Nederlands MediaNetwerk

Er vloeit bloed in marcomland, termen als ambush-, guerillamarketing en damage control buitelen over elkaar heen in de recente Bavaria- en BP-affaires maar dat is nog kinderspel vergeleken bij de geraffineerde psychologische terreur die Heineken zou hebben toegepast inzake de bikkelharde strijd met horeca-magnaat Sjoerd Kooistra, eindigend met de zelfmoord van laatstgenoemde. Volgens advocaat Oscar Hammerstein is naar de beste Sharia-tradities “zijn hoofd op het hakblok gelegd.”

Temidden van al dit ‘grote’ nieuws is het kleine nieuws over het recente ontslag van het hoofd van de Brandweer van Bronckhorst onderbelicht gebleven. Zo op het oog een nieuwtje voor het lokale sufferdje, ware het niet dat dit soort kleine berichtjes veelvuldig verschijnen. Wat was er aan de hand? De brandweerman had op zijn Hyves-pagina een paar ‘seksueel getinte’ opmerkingen geplaatst die hem uiteindelijk fataal zijn geworden. Niet de eerste keer dat zoiets gebeurt, zal ook niet de laatste keer zijn.
Een paar collega’s hadden de burgermeester overigens op de hoogte gebracht, wat een beetje deed denken aan het NSB’en rondom presentatrice Eva Jinek. Het is niet te achterhalen wat er precies gezegd is, maar het laat zich makkelijk raden als je met branden blussen en spuiten in de weer bent. De man zal geregeld jolige opmerkingen naar zijn helm geslingerd hebben gekregen en daar eens wat vunzigs op teruggezegd hebben.
Welke ontslagen kunnen we nog meer verwachten? De marketingmanager van Conimex die op een forum iets ondeugends over zijn sambal-lancering zegt tegen een mooie meid waar hij mee chat? Of zit de brandmanager van Ola-raketten op de schopstoel omdat hij in zijn enthousiasme over de stijgende ijsverkopen op een LinkedIn-groep geroepen heeft: “Onze klanten lusten er wel pap van met dat hete weer!” Een oplettende lezer van de Clara Wichman-Stichting ziet dat er geen knipoog bij staat, verveelt zich toch al stierlijk omdat de strijd om het feminisme gestreden is, neemt een Spong in de arm, zegt in de publiciteit dat de raketten vooral door moeders worden gekocht die zich hierdoor gegriefd voelen en eist het het vertrek van de vermeend seksistische brandmanager.

Nog niet zo heel lang geleden was er de rituele vuilbekkerij bij het koffie-automaat en ook het personeelsfeestje deed altijd weer stof opwaaien. “Zo ken ik die Jansen niet,” zei de vrouw van de directeur dan bij thuiskomst tegen haar man, nadat de anders zo stille boekhouder zich in beschonken staat opzichtig flirtend met de receptioniste had opgehouden. Een paar dagen later was het weer business as usual, omdat de oppervlakkige jolijt weer net zo snel vergeten is als-ie is opgekomen.
Het geschreven woord vervliegt echter niet. Social Media zouden de digitale belichaming van Beethoven’s negende symfonie “Alle Menschen werden Brüder” moeten zijn door vrijuit met elkaar te discussiëren. Maar er is ook sprake van een democratische paradox op Internet, waar stiekeme Stasi’s die nog een appeltje met deze of gene hebben te schillen, hun voordeel mee doen. Zelfcensuur is geboden, omdat de digitale democratie en een totalitaire staat soms griezelig dicht bij elkaar te liggen. De vijand kan meekijken, altijd.

Weergaven: 62

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Katie Blair (Xandr): Dankzij onze openheid kunnen uitgevers onbeperkt transacties afwikkelen met kopers

DPG Media heeft een samenwerking aangekondigd met Xandr, een advertentieplatform van AT&T. Wat doet dit bedrijf precies? We spreken met Katie Blair, directeur van Xandr in Noord-Europa.

[DeInfluencer50] Monique Smit: Ik post over herkenbare dingen die ik meemaak als jonge moeder

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met influencer die zijn genomineerd voor deze lijst. Vandaag spreken we Monique Smit.

[Interview] Shantia Farshidzad: Data-analyse helpt de motieven van de klant te doorgronden

Shantia Farshidzad is partner bij het in data-analyse gespecialiseerde bedrijf 4orange. We spreken hem over optimaliseren van de relatie met de eindklant en weten wat hem beweegt

[DeInfluencer50] Jill van Dooren: Ook dit jaar maak ik een vlogmas

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari spreken we met Jill van Dooren. Ze was zondag 8 november ook te zien in First Dates Specials

[DeInfluencer50] Julia Mekkes: Ik zou wel een eigen kleding- of tassenlijn willen opzetten

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met influencer die zijn genomineerd voor deze lijst. Vandaag spreken we met Julia Mekkes

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Over Obama's angst, Anti-Black Friday, NYT vs. WaPo, Google AdTech, Amazon als Telco

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bob Goulooze: Fotokracht

“Een boek zegt meer dan duizend woorden”, hoorde ik een bekende cabaretier eens zeggen. “Da’s logisch”, zou een bekende voetballer hebben gezegd. De originele uitspraak heeft betrekking op een foto

[Column] Paola Cassone: Culturele misser: de Duitse spot over corona

Vorig week zat mijn mailbox vol met lovende artikelen over de recente coronacampagne van de Duitse overheid; een drietal televisiespotjes (of online video’s) met de hashtag #besondereHelden

[Column] Jennifer Feaster: Micro-influencers versus macro-influencers

Influencermarketing is een zinvolle investering voor merken gebleken: in een recente Twitter-enquête zei 49 procent van de respondenten dat ze vertrouwen op aanbevelingen van influencers bij het doen van aankopen

Jeroen Verkroost: Over John de Mol, Amazon, Xbox, Playstation en meer

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden