Nederlands MediaNetwerk

Boeddhistische Omroep vraagt budgethalvering in te trekken

De uitwerking van de mediaparagraaf uit het regeerakkoord zoals beschreven in de recente brief van minister Van Bijsterveld van OCW, leidt tot een halvering van het budget van de Boeddhistische Omroep Stichting (BOS) - om oneigenlijke redenen. De BOS vraagt de minister dan ook de budgethalvering in te trekken en de BOS op dezelfde wijze te behandelen als de omroepverenigingen.

Het vandaag verschenen onderzoeksrapport van de Boston Consulting Group met betrekking tot de hervorming van de publieke omroep voorziet in een bezuiniging van 6 miljoen euro voor het totale cluster 2.42 omroepen. De minister vermeldt in haar plannen echter een bedrag van maar liefst 13 miljoen euro wat neerkomt op een halvering van het budget. Daarmee worden de BOS en andere 2.42 omroepen buitenproportioneel en snoeihard gekort, maar liefst 7 miljoen euro meer dan de Boston Consulting Group berekent.

Bovendien wordt deze buitenproportionele maatregel gemotiveerd door op oneigenlijke wijze het onderscheid te maken tussen levensbeschouwelijke en algemene programmering. Alle programma’s die de BOS uitzendt hebben een levensbeschouwelijke inhoud en functie, en vloeien logisch voort uit de visie, missie en het programmabeleid van de BOS. Met deze inhoudelijk-programmatische overweging van de minister lijkt zij haar bevoegdheden te buiten te gaan en wordt inbreuk gepleegd op de (programmatische) autonomie van de BOS en de boeddhistische gemeenschap. Het is immers niet aan de minister om vast te stellen welke programmering boeddhistisch is en welke niet, maar aan de boeddhistische organisaties en de achterban.

Ook wordt hiermee de bijl aan de wortel gelegd van de (levensbeschouwelijke) pluriformiteit en diversiteit van de publieke omroep. Grote groepen in de samenleving die zich om historische, sociaal-maatschappelijke of principiële redenen niet makkelijk verenigen, waaronder ook de boeddhistische, worden door de budgethalvering nog verder achtergesteld. De plannen zullen ertoe leiden dat de programmering van de publieke omroep minder divers wordt en minder een afspiegeling vormt van de kleurrijke Nederlandse samenleving. Breed georiënteerde alternatieve en spirituele maatschappelijke stromingen zullen zich minder herkennen in het media-aanbod.

Al vanaf haar oprichting in 2000 voldoet de BOS aan de eis van de minister tot samenwerking. De overheadfuncties van de omroep waren ondergebracht bij bestaande partijen en zij maakte gebruik van hun huisvesting. In eerste instantie betrof dat Teleac en daarna en nu nog steeds de NPO zelf. Ook op dit moment voert de BOS met verschillende partijen gesprekken over verdergaande integratie. De BOS gaat ervan uit dat goed gedrag niet gestraft dient te worden, en vraagt de minister om de BOS bij de vaststelling van de bezuinigingen rechtvaardig en op dezelfde wijze te behandelen als de omroepverenigingen en de budgethalvering in te trekken.

www.boeddhistischeomroep.nl

Weergaven: 36

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Marketing Report Radio] Hanna Verboom over Cinetree en gratis films in coronatijd

Hanna Verboom is actrice en oprichter van filmplatform Cinetree, een online platform vol arthousefilms met een maatschappelijke boodschap. Tijdens de coronacrisis bood de site tijdelijk films gratis aan

[Interview] Marlene Wickel (Jean Mineur Mediavision) over het openen van de bioscopen

Marlene Wickel is Managing Director bij Jean Mineur Mediavision. In de uitzending van Marketing Report Radio praat ze over het sluiten van de bioscopen vanwege de coronacrisis en over hoe ze nu weer open gaan

[Cross Media Case 2020] Jildou van der Bijl over WE Fashion X LINDA.

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

[Cross Media Case 2020] Linda Boonman over AXE gets you ready to move closer

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Greenhouse draagt AXE gets you ready to move closer voor als Cross Media Case. We spreken met Linda Boonman, creative lead van Greenhouse

[Cross Media Case 2020] Fleur Haen over Chantals Pyjama Party

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. RTL draagt Chantals Pyjama Party voor als Cross Media Case We spreken met Fleur Haen, manager live entertainment

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Wat wil Trump écht - en Zuck niet? Waarom storten Amerikaanse universiteiten in?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bob Goulooze: Game over

Deze coronatijd, die gelukkig bijna voorbij is, doet een groot beroep op velen. Op hun uithoudings-en doorzettingvermogen. En op de creatieve capaciteiten. Op social media ontstaan dan ook steeds meer zelfbedachte spelletjes

[Column] Maartje Blijleven: Waarom sales webinars niet werken (en wat je wél kunt doen om nieuwe klanten aan te trekken)

Dit had ik natuurlijk nooit verwacht, toen ik begin 2020 op het podium stond van Koffiedik Kijken en mijn voorspelling voor 2020 deed. Voor een zaal vol vakgenoten, toen dat nog kon. (Oh wat mis ik die tijd!)

Jeroen Verkroost: Wordt jouw nieuws gestolen? Hoe 'doe' je diversiteit? Wie heeft jouw data? Test je mee op Blip?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Cor Hospes: Corona en het demasqué van het merkdenken

Om te lachen zijn ze, ja echt. De reclamefilmpjes waarmee merken in tijden van corona proberen sympathie te winnen

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden