Nederlands MediaNetwerk

Boeddhistische Omroep vraagt budgethalvering in te trekken

De uitwerking van de mediaparagraaf uit het regeerakkoord zoals beschreven in de recente brief van minister Van Bijsterveld van OCW, leidt tot een halvering van het budget van de Boeddhistische Omroep Stichting (BOS) - om oneigenlijke redenen. De BOS vraagt de minister dan ook de budgethalvering in te trekken en de BOS op dezelfde wijze te behandelen als de omroepverenigingen.

Het vandaag verschenen onderzoeksrapport van de Boston Consulting Group met betrekking tot de hervorming van de publieke omroep voorziet in een bezuiniging van 6 miljoen euro voor het totale cluster 2.42 omroepen. De minister vermeldt in haar plannen echter een bedrag van maar liefst 13 miljoen euro wat neerkomt op een halvering van het budget. Daarmee worden de BOS en andere 2.42 omroepen buitenproportioneel en snoeihard gekort, maar liefst 7 miljoen euro meer dan de Boston Consulting Group berekent.

Bovendien wordt deze buitenproportionele maatregel gemotiveerd door op oneigenlijke wijze het onderscheid te maken tussen levensbeschouwelijke en algemene programmering. Alle programma’s die de BOS uitzendt hebben een levensbeschouwelijke inhoud en functie, en vloeien logisch voort uit de visie, missie en het programmabeleid van de BOS. Met deze inhoudelijk-programmatische overweging van de minister lijkt zij haar bevoegdheden te buiten te gaan en wordt inbreuk gepleegd op de (programmatische) autonomie van de BOS en de boeddhistische gemeenschap. Het is immers niet aan de minister om vast te stellen welke programmering boeddhistisch is en welke niet, maar aan de boeddhistische organisaties en de achterban.

Ook wordt hiermee de bijl aan de wortel gelegd van de (levensbeschouwelijke) pluriformiteit en diversiteit van de publieke omroep. Grote groepen in de samenleving die zich om historische, sociaal-maatschappelijke of principiële redenen niet makkelijk verenigen, waaronder ook de boeddhistische, worden door de budgethalvering nog verder achtergesteld. De plannen zullen ertoe leiden dat de programmering van de publieke omroep minder divers wordt en minder een afspiegeling vormt van de kleurrijke Nederlandse samenleving. Breed georiënteerde alternatieve en spirituele maatschappelijke stromingen zullen zich minder herkennen in het media-aanbod.

Al vanaf haar oprichting in 2000 voldoet de BOS aan de eis van de minister tot samenwerking. De overheadfuncties van de omroep waren ondergebracht bij bestaande partijen en zij maakte gebruik van hun huisvesting. In eerste instantie betrof dat Teleac en daarna en nu nog steeds de NPO zelf. Ook op dit moment voert de BOS met verschillende partijen gesprekken over verdergaande integratie. De BOS gaat ervan uit dat goed gedrag niet gestraft dient te worden, en vraagt de minister om de BOS bij de vaststelling van de bezuinigingen rechtvaardig en op dezelfde wijze te behandelen als de omroepverenigingen en de budgethalvering in te trekken.

www.boeddhistischeomroep.nl

Weergaven: 35

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Cor Hospes over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

Nederlands MediaNetwerk interviewde Cor Hospes van Merkjournalisten die een boek geschreven heeft over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

[Interview] Jip Samhoud over GVR Fright Night

Maandag 28 oktober organiseerde het GVR, het Genootschap voor Reclame, een zogeheten Fright Night. Het GVR organiseert enkele keren per jaar evenementen voor haar leden, alleen op uitnodiging

[Interview] Marco Louwerens: SBS6 staat midden in het Nederland van nu

Marco Louwerens is sinds een half jaar directeur televisie bij Talpa Network. Hij is verantwoordelijk voor de programmering van onder meer SBS6, Veronica en SBS9. We spreken hem over de Gouden Televizier-Ring voor Chateau Meiland

[Interview] Marjan van der Haar: Fonds 21 is de nieuwe hoofdpartner van IFFR

In de zomer van 2018 benoemde de raad van toezicht van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) Marjan van der Haar tot zakelijk directeur van het festival. We spreken haar over het eerste jaar, het filmfestival, de filmbranche en het nieuwe partnerschap met Fonds 21

[Interview] Lucio Messercola: Commercie en kwaliteit gaan wel degelijk hand-in-hand

Lucio Messercola is een van de genomineerden van DeProducenten50, de nieuwste lijst van DeMedia100. De autodidact is eigenaar van Messercola en produceert zowel commerciële als redactionele films, series en video's

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Jeff Bezos, Uber kijkt niet uit, Twitter haat hem, neonazi’s, NextDNS, 60 seconds

Met het nieuws dat Amazon naar Nederland komt in januari is het des te relevanter om je nog eens te verdiepen in wat de visie van Jeff op de wereld is en wat hij wil bereiken met zijn bedrijf

[Commercial Review] Folkert Langeveld: Bold moves van Samsung en T-Mobile, KIA uit de comfortzone en de P van KLM en Unox

De ambitie van het House of no limits-project van Samsung en T-Mobile maakt het voor mij al direct een opvallende en spannende gebeurtenis. Een film? Op YouTube? Met al deze bekende namen? Fred Teeven? Het bevat alle elementen die YouTube en social leuk maken

Jeroen Verkroost: feedback, TikTok, Britney Spears, redders van de journalistiek en meer

Als onderdeel van mijn werk coach ik een aantal mensen. Tenminste, van mijn vrouw mag ik het geen coaching noemen, want ik geef advies. En dat is niet hetzelfde, vindt zij, geaccrediteerd coach

[Column] Paola Cassone: Het Peter Pan-complex

Heb je ooit stilgestaan bij het aantal stereotypen en vooroordelen dat in ons culturele DNA is ingebed? Er is één die er vaak uitspringt: de 50-plusser

[Column] Marloes Rusting: De rode lampion

Marloes Rusting is Client Director bij Initiative. Voor Nederlands MediaNetwerk dook ze in het fenomeen Halloween

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden