Nederlands MediaNetwerk

Titel:
Femme / Uitgeverij:
AM Media / Uitgever:
Annemarie van Gaal / Hoofdredactie:
Riek Tawfik / Art director:
Rachel Ericson-Carmiggelt / Verschijnt:
tweemaandelijks / Prijs:
4,95 euro / Omvang:
148 pagina's / Oplage:
70.000 / 1/1 fc:
3900 euro / website:
www.femme-magazine.nl Beste lezer, ik heb het maar druk. Je vraag je af waarom maar in het hart van de financiële crisis wordt er een massa vrouwenbladen gelanceerd. Vandaag doe ik
Femme maar op de stapel liggen ook nog
LAFly, Savvy en
Flow, titels die ik in de komende weken zal bespreken. Dat er uitgerekend nu zoveel nieuwe vrouwenbladen verschijnen, wekt de suggestie van anticyclisch uitgeven maar heeft natuurlijk te maken met het simpele feit dat er vele maanden zitten tussen het besluit tot lancering en de lancering zelf. Goed, hebben wij voor ons Femme, een uitgave van
Annemarie van Gaal, de vrouw die haar fortuin verdiende in Moskou in de slipstream van
Derk Sauer. Annemarie heeft op de 1 of andere manier altijd de schijn tegen. Hoewel ze hardnekkig wordt aangekondigd als succesvol zakenvrouw, heb ik steeds het gevoel dat haar tijdschriftenimperium zwaar leunt op de liquiditeit van de oprichter. Zo hield ze het tijdschrift
AM Magazine zelfs bij een betaalde kernoplage van 13.955 in Q2-07 overeind. Er worden titels met een veelfout van deze oplagecijfers van de markt gehaald. Zoals onlangs
Gala van
G+J Uitgevers, die bij de HOI Q2-08 een betaalde kernoplage van 78.022 neerzette maar ja, AM Magazine deed in Q2-08 inmiddels 18.770 en misschien is lezersmarkt wel heel erg old school. Dan was er het gesodemieter met
Catherine, dat aan een clash of characters ten onder ging. In feite is Femme een soort van herlancering van Catherine. Zelfde uitgever, zelfde hoofdredacteur,
Catherine Keyl eruit, andere naam. En dan nu het blad zelf. Catherine was 1 van de lelijkste tijdschriften die ooit het daglicht zagen en dan doe je het al snel beter. Bij Femme is dat dan ook het geval. Mooi papier, de cover lekker dik. Fotografie cover kleurrijk. Het dominante geel is verrassend en dat roze erop doet het goed. Nou ja, niet alles is geweldig. Het logo is om op te schieten zo lelijk, en de naam Femme zelf trouwens ook. Geheel in lijn hiermee is de hoofdredactionele column, die - en dat is zeer ongebruikelijk - door de uitgever is geschreven en niet door de hoofdredacteur.
Annemarie van Gaal: 'Vandaag werken we verder aan het eerste nummer van ons nieuwe blad FEMME. Een blad voor vrouwen zoals wij, wij begrijpen onszelf namelijk het best. We hebben de sfeer op onze redactie willen vertalen in FEMME en we hopen dat jullie dat ook zo voelen..." enz. Maar dat, beste lezers, is in tijdschriftenland een innovatie van formaat: een tijdschrift dat gaat over de redactie van het tijdschrift zelf. En wat bezielt die redactie dan? Ja ehh... vooral niets. Voor de hoofdredactionele column hadden we advertenties en de inhoudsopgave, daarna advertenties, gadgets en accesoires, een gesponsorde fotoserie met mode en dan op pagina 37 de eerste echte redactionele bijdrage in de vorm van een column van...
Nada van Nie! (voor wie niet kan wachten tot in de kiosk: zij en
Bryan Roy hebben een rustpauze in hun huwelijk ingepast. Ze date op dit moment en worstelt met de vraag of ze nog wel zoenen kan. Dat maakt haar erg onzeker). Femme reutelt rustig voort. Mode, culinair, boeken, films, medisch, beauty. Nergens wordt ook maar in de verste verte het op de coverpagina beloofde
Betrokken, Eigenzinnig en Down to Earth waargemaakt. Het enige dat er echt uitspringt is de
Jaarhoroscoop 2009. Dat is
zo old school, dat kan echt niet meer. Negen pagina's astrologische flauwekul. Betrokken, Eigenzinnig en Down to Earth. En ik ben Napoleon.

Weergaven: 684

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Peter Wybenga op 26 November 2008 op 15.45
En jij bent Napoleon. Zo is het maar net!
Nu zag ik enige tijd geleden Annemarie vanGaal een congres presenteren, en het moet gezegd: dat deed ze zeer goed, verfrissend anders en geestig. Ik zal Femme waarschijnlijk nooit inzien. Maar misschien kun jij haar nog een aantrekkelijke suggstie aan de hand doen: haal dat ex-Miljonairmeisje de Wind en noem het tijdschrift naar haar: Femmetje. Klinkt om te beginnen al een stuk leuker!
Overigens zie ik nu dat ik zelf sprekend lijk op een soort van Napoleon.

Oki,

P

Interviews

[Interview] Gwen Jansen inspireert SBS6-kijker met Green Make Over

Gwen Jansen is tv- en documentairemaker. Haar programma Green Make Over, te zien op SBS6, draait om duurzaamheid. We spreken haar over dit concept, dat zo goed past bij de tijdgeest

[Interview] Lonneke Martens (Initiative): Ik daag klanten uit om verder te denken

Lonneke Martens is Strategy Director bij Initiative, een onderdeel van IPG Mediabrands. Na zeven jaar bij Mindshare gaat ze zich nu richten op innovatie bij haar nieuwe werkgever. We spreken haar over de overstap

[Interview] Jacco Hornes: Radio en digitalisering zijn natuurlijke bondgenoten

Hij is Account Director bij Talpa Media Solutions en kreeg onlangs een RAB Radiohart voor zijn verdiensten voor de mediasector. We feliciteren Jacco Hornes en spreken hem over het vak

[Interview] Sander van der Peet (Abovo Media): Ik spreek ook de taal van de radio-exploitant

Sander van der Peet is mediaplanner bij Abovo Media én radiospecialist van het jaar. Tijdens de Radio Advertising Awards van het RAB liet hij mede-genomineerden Jeffrey Koen en Martijn Vlasblom achter zich en ging met de prijs naar huis

[Interview] Patrick van Hooy (Value Zipper) over belangrijke uitbreiding portfolio

Sinds 1 juli 2019 doet Value Zipper de verkoop van advertenties en branded content voor de WPG Media titels Vrij Nederland, Psychologie, Yoga Magazine en Happinez. Wij spreken oprichter en CEO Patrick van Hooy

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Mike Hendrixen: gamescom 2019

Deze week is Keulen de gamehoofdstad van de wereld: de grootste gamesbeurs ter wereld viert haar tiende verjaardag in de Duitse Domstad. Meer dan 500.000 geïnteresseerden bezoeken gamescom om de allernieuwste games en hardware te zien en uit te proberen

[Column] David de Jong: een plus of min voor Disney+ ?

Disney+ gaat bij ons van start op 12 november 2019. Nederland is tamelijk onverwacht het enige Europese land waar deze dienst gelanceerd wordt

[Column] Femke Leemeijer: Old boys club

Hoe kan het toch dat - zeker in een branche die het vooral moet hebben van vrouwelijke klanten - gelijkheid zo moeizaam te realiseren is? Vandaag hoorde ik een voorbeeld van hoe mannen elkaar in het zadel houden en dat is volgens mij het precies datgene wat het zo lastig maakt

[Column] Bob Goulooze: Terug naar citymarketing

Waar vroeger de lokale VVV’s de USP’s van een stad, dorp of regio verspreidden als het evangelie, ligt dat werk in veel plaatsen nu in handen van een gemeentelijke marketingafdeling. Dat gaat vaak mis, simpelweg omdat overheden niet denken in termen van marketing

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Gangnam Style gone bad

De reclame van Shopee verdient een aparte review van Bart Vijlbrief. Het wordt nu al gezien als een van de slechtste commercials ooit en sterspeler Christiano Ronaldo speelt de hoofdrol

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden