Nederlands MediaNetwerk

Door Echrak Baz. De finale van
The Voice Of America is groots aangepakt en de liveshow was spectaculair. De kijkcijfers zijn gedurende de weken wel gekelderd door de tegenprogrammering. De finale werd door 10,8 miljoen personen gekeken. Helaas was The Voice niet het best bekeken programma van de avond.
America Got Talent had meer kijkers, namelijk 13,3 miljoen. Uiteraard was John de Mol aanwezig met aanhang. Zijn zus, Marco Borsato en Ben Saunders waren tevens aanwezig om de finale bij te wonen. De show is gewonnen door
Javier Colon die in het team van Adam Levine (Maroon 5) zat. Het format ‘The Voice’ wordt dit najaar ook uitgezonden bij onze zuiderburen, als
The Voice of Vlaanderen.


Om in de finale-sfeer te blijven, heeft X Factor ook zijn winnares. Rochelle won met de meerderheid van de stemmen. De finale werd door bijna 2 miljoen kijkers bekeken. Afgelopen seizoen heeft minder goed gescoord dan in 2010. Vorig jaar was de gemiddelde kijkdichtheid 10,8%. Dit jaar was dat 9,6%.


Vrijgezel Lars uit Abcoude stond voor een moeilijke keuze in de finale van De Bachelor. Hij moest kiezen tussen de zweverige Karin en de exotische Mariella. Het programma scoorde met een gemiddelde kijkdichtheid van 7,5%. Lars koos voor Karin en leek dolgelukkig met zijn keuze. Helaas heeft het niet lang mogen duren, het duo was na 2 maanden alweer uit elkaar. Misschien is tien weken toch niet lang genoeg om iemand goed te leren kennen. Ruim 1,1 miljoen kijkers waren getuigen van deze verkeerde keuze.


Het kabinet heeft gesproken: er moet bezuinigd worden bij de Publieke Omroep. De omroepen moeten fuseren en geld besparen.
Minister van Bijsterveldt neemt het fusievoorstel van de omroepen over: KRO-NCRV, VARA-BNN en TROS-AVRO gaan fuseren. Omroepen die zelfstandig blijven zijn de EO, MAX en VPRO. NOS en NTR blijven onafhankelijke organisaties. CDA vindt dat programma’s langer moeten met meer afleveringen per seizoen. Momenteel zijn er te veel korte programma’s die tot hoge kosten per uur leiden.


RTL introduceert in september haar tweede themazender: RTL Crime. De zender is 24/7 digitaal te kijken. Er zijn verschillende internationale maar ook nationale crime-series te zien. Voorbeelden hiervan zijn CSI, Bones Prison Break, maar ook Baantjes, Parels & Zwijnen en Van Speijk. Doordeweeks zijn er thema-avonden zoals de CSI-avond en de Nederlandse avond.


Onder het mom van “beter goed gejat, dan slecht bedacht” lanceert RTL het programma  Boerenbruiloft. Het is een datingshow waarbij één boer moet kiezen tussen een aantal dames. Aan het einde van de serie trouwt de boer met de gelukkige winnares.


Patty Brard, Tatjana Simic en Patricia Paay nemen het stokje over van Geer en Goor. Binnenkort stralen de dames in het programma Diva’s Draaien Door, dat gebaseerd is op
Gordon En Joling Over De Vloer. Of het net zo hilarisch zal zijn als Nederlands andere diva’s is maar de vraag…

 

De grootste zenders in juni 2011

  1. RTL 4 – 20% (vorig jaar juni 13%%) +54%
  2. SBS 6 – 11,9% (vorig jaar juni 10,3%) +15,6%
  3. Nederland 1 – 11,6% (vorig jaar juni 30,4%) -62% - Grootste daler
  4. RTL 5 – 7,6% (vorig jaar juni 5,4%) +40,4%
  5. Veronica – 6,9% (vorig jaar juni 5,8%) +19,1%
  6. RTL 7 – 6,8% (vorig jaar juni 5,3%) +29%
  7. Nederland 3 – 5,5% (vorig jaar juni 4,7%) +16,4%
  8. NET 5 – 5,3% (vorig jaar juni 4,9%) +8,3%
  9. Nederland 2 – 3,7% (vorig jaar juni 4,7%) -22,7%
  10. RTL 8 – 3,1% (vorig jaar juni 2,3%) +33,5%

 

Special interest zenders

  1. MTV – 1,3% (vorig jaar juni 0,4%) +87,3%
  2. Discovery Channel – 1,3% (vorig jaar juni 0,9%) +33,7%
  3. National Geographic Channel – 1% (vorig jaar juni 0,7%) +55,8%
  4. Comedy Central – 0,6% (vorig jaar juni 0,4%) +49%
  5. Eredivisie Live – 0,06% (vorig jaar juni 0,02%) +256,5% - Grootste stijger
  6. Animal Planet – 0,4% (vorig jaar juni 0,3%) +21,6%


Nederland 1 is vergeleken met vorig jaar juni enorm gedaald. Uiteraard heeft dat te maken met het WK dat vorig jaar op deze zender uitgezonden is. Wederom is Eredivisie Live de grootste stijger.  Door het kleine marktaandeel is de stijger daardoor enorm vergeleken met het jaar 2010.

4 juli is TLC gelanceerd, de vrouwenzender van Discovery Networks. De zender richt zich op vrouwen tussen de 25 en 39 jaar en heeft veel internationale programma’s als Kell On Earth, Mad About The House, Sarah Palins Alaska en Who Do You Think You Are. TLC wordt op Animal Planet uitgezonden van 18:00 uur tot 02:00 uur. Heeft NET 5 er een concurrentje bij?

Echrak Baz is RTV planner bij ZenithOptimedia

www.zenithoptimedia.nl

Weergaven: 91

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Case 2020] Rhandy Biemans over Milka – De Smaak van Nederland

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Case 2020] Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Pricewise draagt de campagne rondom zorgverzekeringen voor. We spreken met Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

[Interview] Aldo Breed positief over Kiesjefolders anno 2020

Aldo Breed startte in 2017 Kiesjefolders. Een initiatief waarbij consumenten zelf hun foldervoorkeuren kunnen opgeven en deelnemende bedrijven hun folders via de post laten versturen. We spreken met Aldo Breed

[Cross Media Case 2020] Jeroen Visser over Van Uffelen Mode

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Sublime draagt Van Uffelen Mode voor als Cross Media Case. We spreken met Jeroen Visser

[Cross Media Case 2020] Gijs Peetsold over Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Ad Alliance draagt Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0 voor als Cross Media Case. We spreken met Gijs Peetsold

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bas Vlugt: Adformatie, einde van een tijdperk

Het is natuurlijk not done om een column van eigen hand over een concurrerend vakmedium te publiceren, maar dat Adformatie ophoudt in print te bestaan, is een dermate grote mijlpaal dat we kunnen spreken van het einde van een tijdperk

[Column] Marianne van Soomeren: Spoiler billboards #fuckingbriljant

Eerlijk is eerlijk, ik wilde mijn column eigenlijk niet schrijven over iets wat met de coronacrisis te maken heeft. Er wordt immers al zoveel over geschreven en over gezegd

[Column] Reinier Rombouts: Dit verandert alles

Vaak moest ik glimlachen om de zin. Omdat hij zo dramatisch wordt uitgesproken en omdat er zelden iets gebeurt waardoor alles verandert

[Column] Jerome Kuijken: De vier fasen van quarantaine

Ons beroep valt onder de niet-vitale beroepen en dat is helemaal niet erg. Als dit voorbij is, is het de taak van reclame-, marketing-, communicatie- en mediamensen om de economie een enorme slinger te geven

[Column] Erwin Fisser: Mijn mening doet er niet toe

Iemand wees me op het optreden van de directeur van Roche Nederland bij Jinek vorige week donderdag. Althans, ik geloof dat ze dat was, dat werd me uit het korte videootje niet helemaal duidelijk

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden