Nederlands MediaNetwerk

Bas Vlugt: Het Jaar van het Social Network

Niet eens zo heel lang geleden begon je een eindejaarscolumn met zoiets als: "Voor sukkels zoals u en ik, die op 30 december niet met hun kont in de Oostenrijkse sneeuw zitten maar gewoon aan het werk zijn..." Nu gaat dat niet meer, want met de komst van mobiel internet word je overal gelezen, van de stranden van Hawaï tot op de Zuidpool.
Dit bericht is verstuurd vanaf een I-Phone werd sinds een paar maanden terug opeens aan e-mail berichten toegevoegd. Wat betekent de voortdurende voortstuwing van technologie voor het media- en communicatielandschap? Heel veel. We spreken over een revolutie die niet minder dan de totale democratisering van communicatieproductiemiddelen betreft. Wie 's ochtends wakker wordt met het idee om een televisiezender te beginnen op het internet, heeft deze zender dezelfde dag voor de thee nog operationeel tegen geen kosten. Dit is de bottom line van 2008: iedereen waar ook ter wereld heeft toegang tot gratis cutting edge communicatietechnologie. En wat deden we in 2008 met deze cutting edge communicatietechnologie op onze zolderkamers? We bouwden massaal onze eigen social networks.
LinkedIn,
Facebook,
Hyves, het is allemaal alweer passé.
NING rules! In de komende maanden zal voor elk mogelijke potentiële community een social network worden gebouwd. Meer waarschijnlijk is 100. In The War of Social Networks loopt iedereen elkaar voor zijn netwerkje uit te nodigen en zal het net worden overspoeld met social networks met 1 of 2 leden waarvan verder niemand lid wil worden. Net zoals dat eerder met nieuwsbrieven gebeurde, zal in 2009 een enorme shake out plaatsvinden. Mensen zullen zich massaal gaan terugtrekken uit social networks, uitnodigingen voor social networks als SPAM gaan zien en zich beperken tot die social networks die voor de gebruikers volstrekt relevant zijn. Als de toegang tot technologie en geld geen rol meer speelt bij opzetten van communities, komt het neer op twee andere variabelen: creativiteit tot het bouwen van relevante communities en de kracht om grote groepen mensen te bereiken om deze communities uit te bouwen tot een kritische omvang waarbij tot exploitabele business modellen kan worden gekomen. Dat heeft grote gevolgen voor de grote mediaspelers. Ik zie partijen als
Sanoma Uitgevers,
De Telegraaf en ook televisieproducenten in de komende jaren niet meer zelfstandig nieuwe mediaproducten op de markt brengen maar zich ontwikkelen tot investeringsmaatschappijen die zich toeleggen op het opkopen en professionaliseren van mediaproducten die zich in de tot ongekende grootte aanzwellende poel van zolderkamermediahobbyisme dreigen te gaan bewijzen. En dan is er de recessie. Eerst was ie in Amerika, nu is ie overgewaaid naar Engeland - waar er op dit moment 4000 werklozen per werkdag bijkomen - en wij komen in 2009 aan de beurt. 2009 wordt een verschrikkelijk jaar. En wat gaan al die werkloze communicatieprofessionals straks doen? Die zoeken samen met hun ww-tje de zoderkamer op waar ze met gratis software social networks gaan bouwen. En de crisis zal zich voortslepen. En bij elk bedrijf dat ten onder gaat, zal er ruimte komen in de markt. Ruimte voor nieuw leven, ruimte voor nieuwe dingen, ruimte voor nieuwe ideeën, ruimte voor creatieve mediaprofessionals met kloten. En als in de loop van 2009 de geldkranen weer open gaan, zal daar een nieuwe wereld zijn. Ik kan niet wachten! Ik wens iedereen een fantastisch, fenomenaal verschrikkelijk 2009 toe.
Bas Vlugt is hoofdredacteur van
Communicatienieuws en oprichter van het
Nederlands MediaNetwerk
www.communicatienieuws.nl www.nederlandsmedianetwerk.nl

Weergaven: 58

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Gerrit Reinders: Adcombi slaat een brug tussen lokale communicatiedoelen en landelijke advertentieplatforms

Adcombi breidt local-advertisingtechnologie uit met video. Wij spreken met Gerrit Reinders, oprichter van Adcombi

[Interview] Roland Sars: Wij weten precies wat er in een video gebeurt

Roland Sars is ondernemer en CEO van Media Distillery. Het bedrijf gebruikt kunstmatige intelligentie op allerlei vlakken rondom video. We spreken hem over het inzetten van AI en andere recente ontwikkelingen

[Interview] Daan Zoetmulder: Als je de klant centraal stelt, behaal je successen

Wayne Parker Kent won de Content Marketing Award voor het Beste Multiyear Contentprogramma met het platform Android & You, ontwikkeld voor Samsung en Google. We spreken met met Daan Zoetmulder, Managing Director

[Interview] Bert van der Veer over de biografie van Mister Veronica, Rob Out

Bert van der Veer is programmamaker, oud-programmadirecteur, schrijver en mediadeskundige. Nederlands MediaNetwerk sprak Bert van der Veer over de biografie van Mister Veronica, Rob Out

[Interview] Gwen Jansen inspireert SBS6-kijker met Green Make Over

Gwen Jansen is tv- en documentairemaker. Haar programma Green Make Over, te zien op SBS6, draait om duurzaamheid. We spreken haar over dit concept, dat zo goed past bij de tijdgeest

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[MediaWeek] Bas Vlugt: Eva | Beau | John

Het slagveld van de media lag er afgelopen week weer boeiend bij. Maandag begint nog rustig. Talpa Network geniet van de 1,2 miljoen kijkers die Chateau Meiland trekt op SBS6. Linda en Jildou zitten bij Jinek, om te vertellen over hun plannen voor Net5

Jeroen Verkroost: Zingende handtassen, waarom? Hoe hack je Waze? Louis Vuitton met Supreme? Redt Dematerialization de planeet?

Naast Issey Miyake investeren grote merken zoals, HSBC, BMW en Mastercard allemaal in Sonic Branding, want de Age of Voice breekt aan en elk product krijgt zijn eigen geluid. Ik ben enorm benieuwd hoe een levensverzekering of een pak beschuit straks klinkt

[Column] Michiel Rotteveel: 10 tips voor geloofwaardige interne communicatie

Onlangs heeft Mediatest op een congres een succesvolle sessie verzorgd over geloofwaardige interne communicatie. Geloofwaardige interne communicatie is namelijk cruciaal voor een goede reputatie onder de medewerkers

[Column] Jerome Kuijken: De publieke omroep reclamevrij: moeten we dat wel willen?

Alle superirritante (“Ja, maar het werkt toch?”) commercials hebben ervoor gezorgd dat mensen het beu zijn. Ik denk dat we daarom de mening van het volk moeten accepteren. Heel erg jammer voor adverteerders en bureaus die wel hun best doen om iets moois en waardevols te maken voor hun doelgroep

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Nieuwe reclamestroming geboren

Laten we in tijden van deep fake-video’s eens een keer het goede voorbeeld geven. Als de roep om eerlijke en bewuste producten toeneemt, moet dat ook gelden voor reclame

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden