallende kwartjes

Het programma Veronica Inside, dat eerder Voetbal Inside heette, lag de afgelopen jaren constant onder vuur. Onder het mom van satire en kleedkamerhumor krijgen mensen die niet wit, hetero of man zijn er wekelijks van langs

[Column] Bob Goulooze: Crisis of voorval

Kijkend naar mijn LinkedIn-profiel, zie ik dat ik endorsements heb gekregen voor crisiscommunicatie. Zelf zag ik dat niet zo, omdat ik in mijn werk nooit met een echte crisis te maken heb gehad

[Column] Erwin Fisser: Beat it

Afgelopen weekend kreeg mijn oudste zoon voor zijn verjaardag een platenspeler. Toen hij daar voor het eerst over begon, een half jaar geleden, verbaast het me nogal

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden