Nederlands MediaNetwerk

Het Cinedans Festival laat van 9 tot en met 12 december grenzen tussen dans en film vervagen. Voor de achtste keer vindt Nederlands enige dansfilmfestival plaats in de theaters rondom het Leidseplein in Amsterdam ( De Balie, Melkweg, Theater Bellevue, NIMk en
Stadsschouwburg). Onder het motto Moving Media toont Cinedans korte en lange dansfilms, dansdocumentaires, installaties en cross-overs van dans, nieuwe media en beeldende kunst. Lezingen, debatten en workshops maken het programma compleet. Cinedans is tevens de host van de twaalfde editie van het internationale dansfilm festival Dancescreen met de gerenommeerde competitie voor dansfilms en -video’s. Cinedans presenteert een combinatie van film, dans en media met beweging en dans als middelpunt. Te zien zijn ruim veertig internationale korte en lange dansfilms, documentaires, retrospectieven, installaties en interactieve projecten. De nadruk ligt op choreografieën speciaal gemaakt voor de camera en bijzondere filmadapties van bestaande voorstellingen. Cinedans presenteert op 12 december de première van
Co(te)lette,
Mike Figgis’ filmregistratie van de dansvoorstelling Co(te)lette van de Belgische choreografe
Ann van den Broek. In Co(te)lette dansen drie vrouwen in een intieme atmosfeer, geprangd tussen verlangen en bevrediging, zonder confrontatie, rivaliteit, verhaal, oplossing of einde. De dansvoorstelling won in het seizoen 2007/2008 de Zwaan - de meest prestigieuze dansprijs van Nederland - voor indrukwekkendste dansproductie. De fascinerende film
DESTINO: A Contemporary Dance Story brengt een lofzang op de mogelijkheid van dans om verschillende generaties en culturen samen te brengen en levens te veranderen. Gefilmd op locatie in Londen en Addis Abeba schetst DESTINO de aanloop naar optredens in beide steden - door de Britse pers geprezen als misschien wel meest ambitieuze community dansproject ooit. De filmversie van DESTINO toont een mix van alle gebeurtenissen tijdens de voorbereidingen, repetities en de uiteindelijke voorstellingen. Eén van de installaties is de Series Patchmaker No.1.
Marloeke, 1971. In deze interactieve installatie van
Marloeke van der Vlugt staat het menselijk lichaam als interface centraal. Middels sensoren op het lichaam van de performer krijgen bezoekers toegang tot gebeurtenissen uit haar verleden en mogelijke toekomsten. Door de performer aan te raken worden (video-) beelden, geluiden en fysieke (re-)acties opgeroepen. De installatie Tango de Soledad van
Billy Cowie is korte, tedere, melancholische danssolo, gedanst door
Amy Hollingsworth. Bezoekers krijgen de indruk zich in dezelfde ruimte als de danseres te bevinden. Cinedans toont niet alleen bijzondere dansfilms, maar is tevens een ontmoetingsplek voor choreografen, regisseurs en film- en dansliefhebbers uit de hele wereld. Het festival wil ruimte bieden voor de uitwisseling van ideeën. Een uitgebreid randprogramma met lezingen, debatten, workshops, inleidingen en nagesprekken maakt het programma daarom compleet. Cinedans host tevens de twaalfde editie van
Dancescreen, het internationale dansfilm festival. De gerenommeerde competitie voor dansfilms en -video’s van Dancescreen zal het Cinedans Festival op zondag 12 december feestelijk afsluiten. Tijdens de Dancescreen @ Cinedans Award Gala-avond worden de winnaars bekendgemaakt van de ‘Dioraphte Cinedans jury award’ ter waarde van € 7.500,- en de ‘Dioraphte Student Encouragement Award’ ter waarde van € 2.000,-. Alle vertoonde films maken kans om deze prijzen - beschikbaar gesteld door de Stichting Dioraphte - te winnen. Een professionele jury van dans- en filmkenners met o.a. Isabelle Mestre (Arte) en Cis Bierinckx (directeur van de Beursschouwburg) loven de prijzen aan de beste films van dit jaar uit. Tijdens Cinedans gaan de winnende films in première van
Point Taken, een crossdisciplinair dansfilmproject van het Mediafonds en het Fonds Podiumkunsten in samenwerking met de NTR en Cinedans. In het kader van dit project hebben in Nederland wonende en werkende choreografen en filmmakers gezamenlijk plannen geschreven. Hieruit zijn vier teams geselecteerd die hun plan gaan uitvoeren. Uit 49 aanvragen gaf een adviescommissie van het Mediafonds, het Fonds Podiumkunsten en de NTR de voorkeur aan de volgende projecten: Hyperscape regie: Wilko Bello; choreografie: Marco Gerris SkipSlapSlideSlow regie: Quirine Racké en Helena Muskens; choreografie: Nicole Beutler Tussen regie: Joris Hoebe; choreografie: Boukje Schweigman Trip down Memory Lane regie: Paul en Menno de Nooijer; choreografie: Joost Vrouenraets
www.cinedans.nl

Weergaven: 115

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Jacco Hornes: Radio en digitalisering zijn natuurlijke bondgenoten

Hij is Account Director bij Talpa Media Solutions en kreeg onlangs een RAB Radiohart voor zijn verdiensten voor de mediasector. We feliciteren Jacco Hornes en spreken hem over het vak

[Interview] Sander van der Peet (Abovo Media): Ik spreek ook de taal van de radio-exploitant

Sander van der Peet is mediaplanner bij Abovo Media én radiospecialist van het jaar. Tijdens de Radio Advertising Awards van het RAB liet hij mede-genomineerden Jeffrey Koen en Martijn Vlasblom achter zich en ging met de prijs naar huis

[Interview] Patrick van Hooy (Value Zipper) over belangrijke uitbreiding portfolio

Sinds 1 juli 2019 doet Value Zipper de verkoop van advertenties en branded content voor de WPG Media titels Vrij Nederland, Psychologie, Yoga Magazine en Happinez. Wij spreken oprichter en CEO Patrick van Hooy

[Interview] Maarten Post (Hornbach): De keuze voor bioscoopreclame was snel gemaakt

Maarten Post is marketingmanager van Hornbach. Begin 2019 lanceerde hij een wervingscampagne in samenwerking met Jean Mineur Mediavision, om personeel aan te trekken in de regio Duiven. Naast lokale print-uitingen, koos Maarten voor de bioscoop om zijn boodschap te verspreiden. Wij vragen hem naar de campagne, de resultaten en de bioscoop als advertentiekanaal

[Interview] Jeroen Koopman: SVOD en de bioscoop groeien dichter naar elkaar toe

Jeroen Koopman is founder en Creative Producer bij NewBe. Met onder meer Misfit behaalde hij ongekende internationale successen. We spreken hem over produceren voor on-demand en de groei van SVOD

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: YouTube waterboarding, geforceerde TN'ers van SNS en stockmodellen voor Big Green Egg

Anderhalve minuut kijken naar reclame om er dan achter te komen dat je eigenlijk niet weet waar het over gaat. Dat was vroegâh al irritant, maar tegenwoordig kan het dus écht niet meer

[Column] Erwin Fisser: De ellende van de eerste zijn

We kennen de Wright Brothers als uitvinders van het moderne vliegtuig, niet Henri Giffard die al 50 jaar eerder met een gemotoriseerd toestel vloog. We kennen allemaal David Bowie, veel minder mensen kennen Captain Beefheart

[Column] Maartje Blijleven: Dan schrijf je toch een boek?

De suggestie leek zo simpel: gewoon even een boek schrijven. Als je om je heen kijkt, dan lijkt het of tegenwoordig iedere professional een boek schrijft. In een weekend (hoe dan!?), in drie weken, drie maanden, of net wat langer. Mijn doel was drie maanden, maar het kostte me uiteindelijk ruim een jaar bloed, zweet en tranen

[Column] Paola Cassone: Empty nesters

Hoera! Mijn puberzoon is geslaagd en vanaf september gaat hij op kamers. Er zijn ongeveer 400.000 ouders die vorige maand dit goede nieuws hebben gehoord. Dit is bijna 20 procent van de gezinnen met thuiswonende kinderen in Nederland

[Commercial Review] Folkert Langeveld: jaloersmakend Zeeman, over the top Vedett en advercontentpublishing van Campina

De grote overwinning gaat de afgelopen maand natuurlijk naar Zeeman. De campagne waarin we aan het denken werden gezet over exclusieve versus goedkope sneakers steeg in creativiteit en uitvoering boven al het andere uit

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden