Nederlands MediaNetwerk

Alle Nederlandse bioscopen en filmtheaters digitaal in 2012

Unieke publiek-private samenwerking maakt de collectieve overgang van analoge naar digitale technologie in het vertoning- en distributiecircuit mogelijk. De Stichting Digitalisering Nederlandse Cinema, opgericht door de NVB (Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten), de NVF (Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs) en EYE Film Instituut Nederland gaat de digitalisering van alle bioscopen en filmtheaters in Nederland binnen twee jaar realiseren. Totale kosten € 38 miljoen.

Staatssecretaris Zijlstra van OCW is akkoord met een bijdrage uit de middelen van het Nederlands Fonds voor de Film. Daarnaast draagt de overheid bij uit het rijksbrede Programma Implementatie Agenda ICT-beleid (PRIMA). Met een overheidsaandeel van 14% - vooral bestemd voor de niet commerciële filmtheaters - wordt de digitalisering van het Nederlandse vertoningscircuit mogelijk gemaakt. Naar verwachting zullen de eerste digitale projectoren in januari 2011 worden geplaatst. Midden 2012 zullen alle filmtheaters en bioscopen digitaal kunnen vertonen en filmdistributeurs digitaal films aanleveren.

In minder dan anderhalf jaar tijd is een businessplan ontwikkeld op basis van het Virtual Print Fee model en is de financiering gerealiseerd. Met de collectieve en gecoördineerde aanpak kan een breed aanbod voor een groot publiek worden gegarandeerd. Bovendien wordt het fijnmazige vertoningscircuit in Nederland van bioscopen en filmtheaters gewaarborgd en zijn de kosten door collectieve afspraken voor individuele vertoners lager. De collectieve aanpak in publiek-private samenwerking is vooralsnog uniek in Europa. Nederland wordt hiermee het eerste land dat volledig over gaat naar digitaal. Nederland kent op dit moment 242 bioscopen met 751 doeken, waarvan er reeds 201 met 2 K projectoren zijn uitgerust.

Digitale innovatie biedt de filmsector groeikansen door het creatiever en sneller in kunnen spelen op de vraag van bezoekers naar de nieuwste (Nederlandse) films maar ook naar films uit het (recente) verleden. Zalen worden daarnaast aantrekkelijk voor onder meer onderwijs, gezondheidszorg, bedrijfsleven en overheden voor presentaties en bijeenkomsten. Ook verbreding van het aanbod naar (live) concerten, opera, theaterproducties of voetbalwedstrijden wordt in de nabije toekomst mogelijk. De culturele en maatschappelijke functie van bioscopen en filmtheaters wordt hiermee verbreed.

www.eyefilm.nl
www.filmfonds.nl
www.nvbbureau.nl
www.filmdistributeurs.nl

Weergaven: 43

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Case 2020] Rhandy Biemans over Milka – De Smaak van Nederland

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Case 2020] Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Pricewise draagt de campagne rondom zorgverzekeringen voor. We spreken met Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

[Interview] Aldo Breed positief over Kiesjefolders anno 2020

Aldo Breed startte in 2017 Kiesjefolders. Een initiatief waarbij consumenten zelf hun foldervoorkeuren kunnen opgeven en deelnemende bedrijven hun folders via de post laten versturen. We spreken met Aldo Breed

[Cross Media Case 2020] Jeroen Visser over Van Uffelen Mode

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Sublime draagt Van Uffelen Mode voor als Cross Media Case. We spreken met Jeroen Visser

[Cross Media Case 2020] Gijs Peetsold over Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Ad Alliance draagt Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0 voor als Cross Media Case. We spreken met Gijs Peetsold

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bas Vlugt: Adformatie, einde van een tijdperk

Het is natuurlijk not done om een column van eigen hand over een concurrerend vakmedium te publiceren, maar dat Adformatie ophoudt in print te bestaan, is een dermate grote mijlpaal dat we kunnen spreken van het einde van een tijdperk

[Column] Marianne van Soomeren: Spoiler billboards #fuckingbriljant

Eerlijk is eerlijk, ik wilde mijn column eigenlijk niet schrijven over iets wat met de coronacrisis te maken heeft. Er wordt immers al zoveel over geschreven en over gezegd

[Column] Reinier Rombouts: Dit verandert alles

Vaak moest ik glimlachen om de zin. Omdat hij zo dramatisch wordt uitgesproken en omdat er zelden iets gebeurt waardoor alles verandert

[Column] Jerome Kuijken: De vier fasen van quarantaine

Ons beroep valt onder de niet-vitale beroepen en dat is helemaal niet erg. Als dit voorbij is, is het de taak van reclame-, marketing-, communicatie- en mediamensen om de economie een enorme slinger te geven

[Column] Erwin Fisser: Mijn mening doet er niet toe

Iemand wees me op het optreden van de directeur van Roche Nederland bij Jinek vorige week donderdag. Althans, ik geloof dat ze dat was, dat werd me uit het korte videootje niet helemaal duidelijk

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden