Nederlands MediaNetwerk

AutoSalon Rotterdam – Alternatieve RAI of Rotterdams onderonsje?

De eerste editie van de AutoSalon in Ahoy Rotterdam trok bij de presentatie van het event een behoorlijk grote broek aan. Zo lezen we op de site: ‘Tijdens de eerste editie van dit spectaculaire evenement worden merken als Audi, Citroën, Ferrari, Ford, Honda, Jaguar, Lamborghini, Lexus, Mazda, Maserati, Nissan, Opel, Seat, Skoda, Tesla, Volkswagen en nog veel meer tentoongesteld. Ronkende motoren, glimmende bolides, luxe lifestyle-presentaties en verschillende themapleinen. Op de AutoSalon beleeft u het allemaal!’ En: ‘Alle primeurs onder 1 dak.’ Dat belooft wat. Dus togen we naar Rotterdam om dit alternatief voor de Amsterdamse RAI eens te bekijken.  

Het was vrijdagochtend, een uur nadat Ahoy zijn deuren had geopend en een uur voor de officiële opening. Parkeren was nog geen probleem; van een stormloop geen sprake. Gelukkig maar, want het tapijt lag nog niet overal vast. En er werd her en der nog gebouwd aan stands. Opmerkelijk genoeg moesten we voor het officiële gedeelte nog even rondhangen; we waren toen de beurs al twee keer rond geweest. Want waar de site belooft dat een flinke reeks merken zich presenteerde, waren er dat slechts enkele, samengepakt in één hal. De merken die groot hadden uitgepakt, werden in de meeste gevallen vertegenwoordigd door Rotterdamse dealers. Slechts een viertal importeurs gaven acte de présence. Zij werden aangevuld met een aantal kleinere dienstverleners en verkopers: van zwaailichten tot – een nieuw dieptepunt in de autoshowhistorie – koekenpannen. Maar goed: even terug naar de auto’s. De nieuwe modellen stonden er keurig bij. Niet zo mooi als dat ze in de showroom staan - daar is meer ruimte voor merkbeleving - maar in elk geval keurig.

Hetzelfde kon helaas niet gezegd worden van de klassiekers die in de tweede hal tentoongesteld werden. In een te krappe ruimte werd op het Octane-plein geprobeerd een dwarsdoorsnede van de automobiele historie te proppen. Less is more, mensen. Wat meer ruimte doet veel meer recht aan de vormen van welke klassieker dan ook. Zeker als ze daar zonder samenhang lijken te zijn neergezet. Dat klinkt vervelend, maar als ik geld moet betalen voor een bezoek aan een showroom, verwacht ik kwaliteit. Bijvoorbeeld dat de getoonde auto’s toch minimaal schoon zijn en niet nog onder het stof zitten van de opslag. Niet lullen, maar poetsen... Rondom de auto’s op het plein was een kunstpaviljoen gebouwd met soms een auto-gerelateerd schilderij, maar verder toch gewoon een divers aanbod aan kunst. Ertussen weer een velgenleverancier met beursbabes, zodat het geheel ook hier helaas onsamenhangend bleef.

Veel, heel veel aandacht was er voor de introductie van de Robster, een vervoersconcept van horeca-ondernemer Robert Cramwinckel, bekend van de Beren-formule. Met gigantische banners, sponsoring van de officiële opening en een prachtige stand, drukte dit nieuwe merk een zware stempel op het geheel. En leek het bijna een Robster-feestje te worden waar ook automerken aan mochten deelnemen. Wat het Robster-concept wordt, blijft een mysterie tot januari. De Rotterdamse in-crowd kon in elk geval niet wachten. Onder de klanken van Lee Towers werd het feestje vast aangezwengeld. Hopelijk houden ze het op gang tot januari.

Liefdeloos, zo laat het evenement zich nog het best omschrijven. Want valse verwachtingen wekken is respectloos naar de bezoeker. Auto’s presenteren zoals er daar op sommige plekken werd gedaan, getuigt van weinig liefde voor het product. Maar ook standhouders hebben reden zich achter de oren te krabben. Het factsheet op de site heeft het over: ‘Een aantal gecontracteerde partijen zijn o.a. Aston Martin, Audi, Citroën, Peugeot, Ford, Honda, Jaguar, Opel, Mazda, McLaren, Morgan, Corvette, Porsche, Bentley, Ford USA, RAM, Mitsubishi, Ferrari, Maserati, Harley Davidson, Cadillac, Chevrolet, Mercedes, Lamborghini, Seat, Skoda, Toyota, Tesla, Volvo, Subaru, Rolls Royce, en Volkswagen en diverse bedrijfswagens. Met nog een aantal merken zijn wij nog in onderhandeling.’ Dat zijn dan heel slechte contracten geweest, want het merendeel stond er niet als merk. Eén tweedehands Aston tonen, maakt niet Aston-Martin tot een van de deelnemers. Is het ‘wishful thinking’? Is de wens om een alternatief neer te zetten voor de AutoRAI de vader van de gedachte geweest? Wij voelden ons in elk geval bekocht. Nu maar hopen dat de 30.000-40.000 beloofde bezoekers zijn geweest. Tenminste, dat is te hopen voor de standhouders. En voor die bezoekers? Hopelijk hebben ze genoten van de pareltjes die te vinden waren naast de tweedehands Seat Altea’s en VW Up’s met beursaanbieding.

Nederland verdient een autoshow. En alle lof voor de initiatiefnemers van de AutoSalon voor hun poging. Maar dit was echt onvoldoende. Ons advies: wees eerlijk. Vooral tegen jezelf. Ook dat is echt Rotterdams.

P.S. Op onze Facebook-pagina is ook een kleine foto-impressie te vinden:www.facebook.com/AutomotivePrNederland

Weergaven: 491

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Sonja Barentsen over het festival Film by the Sea

Als eerste grote filmfestival sinds de uitbraak van het coronavirus start Film by the Sea vanaf 11 september 2020. We spraken met Sonja Barendse, hoofd communicatie bij Film by the Sea

[Interview] Georgette Schlick over Fremantle, drama maken in coronatijd en de functie van publiek

Georgette Schlick is CEO van tv-productiebedrijf Fremantle in Nederland en België. Ze vertelt onder meer over het maken van televisieshows in coronatijd en de rol van publiek bij de opnames

[Interview] Ton Rozestraten over Ad Alliance

Per 1 januari 2020 zijn de salesactiviteiten van Adfactor, BrandDeli, RTL en Triade Media ondergebracht in Ad Alliance. CEO is Ton Rozestraten. Het eerste interview over Ad Alliance geeft hij aan Nederlands MediaNetwerk

[Marketing Report Radio] Dave Minneboo en Robert Bernink over 15 jaar Qmusic en radio bij corona

Dave Minneboo is programmadirecteur van Qmusic en Robert Bernink is directeur entertainment bij DPG Media. De twee kwamen bij Marketing Report Radio vertellen over het aankomende jubileum en werken in coronatijd

[Interview] Joost Geurtsen (Insight TV): ‘Wij nemen de kijkers mee op avontuur’

Joost Geurtsen is Head of Global Brand Partnerships bij Insight TV, de online televisiezender met een breed aanbod voor onder meer millennials. We spreken hem over zijn bedrijf

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Het internet gaat ten onder, maar we kunnen eraan verdienen!

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Analyse your competitors content

This is so obvious and simple, yet actually never done by anybody. General benchmark, give or take, about 50 percent of your www traffic comes from SEO. Or should come from SEO

[Campagne-review] Van Susante over de Grenzen: First Saturdays van NRMA

Iedereen herkent de beelden van vorig jaar met de bosbranden in Australië, en ook recenter aan de westkust van de Verenigde Staten; miljarden dieren ontheemd en gestorven, huizen en wijken vernietigd en grote groepen mensen die geen onderkomen meer hebben of zelfs het leven hebben gelaten

[Column] Joris van Lierop: Het blijft toch je kind, of niet dan?

Het is alweer een tijd geleden dat ik mijn laatste bijdrage schreef op deze plek. En hoewel ik het schrijven met veel plezier doe, was er toch een drempel die me een tijdje van de typemachine weghield

Jeroen Verkroost: The future is going to be weird. Featuring: Tesla, Neurochips, Robots, Cookies, TikTok, Satelliet

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden