Nederlands MediaNetwerk

Dagblad Trouw zoekt een
wetenschapsjournalist, lees ik op Villamedia. Nu was Govert Schilling mijn jeugdidool, toen ik als puber lid was van de “jongeren werkgroep voor
sterrenkunde (JWG)” waar Goverts ster straalde als een zonnegod.
Schilling schrijft al jaren voor de Volkskrant, dus wil ik mijn kans grijpen en zijn collega worden bij Trouw. Zo maak je van het leven een cyclus. Eén van de eisen die Trouw vermeldt in de vacaturetekst is, dat de wetenschapsjournalist die gezocht wordt kennis van en affiniteit met natuurwetenschappen en technologie moet hebben. Dat lijkt me logisch. Nu hield ik ooit bij Sanoma het populair wetenschappelijk maandblad Triv’ ten doop, dus aan de eerste eis wordt voldaan. (Dat het blad, gelanceerd als concurrent van Quest, drie jaar later ter
ziele ging, doet er nu even niet toe. Ik was toen trouwens al weg bij Sanoma.)

Opvallender is de eis dat de nieuwe redacteur jonger moet zijn dan 30 jaar. Los van de vraag of hier sprake is van leeftijdsdiscriminatie (weliswaar met open vizier, dat pleit dan weer voor Trouw), gooit de krant hiermee zijn eigen glazen in. Moet een wetenschapsjournalist niet een bewezen netwerk hebben onder professoren? Alles onderzocht en ontdekt hebben voor hij zich aan het schrijven van analyses waagt? Weet wanneer sprake is van evolutie en wanneer hij gewag kan maken van revolutie? Plagiaat in proefschriften herkent en genadeloos openbaart? Een schrijfkamergeleerde, kortom, voor wie als enige in het Trouw-pand het rookverbod wordt opgeheven, opdat hij zich in stilte, rust en pijptabak aan zwarte gaten, broedse boomklevers en Egyptische opgravingen kan wijden? Dit is nog niet alles. De jonge man of vrouw moet ook nog affiniteit met de identiteit en de doelgroep van Trouw hebben, lezen we in de tekst. Een interessante cumulatie van eisen. Affiniteit met Trouw én jonger dan 30. De P&O-functionaris die deze journalist weet op te sporen moet een topspeurder zijn, een groot onderzoeker. Meteen een andere baan geven aan die persoon: wetenschapsjournalist.

Weergaven: 124

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Case 2020] Rhandy Biemans over Milka – De Smaak van Nederland

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Case 2020] Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Pricewise draagt de campagne rondom zorgverzekeringen voor. We spreken met Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

[Interview] Aldo Breed positief over Kiesjefolders anno 2020

Aldo Breed startte in 2017 Kiesjefolders. Een initiatief waarbij consumenten zelf hun foldervoorkeuren kunnen opgeven en deelnemende bedrijven hun folders via de post laten versturen. We spreken met Aldo Breed

[Cross Media Case 2020] Jeroen Visser over Van Uffelen Mode

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Sublime draagt Van Uffelen Mode voor als Cross Media Case. We spreken met Jeroen Visser

[Cross Media Case 2020] Gijs Peetsold over Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Ad Alliance draagt Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0 voor als Cross Media Case. We spreken met Gijs Peetsold

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: DWDD en cultuur, online event, hoe dan? Verandert corona onze muzieksmaak? Wat is jouw whisky?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bas Vlugt: Adformatie, einde van een tijdperk

Het is natuurlijk not done om een column van eigen hand over een concurrerend vakmedium te publiceren, maar dat Adformatie ophoudt in print te bestaan, is een dermate grote mijlpaal dat we kunnen spreken van het einde van een tijdperk

[Column] Marianne van Soomeren: Spoiler billboards #fuckingbriljant

Eerlijk is eerlijk, ik wilde mijn column eigenlijk niet schrijven over iets wat met de coronacrisis te maken heeft. Er wordt immers al zoveel over geschreven en over gezegd

[Column] Reinier Rombouts: Dit verandert alles

Vaak moest ik glimlachen om de zin. Omdat hij zo dramatisch wordt uitgesproken en omdat er zelden iets gebeurt waardoor alles verandert

[Column] Jerome Kuijken: De vier fasen van quarantaine

Ons beroep valt onder de niet-vitale beroepen en dat is helemaal niet erg. Als dit voorbij is, is het de taak van reclame-, marketing-, communicatie- en mediamensen om de economie een enorme slinger te geven

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden