Nederlands MediaNetwerk

De Kluis
 
Ons parlement wordt fysiek beveiligd. Zichtbaar en onzichtbaar. Via doorzichtige kogelwerende tourniquets bereikt de geaccrediteerde zijn werkplek. Daarna volgt een werkdag waarbij je talloze malen in de vele cilindervormige glazen buizen staat om van de ene beveiligde zone naar de andere te komen.
 
Eén fractie blijft helemaal onbereikbaar en dat is die van de PVV. De fractieleider op zijn werkplek ontmoeten is mogelijk, maar je moet geen oorlogstrauma hebben. De eerste keer dat ik in De Kluis op bezoek kwam leverde mij dat een nachtmerrie op. De ontmoeting zelf was ontspannen en gelardeerd met de onder PVV’ers bekende kroeghumor. Wilders rookte toen nog en dat deden we dan ook in zijn kluis.
 
De camera, die ik bijna altijd meetors, blijft meestal op de gang bij de groep DKDB’ers. Slechts eenmaal heb ik Wilders in De Kluis geïnterviewd nadat er afgesproken was welk deel op de achtergrond te zien zou zijn. Tijdens een andere ontmoeting in De Kluis besloten we een interview op te nemen in de fractiekamer om de hoek van dezelfde beveiligde etage.  Ik moest vooruit naar die ruimte en het duurde acht minuten voor Wilders zijn kogelwerend vest had aangetrokken en hij met 4 beveiligers de fractiekamer betrad.
 
De fractieleider loopt altijd langs vooraf gecheckte routes binnen de beveiligde zone van het parlement. Het doolhof dat ons parlementsgebouw is kent in- en uitgangen waar de meest ingevoerde Kamerbewoner nog nooit van heeft gehoord. Langs die wegen – altijd weer andere – wordt Wilders schielijk weggeleid of binnengeloodst.
 
 Binnen de fractie worden meer personen beveiligd. Bij Geert Wilders is de spontaniteit uit zijn leven gefilterd, maar een diner afspraak met een PVV-Kamerlid en partner is ook al niet zonder voorzorg.
Op zoek naar een geschikte locatie wordt steeds een apparaat gecheckt waarop te zien is hoeveel politiemacht in de buurt aanwezig is. De korte wandeling over straat is verre van relaxed met een om zich heen en op zijn beveiligingsnavigatie spiedend Kamerlid.
 
 
De veenbrand uit het Midden Oosten die soms openlijk in onze straten zichtbaar wordt is door Jozias van Aartsen toegedekt met een in ontkenning gedompelde blusdeken. Het is zijn beslissing om de marechaussee die het parlement bewaakt uit te rusten met een 9mm Glock in plaats van de geëigende bewapening. De jongens en meisjes zijn slechts een vertragende factor tegenover een met AK47 uitgeruste terrorist. Eén van de militairen vertrouwde mij toe dat hij zijn wapen zal gebruiken om een gat in de glazen deur te schieten om zichzelf binnen in veiligheid te brengen.
 
 
Het is vreemd dat Halbe Zijlstra van de Commissie inlichtingen- en veiligheidsdiensten CIVD niet op de hoogte blijkt van het breed gedeelde ongenoegen voor de deur om als sitting duck te figureren.
In het onverhoopte geval is alleen Geert Wilders verzekerd van een veilige aftocht en ik denk niet dat dat de wensdroom van Jozias van Aartsen is.

Weergaven: 127

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Startup Competition 1 year later: RapidPricer

RapidPricer was one of the winning startups of the Startup Competition 2019. How did the company continue it’s operation? Dutch MediaNetwork asks ​​​​​​​ Kiran Gange.

[Interview] Arun Maljaars: Door partnerships worden grote programma’s met onmogelijke budgetten toch gemaakt

Insight TV is sinds september 2018 actief in Nederland. Director of Content & Channels Arun Maljaars bereikt millennials via uiteenlopende content

[Startup Competitie] David Hoogendam over The Pool

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2020 op 15 april in Amsterdam. We spreken met David Hoogendam van The Pool

[Interview] Floris Venneman over de overname van tv-zender ONS

ONS is overgenomen door het creatieve bureau Bureauvijftig. We spreken met mede-eigenaar en partner Floris Venneman over de overname en plannen met de aangekochte televisiezender

[Interview] Colin Butfield (WWF) over David Attenborough: A Life On Our Planet

Op 16 april 2020 gaat David Attenborough: A Life On Our Planet in première met een livestream vanuit de Royal Albert Hall in Londen. Deze première is live te volgen over de hele wereld. De film maakte Sir David Attenborough in samenwerking met Silverback Films en het Wereld Natuur Fonds. We spreken met Colin Butfield, Executive Producer van het WWF

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Reinier Rombouts: Digitaal onmisbaar

De meeste mensen bekijken vrijwel alles online, dus wat je daar ziet en voelt, zien ze als het DNA van het bedrijf. Op basis daarvan besluiten ze vaak al of een bedrijf bij hen past. Of niet. Het is dus belangrijk dat mkb’ers goed gaan snappen hoe het digitale spelletje werkt

Jeroen Verkroost: Wie wint social? Amazon Advertising rukt op, Sonos door het stof, trends in media en marketing en de eerste slimme bril is er!

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

[Column] Annemarije Tillema: Merkenbouwers, bouw bruggen naar de nieuwe wereld

Het jaar is nog maar net begonnen en er is een hoop zorgwekkends gaande dat primair of zijdelings gaat over klimaatverandering en verantwoordelijkheden in dit kader

Jeroen Verkroost: NPO wordt rechtser, 100 (!) trends voor 2020, surfen zonder cookies en deepfake jezelf!

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

[Column] Cor Hospes: Kappen met merkbouwen op sociale media, doe dat op je eigen contentplatform!

Ooit waren het supergezellige digitale kroegen voor oeverloos vermaak. Maar sociale media - zoals ook jij die jarenlang gebruikte - zijn veranderd in vervaarlijke laboratoria geregeerd door algoritmes, fake news, propaganda en nepaccounts

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden