Nederlands MediaNetwerk

Dagblad Trouw zoekt een
wetenschapsjournalist, lees ik op Villamedia. Nu was Govert Schilling mijn jeugdidool, toen ik als puber lid was van de “jongeren werkgroep voor
sterrenkunde (JWG)” waar Goverts ster straalde als een zonnegod.
Schilling schrijft al jaren voor de Volkskrant, dus wil ik mijn kans grijpen en zijn collega worden bij Trouw. Zo maak je van het leven een cyclus. Eén van de eisen die Trouw vermeldt in de vacaturetekst is, dat de wetenschapsjournalist die gezocht wordt kennis van en affiniteit met natuurwetenschappen en technologie moet hebben. Dat lijkt me logisch. Nu hield ik ooit bij Sanoma het populair wetenschappelijk maandblad Triv’ ten doop, dus aan de eerste eis wordt voldaan. (Dat het blad, gelanceerd als concurrent van Quest, drie jaar later ter
ziele ging, doet er nu even niet toe. Ik was toen trouwens al weg bij Sanoma.)

Opvallender is de eis dat de nieuwe redacteur jonger moet zijn dan 30 jaar. Los van de vraag of hier sprake is van leeftijdsdiscriminatie (weliswaar met open vizier, dat pleit dan weer voor Trouw), gooit de krant hiermee zijn eigen glazen in. Moet een wetenschapsjournalist niet een bewezen netwerk hebben onder professoren? Alles onderzocht en ontdekt hebben voor hij zich aan het schrijven van analyses waagt? Weet wanneer sprake is van evolutie en wanneer hij gewag kan maken van revolutie? Plagiaat in proefschriften herkent en genadeloos openbaart? Een schrijfkamergeleerde, kortom, voor wie als enige in het Trouw-pand het rookverbod wordt opgeheven, opdat hij zich in stilte, rust en pijptabak aan zwarte gaten, broedse boomklevers en Egyptische opgravingen kan wijden? Dit is nog niet alles. De jonge man of vrouw moet ook nog affiniteit met de identiteit en de doelgroep van Trouw hebben, lezen we in de tekst. Een interessante cumulatie van eisen. Affiniteit met Trouw én jonger dan 30. De P&O-functionaris die deze journalist weet op te sporen moet een topspeurder zijn, een groot onderzoeker. Meteen een andere baan geven aan die persoon: wetenschapsjournalist.

Weergaven: 126

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

WE Fashion X LINDA. Zilveren Cross Media Case 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

Monique Pennings Cross Media Vrouw van het Jaar 2020

Monique Pennings is Manager Media & Marketing Partnerships bij Jumbo. Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

Milka – De Smaak van Nederland Zilveren Cross Media Case van het Jaar 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Vrouw] Jildou van der Bijl over LINDA. en Net5

Jildou van der Bijl is creatief directeur bij LINDA. & Net5. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

[Marketing Report Radio] Hanna Verboom over Cinetree en gratis films in coronatijd

Hanna Verboom is actrice en oprichter van filmplatform Cinetree, een online platform vol arthousefilms met een maatschappelijke boodschap. Tijdens de coronacrisis bood de site tijdelijk films gratis aan

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Hoe ontsnapt Trump? Wie leest allemaal jouw iPhone clipboard uit? Hoe ziet de wereld er uit in 2030?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Paola Cassone: Digitaal willen we allemaal

De grote winnaars van dit jaar zijn – naast de producenten van plexiglas en mondkapjes – de digitale diensten. Iedere digitale dienst die je je kunt bedenken, laat letterlijk een dikke plus zien

[Column] Reinier Rombouts: Covid-19 als accelerator van digitalisering

Urgentie en relevantie zijn de sterkste motoren voor verandering. Bedrijven en organisaties praten al jaren over digitale transformaties en tuigden met regelmaat ambitieuze veranderprogramma’s op om nu echt digitale stappen te zetten

Jeroen Verkroost: TikTok for Business? Vertrouw jij het nieuws? Lossen economen Fake News op?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Jerome Kuijken: Vallende kwartjes

Het programma Veronica Inside, dat eerder Voetbal Inside heette, lag de afgelopen jaren constant onder vuur. Onder het mom van satire en kleedkamerhumor krijgen mensen die niet wit, hetero of man zijn er wekelijks van langs

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden