Nederlands MediaNetwerk

De vaste bezoekers van dit blog kennen de hele geschiedenis al van haver tot gort. Ik werk bij een grote Belgische energieleverancier en had over mijn werk aldaar een aantal pagina's in mijn meest recente boek opgenomen. Niets denigrerends of negatiefs stond er over het bedrijf vermeld. Gewoon enkele anekdotes over hoe het er op de werkvloer aan toe gaat en waar de niet altijd gunstige beeldvorming in de media rondom het bedrijf door verklaard kan worden. De hoogste baas was er nochtans niet blij mee. Ik moest censuur plegen, op straffe van onmiddellijk ontslag bij publicatie.

Ik schreef een alternatieve versie waarin ik dieper inga op de heersende angstcultuur binnen het bedrijf voor negatieve beeldvorming. Een beeldvorming die dus al jaren bestaat. Was de hoogste baas helemaal niet blij mee, maar hij kon weinig doen. Omdat ik het bedrijf nu niet meer bij naam noem. Tot zover de benodigde achtergrondinfo voor deze blog. Wil je precies weten hoe het zit: bestel mijn boek. Je maakt me er sowieso blij mee.

Die negatieve beeldvorming over de Belgische energiemaatschappijen, en mijn werkgever in het bijzonder, is verre van recent. Mijn eerste versie voor mijn boek zou ook niet veel nieuw negatief sentiment hebben toegevoegd. Het tierde immers al welig rond. Het bewijs voor deze stelling komt van een artikel uit De Morgen van vandaag.

Ja, ik weet: het is een oud onderzoek. Ja, ik weet: ondertussen hebben alle Belgische energiebedrijven hele campagnes opgezet om hun imago op te poetsen. Maar, geloof Johan nu maar: dit heersende negatieve sentiment laat zich niet zomaar vervangen door een positief gevoel. Het censureren van een ludieke beschrijving van de werkvloer door een werknemer helpt in ieder geval geen zier.

(By the way: Test-Aankoop is het Vlaamse equivalent van de Nederlandse Consumentenbond. De Franstalige versie heet Test-Achats)

Maar 4 op 10 Belgen tevreden over energieleverancier

Slechts vier op de tien Belgische consumenten zijn echt tevreden over hun energieleverancier. Een consument op de vijf overweegt de komende maanden van leverancier te veranderen. Dat blijkt vandaag uit een enquête die consumentenorganisatie Test-Aankoop hield tussen oktober en november 2008.

Wijze van behandeling
De grootste oorzaken van de ontevredenheid zijn de hoogte van de tarieven, het gebrek aan informatie en aan transparantie, maar ook de gebrekkige kwaliteit van de dienstverlening. Wanneer er zich bovendien een probleem voordoet, is een consument op de twee ontevreden over de wijze waarop dat behandeld werd. "Het spreekt voor zich dat de leveranciers een tandje zullen moeten bijsteken om de verwachtingen van hun klanten in te lossen, te beginnen met het aanpakken van de tarieven", aldus Test-Aankoop.

Prijs is belangrijk
Van de ondervraagden is 28 procent sinds de vrijmaking van de energiemarkt in Europa van elektriciteitsleverancier veranderd en is 23 procent bij een andere gasleverancier gaan aankloppen, zo blijkt. In beide gevallen was volgens Test-Aankoop de prijs de doorslaggevende factor, "hoewel het milieuaspect niet onderschat mag worden".

Grote verschillen
De enquête toont ten slotte ook frappante verschillen aan tussen de leveranciers. "Zowel op het vlak van de prijs, de service of de betrouwbaarheid doen de sommige bedrijven het duidelijk beter dan anderen. Electrabel, dat de grootste speler blijft op de Belgische gas- en elektriciteitsmarkt, bengelt systematisch achteraan het peloton", besluit de consumentenorganisatie. (belga/ep)

Weergaven: 79

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden