Nederlands MediaNetwerk

Het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) krijgt een nieuwe eigenaar. V-Ventures heeft met de huidige aandeelhouders, NPM Capital, Gimv en het management, overeenstemming bereikt over de overname van het volledige aandelenkapitaal.

“Deze overname past bij de ambities van V-Ventures,” zegt algemeen directeur Guido van Nispen. “V-Ventures heeft als missie een betekenisvolle rol in het Nederlandse medialandschap te spelen. Met de aankoop van het ANP kunnen wij onze missie nog verder invulling geven. Deze stap maken wij ook omwille van het behoud van kwaliteit en diversiteit van de Nederlandse journalistiek en het Nederlandse medialandschap. Dus niet als een project voor vijf of tien jaar, maar als een investering met een langetermijnhorizon. Met onze ambitie om vernieuwend te zijn, onze financiële basis en het talent en de infrastructuur die we in huis hebben, bieden we het ANP een solide platform voor de toekomst.” Het ANP zal als zelfstandig onderdeel binnen V-Ventures opereren.

Het ANP staat volgens V-Ventures voor een uitdagende toekomst. Guido van Nispen: “Het medialandschap verandert in hoog tempo door een herverdeling van advertentiebudgetten, een beweging van analoog naar digitaal en de ontwikkeling van nieuwe nieuwsbronnen en distributiemodellen. Wij geloven dat het ANP met zijn focus op pionieren, innovatie en branding in staat zal zijn om zijn leidende positie als onafhankelijke maker, verzamelaar, controleur en distributeur van nieuws en informatie in Nederland te bewaren en verder uit te bouwen.”

Volgens algemeen directeur Luc van Gompel van het ANP heeft het persbureau belang bij een aandeelhouder voor de lange termijn, die tevens kan fungeren als een strategische, innovatieve partner. “Sinds 2004 heeft het ANP onder de hoede van NPM Capital en Gimv met veel succes gebouwd aan het versterken van de organisatie en het verbeteren van de marktpositie. Met V-Ventures als nieuwe aandeelhouder kunnen we volgende stappen zetten bij het realiseren van onze groeistrategie. V-Ventures hecht aan onze rol in het Nederlandse mediaveld en ziet het ANP tevens als hoeksteen binnen hun groep en als het leidende merk van hun crossmedia-activiteiten. Die rol willen wij graag spelen.”

Vanzelfsprekend ondersteunen V-Ventures en het ANP de journalistieke onafhankelijkheid en de kwaliteit en zorgvuldigheid in de berichtgeving en de dienstverlening aan klanten van het ANP. Ook toekomstige innovaties zijn door de nieuwe aandeelhouder gewaarborgd. Nadere financiële details worden niet bekendgemaakt.

V-Ventures is onderdeel van Vereniging Veronica en onderneemt commerciële activiteiten op de Nederlandse mediamarkt onder eigen merken. V-Ventures richt zich voornamelijk op crossmediale ontwikkelingen en ondersteunt ambitieuze en veelbelovende mediapioniers. Tot de huidige activiteiten behoren onder meer: V-Academy, het eigen interne crossmedia opleidingsinstituut en ontwikkellab voor formats, Kink FM, het landelijk radiostation sinds 1995 dat 24 uur per dag, 7 dagen per week de betere pop- en rockmuziek uitzendt, en VMedialab, waarin onderzoeksactiviteiten, eigen projecten en investeringen zijn ondergebracht. Daarnaast neemt V-Ventures via het investeringsfonds Dutch Creative Industry Fund (DCIF) deel in startende mediaondernemingen. Behalve V-Ventures participeren Sanoma Digital, Telegraaf Media Group en IDG Nederland in DCIF. Algemeen directeur van V-Ventures is Guido van Nispen.

Naast V-Ventures is Veronica Story Holding de tweede zelfstandige holding binnen Vereniging Veronica. Veronica Story Holding richt zich op die activiteiten die direct met het merk en de geschiedenis van Veronica te maken hebben: het beheert het digitale archief (de Veronica Story). Het bestuur van Vereniging Veronica geeft leiding aan Veronica Story Holding. SBS en Sky Radio Group exploiteren het merk Veronica commercieel op radio, tv, print en internet.

Weergaven: 61

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Onno Aerden op 28 Mei 2010 op 15.52
In de woorden van collega JP Geelen van de Volkskrant: 'Het ANP komt naar je toe deze zomer'

Interviews

[Interview] Gwen Jansen inspireert SBS6-kijker met Green Make Over

Gwen Jansen is tv- en documentairemaker. Haar programma Green Make Over, te zien op SBS6, draait om duurzaamheid. We spreken haar over dit concept, dat zo goed past bij de tijdgeest

[Interview] Lonneke Martens (Initiative): Ik daag klanten uit om verder te denken

Lonneke Martens is Strategy Director bij Initiative, een onderdeel van IPG Mediabrands. Na zeven jaar bij Mindshare gaat ze zich nu richten op innovatie bij haar nieuwe werkgever. We spreken haar over de overstap

[Interview] Jacco Hornes: Radio en digitalisering zijn natuurlijke bondgenoten

Hij is Account Director bij Talpa Media Solutions en kreeg onlangs een RAB Radiohart voor zijn verdiensten voor de mediasector. We feliciteren Jacco Hornes en spreken hem over het vak

[Interview] Sander van der Peet (Abovo Media): Ik spreek ook de taal van de radio-exploitant

Sander van der Peet is mediaplanner bij Abovo Media én radiospecialist van het jaar. Tijdens de Radio Advertising Awards van het RAB liet hij mede-genomineerden Jeffrey Koen en Martijn Vlasblom achter zich en ging met de prijs naar huis

[Interview] Patrick van Hooy (Value Zipper) over belangrijke uitbreiding portfolio

Sinds 1 juli 2019 doet Value Zipper de verkoop van advertenties en branded content voor de WPG Media titels Vrij Nederland, Psychologie, Yoga Magazine en Happinez. Wij spreken oprichter en CEO Patrick van Hooy

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Mike Hendrixen: Gamescom 2019

Deze week is Keulen de gamehoofdstad van de wereld: de grootste gamesbeurs ter wereld viert haar tiende verjaardag in de Duitse Domstad. Meer dan 500.000 geïnteresseerden bezoeken gamescom om de allernieuwste games en hardware te zien en uit te proberen

[Column] David de Jong: een plus of min voor Disney+ ?

Disney+ gaat bij ons van start op 12 november 2019. Nederland is tamelijk onverwacht het enige Europese land waar deze dienst gelanceerd wordt

[Column] Femke Leemeijer: Old boys club

Hoe kan het toch dat - zeker in een branche die het vooral moet hebben van vrouwelijke klanten - gelijkheid zo moeizaam te realiseren is? Vandaag hoorde ik een voorbeeld van hoe mannen elkaar in het zadel houden en dat is volgens mij het precies datgene wat het zo lastig maakt

[Column] Bob Goulooze: Terug naar citymarketing

Waar vroeger de lokale VVV’s de USP’s van een stad, dorp of regio verspreidden als het evangelie, ligt dat werk in veel plaatsen nu in handen van een gemeentelijke marketingafdeling. Dat gaat vaak mis, simpelweg omdat overheden niet denken in termen van marketing

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Gangnam Style gone bad

De reclame van Shopee verdient een aparte review van Bart Vijlbrief. Het wordt nu al gezien als een van de slechtste commercials ooit en sterspeler Christiano Ronaldo speelt de hoofdrol

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden