Nederlands MediaNetwerk

Bij een reunie van oud cursisten journalistiek bleek: een jaar na dato werkten weliswaar driekwart inderdaad in de journalistiek, maar slechts een enkeling verdiende hier haar geld mee. De meerderheid van de oud cursisten waren vrouwen getrouwd met een kostwinner. Ze schreven coverartikelen voor Opzij, Vrij Nederland of Viva: maar ze konden er de huur niet van betalen.

In mijn stad (Utrecht) krijg je 35,- euro voor een dag werk. Er is geen regionale journalistiek, behalve dan de vrijwillig gemaakte bewonerswijkbladen, gemaakt in word in oplages van enkele honderden. Verder zijn er twee gratis advertentie huis-aan-huis- weekbladen, enkele websites en het AD: het Utrechtse nieuws, toch de vierde stad van Nederland, bestaat uit twee pagina's. Voor de verkoopcijfers moet dit nieuws wel leuk blijven: Maxima of de koningin op bezoek, een rommelmarkt of leuke beschilderde gezichtjes van kinderen een paginagroot in beeld.
Wat de gemeenteraad ondertussen doet? Wat de universiteit doet? Welke bomen gekapt en en welke wijken gesloopt? Geen idee. 89 mensen opgepakt tijdens een fietsdemonstratie op vijf mei: enkele regeltjes zonder follow up (de politie werd een jaar later door de rechter veroordeeld voor hun gewelddadig optreden maar dit detail kwam niet in beeld). Huizen gesloopt met de mensen er nog in? Huilende kinderen midden in de nacht op straat? Twee regeltjes konden nog net naar de drukker, maar meer kon het weekblad niet doen. Fraude bij woningbouwcorporaties? Bewijs het maar: dan moet je er wel twee maanden induiken, een Wob aanvragen, en met harde feiten komen: met dit maandenlange onderzoek verdien je maarliefst 30 cent per woord! Een column schrijven verdient meer. Dus die onderzoeksjournalistiek laat maar zitten.
Wordt er in Ondiep een burger neergeschoten??? Een plaatje schieten en klaar, binnen vijf minuten moet je weer bij het volgende item zijn. Wie wat waar en waarom??? Ja dat heb je wel op de school voor journalistiek geleerd: maar in de praktijk lacht met hierom.

Ik moet voor een site tien artikelen per dag schrijven: ik was uitzendkracht voor Reed Business. Naast dit quotum moet ik ook een ander quotum halen: 4000 pageviews per dag. Als ik er Paris Hilton opzette, haalde ik dit. Als ik een interessant ANP bericht natrok kostte dit mij meer dan een half uur en het leverde geen pageviews op. Dus doe dat maar niet!

Weergaven: 93

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Renzo Verwer op 7 April 2009 op 16.51
en zo gaat dat ja. arme mensen die de kost volledig moeten verdienen met freelancen en geen kostwinner in huis hebben...

Interviews

[Interview] Joost Geurtsen (Insight TV): ‘Wij nemen de kijkers mee op avontuur’

Joost Geurtsen is Head of Global Brand Partnerships bij Insight TV, de online televisiezender met een breed aanbod voor onder meer millennials. We spreken hem over zijn bedrijf

[Interview] Nick Kalse van Outbrain: "Alle campagnes draaien op basis van de interesses van de bezoekers"

Nick Kalse is Managing Director Netherlands bij Outbrain. We spreken hem over de activiteiten van zijn bedrijf, de lockdown, de situatie bij social media en de ontwikkelingen in de advertentiemarkt.

[Interview] Lars Schotanus en Jaco Bal: "Wij denken dat internet straks de standaard wordt voor radioluisteren"

De Radiofabriek maakt online radio. Hiermee spelen ze in op de versnippering van het medialandschap en de exponentiële stijging van luisteren via internet. We spreken met Lars Schotanus en Jaco Bal

[Interview] Paul Römer namens Vereniging van Commerciële Radio over gewenste vergunningsverlenging: "Nood is hoog"

Net als andere sectoren heeft de radiosector een moeilijke tijd als gevolg van de coronacrisis. Nederlands MediaNetwerk sprak met Paul Römer, voorzitter van de VCR over de frequentieproblematiek en de toekomst

WE Fashion X LINDA. Zilveren Cross Media Case 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bob Goulooze: De Onbetrouwbare Overheid

Het moet maar eens worden gezegd: De overheid is onbetrouwbaarder dan wij allen denken. In Engeland heet een ambtenaar een civil servant. Het is met name het tweede deel van deze omschrijving, dat hier in Nederland niet bestaat

[Column] Erwin Fisser: Een jongerencampagne als oplossing voor alles

Weinig dingen worden in de moderne maatschappij tegelijkertijd zo enorm onderschat als overschat als de campagne. Zodra alles goed gaat, is de campagne eigenlijk volledig weggegooid geld

[Column] Bas Vlugt: Media Transfer naar Bestemming Onbekend

Vandaag heeft het Nederlands MediaNetwerk een artikel gepubliceerd dat flink in de belangstelling staat van onze lezers, getuige de snelheid waarmee dit artikel in de lijst van meest gelezen artikelen is gekatapulteerd

[Column] Jacqueline Smit: Beware of your shadow

Het is tijd voor het omarmen van het oncomfortabele, het fluïde maken van modellen en het ontwikkelen van nieuw gedrag

Jeroen Verkroost: Hoe ontsnapt Trump? Wie leest allemaal jouw iPhone-clipboard uit? Hoe ziet de wereld eruit in 2030?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden