Nederlands MediaNetwerk

Bavariababes: slimme marketing truc of risicovol?

Eind goed, al goed….De stunt met de Bavaria babes in oranje jurkjes is gelukkig goed afgelopen. De ‘babes’ zijn vrijgelaten en iedereen praat, Twittert en schrijft zich rot over de stunt. Hoe verzin je het om dertig Zuid-Afrikaanse en Nederlandse vrouwen voor nop op te laten draven en verkleed als Deense supporter het stadion binnen te laten komen? Hoe verzin je het om vervolgens deze vrouwen tijdens de voetbalwedstrijd de Deense kleding uit laten trekken zodat er oranje Bavaria jurkjes tevoorschijn komen? Hier moet wel een slimme marketing afdeling achter zitten! Voor veel mensen is Bavaria nu hét biermerk van het WK, in tegenstelling tot hoofdsponsor Budweiser.

Als communicatie professional spookt dit voorval toch al dagen door mijn hoofd. Is het wel zo’n slimme marketing truc? Om je eerlijk te vertellen heb ik hier geen kant en klaar antwoord op. Maar wat ik wel weet is dat het lange termijn effect heel anders had kunnen uitpakken. En wat ik ook weet is dat Bavaria zich in zijn handjes mag knijpen voor de goede afloop. Want was iedereen nog wel zo lyrisch over de stunt geweest, als de Bavaria babes een half jaar of langer in de gevangenis moesten zitten? Wat zou de media dan schrijven? Ik geloof dat het dan niet zo’n geslaagd idee was en dat de marketing afdeling van Bavaria zich dan even op de achterhoofd had moeten krabben. Kortom: een risicovol plan waarover best zal zijn nagedacht maar of er over dames in Zuidafrikaanse cellen is nagedacht, betwijfel ik. Bovendien vraag ik me af..heeft Bavaria met deze marketingactie nu ook maar één extra flesje bier verkocht? Want de jurkjes waren allang op voor deze stunt.

Natasja la Lau
Managing partner Yellow Communications

Weergaven: 52

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Cor Hospes over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

Nederlands MediaNetwerk interviewde Cor Hospes van Merkjournalisten die een boek geschreven heeft over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

[Interview] Jip Samhoud over GVR Fright Night

Maandag 28 oktober organiseerde het GVR, het Genootschap voor Reclame, een zogeheten Fright Night. Het GVR organiseert enkele keren per jaar evenementen voor haar leden, alleen op uitnodiging

[Interview] Marco Louwerens: SBS6 staat midden in het Nederland van nu

Marco Louwerens is sinds een half jaar directeur televisie bij Talpa Network. Hij is verantwoordelijk voor de programmering van onder meer SBS6, Veronica en SBS9. We spreken hem over de Gouden Televizier-Ring voor Chateau Meiland

[Interview] Marjan van der Haar: Fonds 21 is de nieuwe hoofdpartner van IFFR

In de zomer van 2018 benoemde de raad van toezicht van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) Marjan van der Haar tot zakelijk directeur van het festival. We spreken haar over het eerste jaar, het filmfestival, de filmbranche en het nieuwe partnerschap met Fonds 21

[Interview] Lucio Messercola: Commercie en kwaliteit gaan wel degelijk hand-in-hand

Lucio Messercola is een van de genomineerden van DeProducenten50, de nieuwste lijst van DeMedia100. De autodidact is eigenaar van Messercola en produceert zowel commerciële als redactionele films, series en video's

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Arno Peperkoorn: Witter dan wit

Dit weekend werd een voetballer van Excelsior in een uitwedstrijd bij FC Den Bosch racistisch uitgescholden. Vergeleken met zwarte piet. Op de tribune stonden mensen fier rechtop de Hitler-groet te brengen

[Column] Jerome Kuijken: Hoe zit het nou met de versnippering van de media?

Het gaat lekker met de oude media. Je hoort het goed: zowel televisie, radio als out of home floreren. Mediahuizen met veel printtitels in het portfolio praten enthousiast over nieuwe verdienmodellen en hebben het zelfs over groei

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: de TimTom-campagne van Allsecur, een geduldig Carhartt en Zalando weet het niet meer

Ein-de-lijk gaan ze weg: Tim en Tom! Dat was zo’n beetje mijn eerste reactie na het zien van de commercial waarin wordt aangekondigd dat het merk Allsecur ophoudt te bestaan. Want eerlijk is eerlijk, de commercials met de broertjes Coronel waren niet het toppunt van creativiteit

Jeroen Verkroost: Jeff Bezos, Uber kijkt niet uit, Twitter haat hem, neonazi’s, NextDNS, 60 seconds

Met het nieuws dat Amazon naar Nederland komt in januari is het des te relevanter om je nog eens te verdiepen in wat de visie van Jeff op de wereld is en wat hij wil bereiken met zijn bedrijf

[Commercial Review] Folkert Langeveld: Bold moves van Samsung en T-Mobile, KIA uit de comfortzone en de P van KLM en Unox

De ambitie van het House of no limits-project van Samsung en T-Mobile maakt het voor mij al direct een opvallende en spannende gebeurtenis. Een film? Op YouTube? Met al deze bekende namen? Fred Teeven? Het bevat alle elementen die YouTube en social leuk maken

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden