Nederlands MediaNetwerk

Er vloeit bloed in marcomland, termen als ambush-, guerillamarketing en damage control buitelen over elkaar heen in de recente Bavaria- en BP-affaires maar dat is nog kinderspel vergeleken bij de geraffineerde psychologische terreur die Heineken zou hebben toegepast inzake de bikkelharde strijd met horeca-magnaat Sjoerd Kooistra, eindigend met de zelfmoord van laatstgenoemde. Volgens advocaat Oscar Hammerstein is naar de beste Sharia-tradities “zijn hoofd op het hakblok gelegd.”

Temidden van al dit ‘grote’ nieuws is het kleine nieuws over het recente ontslag van het hoofd van de Brandweer van Bronckhorst onderbelicht gebleven. Zo op het oog een nieuwtje voor het lokale sufferdje, ware het niet dat dit soort kleine berichtjes veelvuldig verschijnen. Wat was er aan de hand? De brandweerman had op zijn Hyves-pagina een paar ‘seksueel getinte’ opmerkingen geplaatst die hem uiteindelijk fataal zijn geworden. Niet de eerste keer dat zoiets gebeurt, zal ook niet de laatste keer zijn.
Een paar collega’s hadden de burgermeester overigens op de hoogte gebracht, wat een beetje deed denken aan het NSB’en rondom presentatrice Eva Jinek. Het is niet te achterhalen wat er precies gezegd is, maar het laat zich makkelijk raden als je met branden blussen en spuiten in de weer bent. De man zal geregeld jolige opmerkingen naar zijn helm geslingerd hebben gekregen en daar eens wat vunzigs op teruggezegd hebben.
Welke ontslagen kunnen we nog meer verwachten? De marketingmanager van Conimex die op een forum iets ondeugends over zijn sambal-lancering zegt tegen een mooie meid waar hij mee chat? Of zit de brandmanager van Ola-raketten op de schopstoel omdat hij in zijn enthousiasme over de stijgende ijsverkopen op een LinkedIn-groep geroepen heeft: “Onze klanten lusten er wel pap van met dat hete weer!” Een oplettende lezer van de Clara Wichman-Stichting ziet dat er geen knipoog bij staat, verveelt zich toch al stierlijk omdat de strijd om het feminisme gestreden is, neemt een Spong in de arm, zegt in de publiciteit dat de raketten vooral door moeders worden gekocht die zich hierdoor gegriefd voelen en eist het het vertrek van de vermeend seksistische brandmanager.

Nog niet zo heel lang geleden was er de rituele vuilbekkerij bij het koffie-automaat en ook het personeelsfeestje deed altijd weer stof opwaaien. “Zo ken ik die Jansen niet,” zei de vrouw van de directeur dan bij thuiskomst tegen haar man, nadat de anders zo stille boekhouder zich in beschonken staat opzichtig flirtend met de receptioniste had opgehouden. Een paar dagen later was het weer business as usual, omdat de oppervlakkige jolijt weer net zo snel vergeten is als-ie is opgekomen.
Het geschreven woord vervliegt echter niet. Social Media zouden de digitale belichaming van Beethoven’s negende symfonie “Alle Menschen werden Brüder” moeten zijn door vrijuit met elkaar te discussiëren. Maar er is ook sprake van een democratische paradox op Internet, waar stiekeme Stasi’s die nog een appeltje met deze of gene hebben te schillen, hun voordeel mee doen. Zelfcensuur is geboden, omdat de digitale democratie en een totalitaire staat soms griezelig dicht bij elkaar te liggen. De vijand kan meekijken, altijd.

Weergaven: 61

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Sonja Barentsen over het festival Film by the Sea

Als eerste grote filmfestival sinds de uitbraak van het coronavirus start Film by the Sea vanaf 11 september 2020. We spraken met Sonja Barendse, hoofd communicatie bij Film by the Sea

[Interview] Georgette Schlick over drama maken in coronatijd, de functie van publiek en meer

Georgette Schlick is CEO van tv-productiebedrijf Fremantle in Nederland en België. Ze vertelt onder meer over het maken van televisieshows in coronatijd en de rol van publiek bij de opnames

[Interview] Ton Rozestraten over Ad Alliance

Per 1 januari 2020 zijn de salesactiviteiten van Adfactor, BrandDeli, RTL en Triade Media ondergebracht in Ad Alliance. CEO is Ton Rozestraten. Het eerste interview over Ad Alliance geeft hij aan Nederlands MediaNetwerk

[Marketing Report Radio] Dave Minneboo en Robert Bernink over 15 jaar Qmusic en radio bij corona

Dave Minneboo is programmadirecteur van Qmusic en Robert Bernink is directeur entertainment bij DPG Media. De twee kwamen bij Marketing Report Radio vertellen over het aankomende jubileum en werken in coronatijd

[Interview] Joost Geurtsen (Insight TV): ‘Wij nemen de kijkers mee op avontuur’

Joost Geurtsen is Head of Global Brand Partnerships bij Insight TV, de online televisiezender met een breed aanbod voor onder meer millennials. We spreken hem over zijn bedrijf

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Campagne-review] Van Susante over de Grenzen: First Saturdays van NRMA

Iedereen herkent de beelden van vorig jaar met de bosbranden in Australië, en ook recenter aan de westkust van de Verenigde Staten; miljarden dieren ontheemd en gestorven, huizen en wijken vernietigd en grote groepen mensen die geen onderkomen meer hebben of zelfs het leven hebben gelaten

[Column] Joris van Lierop: Het blijft toch je kind, of niet dan?

Het is alweer een tijd geleden dat ik mijn laatste bijdrage schreef op deze plek. En hoewel ik het schrijven met veel plezier doe, was er toch een drempel die me een tijdje van de typemachine weghield

Jeroen Verkroost: The future is going to be weird. Featuring: Tesla, Neurochips, Robots, Cookies, TikTok, Satelliet

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Minimal viable content pages

One of the biggest complaints about content is that it is expensive. Expensive to produce and expensive to publish. Aside your ego gets dented when that all that expensiveness isn't doing what it is supposed to do

[Column] Michiel Veugelers: Don’t try to understand it. Feel it.

Toen de bioscopen in Nederland na de lockdown weer open mochten, met beperkingen, was er naast het maximaal aantal bezoekers per zaal en de 1,5 meter afstand-regeling een ander probleem: het aanbod

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden