Nederlands MediaNetwerk

CORPORATE COMMUNICATIE 2020 - FROM DIGITAL WITH LOVE

Naam & reputatie
De essentie van Corporate Communicatie  betreft het opbouwen en onderhouden van een merk|organisatie van naam en faam die staat bij klanten, werknemers en andere relevante relaties (stakeholders).

Drie Pijlers Corporate Communicatie
Corporate Communicatie kent drie belangrijke pijlers van communicatie, die in bijna iedere organisatie kunnen worden onderscheiden. De drie pijlers zijn:

  • Managementcommunicatie
    -> communicatie door managers
  • Marketingcommunicatie
    -> communicatie over merken op product- en dienstenniveau
  • Organisatiecommunicatie
    -> verzamelterm voor communicatie naar verschillende doelgroepen zoals public relations, public affairs, investor relations, arbeidsmarktcommunicatie, corporate advertising, milieucommunicatie en interne communicatie

Kracht van Conversaties
Corporate Communicatie helpt mensen in organisaties om goed te converseren over hun organisatie en doelen. Intern om gestelde doelen op inspirerende wijze in samenwerking zo optimaal mogelijk te realiseren. Extern om het vertrouwen van het publiek te kunnen winnen. De conversaties sluiten aan bij het strategische beleid van de organisatie en de omstandigheden waarin de organisatie verkeert.

Duurzame relatie Interne & Externe Stakeholders essentieel
Wanneer de relevante stakeholders vertrouwen en waardering hebben voor de organisatie is de basis voor succes van een organisatie gelegd. Het opbouwen en continueren van duurzame relaties met zowel interne als externe stakeholders is en blijft daarom van essentieel belang.

Belang Geïntegreerde Communicatie
De kunst is om alle stukjes van de puzzel zorgvuldig in elkaar te passen. Zodat het in een oogopslag duidelijk is wie de afzender is van de boodschap. Ter optimalisatie van het realiseren van een eenduidig en herkenbare identiteit naar relevante belanghebbenden. Een organisatie met een reputatie die staat als een huis. Met de Corporate Communicatie Professional in een initiërende, inspirerende en sturende rol als spin in het web.

Corporate Communicatie initiatief & sturende kracht organisaties in conversaties met stakeholders: Corporate Communicatie 2020
De opkomst en mogelijkheden van de digitale wereld bekrachtigt de initiërende en sturende positie van de Corporate Communicatie Professional binnen de organisatie. In willekeurige volgorde van belang onderbouwen de volgende punten van aandacht deze gedachte.

Social Media: Kern is conversaties, delen van Informatie & Kennis
Social Media-kanalen en portals op basis van social media technologie bieden volop kansen om de conversatie tussen mensen te stimuleren. Grondgedachte van Social Media en het succes van platforms is immers het delen van kennis en informatie met gelijkgestemden of het in contact brengen van mensen.

Website: Kern is Conversie
Iedere organisatie beschikt over een eigen website. Hier staat het begrip conversie centraal. Wat wordt er van een bezoeker van de website verlangd? Het achterlaten van gegevens? Aanschaf van een artikel? Downloaden van een whitepaper? De website van de organisatie is het instrument bij uitstek om mede in context van “Return On Investment” en met in acht name van de conversatie “online in business” te zijn.

Social Media, Conversaties, Reputatie Management
Met betrekking tot het onderwerp Corporate Communicatie en in het bijzonder het onderwerp reputatiemanagement (Imago/Perceptie) bieden social media platforms en technologie volop mogelijkheden om op een goede en professionele manier invulling aan te geven. Conversaties kunnen worden gevolgd en geïnventariseerd aan de hand van sentimentanalyses, er kan al of niet besloten worden om aan conversaties deel te nemen met in acht name van de stijl die wordt gebezigd op het relevante platform.

SEO, unieke en volumes Content, keywords
SEO-optimalisatie voor Communicatie Professionals een hot topic. Het gaat om de vindbaarheid van de organisatie op internet. In het bijzonder om de ranking van de organisatie bij search engines als Google, Yahoo, Bing, Youtube e.d. Vuistregels zijn o.a. gebruik van keywords, unieke content en volumes in content. SEO-professionals pleiten in het algemeen voor grote volumes content in relatie tot de vindbaarheid op search engines. In contrast hiermee staat de stelling die veel gebezigd wordt door personal coaches en communicatieprofessionals: “less is more”. Iedereen zijn professie. Het zal duidelijk zijn dat hier een dankbare, sturende en coördinerende taak voor de Corporate Communicatie Professional bestaat.

Proactieve communicatie; denk als een Uitgever
Het digitale tijdperk biedt ook een ruim scala aan mogelijkheden om zelf proactief de communicatie via onder andere de conversatie namens de organisatie richting gedefinieerde belanghebbenden ter hand te nemen. Virals, conversaties of boodschappen via social media kanalen en Youtube, de tweede search engine ter wereld na Google, zijn voor vele organisaties uiterst effectief gebleken in realisatie van gedefinieerde doelstellingen.

Eigen gebrande interactieve portals a la Facebook of Linkedin
Daarnaast zijn er volop initiatieven in de markt om volledig eigen gebrande interactieve portals a la Facecebook en Linkedin in te zetten ter optimalisatie van gerichte conversaties met relevante belanghebbenden|stakeholders. Toepassingsgebieden zijn bijvoorbeeld portals voor interne communicatie, portals voor goede doelen, portals voor citymarketing. Conversatie, dialoog, al of niet ondersteund met “likes”, foto’s, virals, filmpjes of andere documenten; functionaliteiten welke veel bestaande websites of intranets niet kunnen bieden. 

Social Media accelerator transformatie Corporate Communicatie
Het zal duidelijk zijn dat het bestaansrecht van de Corporate Communicatiediscipline tot in lengte van dagen is gelegitimeerd met als primair uitgangspunt de conversatie tussen mensen – binnen organisaties relevante stakeholders- te stimuleren.

Auteur: Han van der Zwan, Comnium Corporate Communicatie & PR 

Weergaven: 674

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Geertjan Benus op 1 Februari 2013 op 17.02

Dag Han, jouw informatie zette mij aan het denken. Het resultaat daarvan zet ik bovenin mijn blog over Notutekst, voor notulen en teksten d.d. 1 februari 2013. Ik stel een reactie daarop van jou op prijs.

Interviews

[Interview] Cor Hospes over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

Nederlands MediaNetwerk interviewde Cor Hospes van Merkjournalisten die een boek geschreven heeft over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

[Interview] Jip Samhoud over GVR Fright Night

Maandag 28 oktober organiseerde het GVR, het Genootschap voor Reclame, een zogeheten Fright Night. Het GVR organiseert enkele keren per jaar evenementen voor haar leden, alleen op uitnodiging

[Interview] Marco Louwerens: SBS6 staat midden in het Nederland van nu

Marco Louwerens is sinds een half jaar directeur televisie bij Talpa Network. Hij is verantwoordelijk voor de programmering van onder meer SBS6, Veronica en SBS9. We spreken hem over de Gouden Televizier-Ring voor Chateau Meiland

[Interview] Marjan van der Haar: Fonds 21 is de nieuwe hoofdpartner van IFFR

In de zomer van 2018 benoemde de raad van toezicht van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) Marjan van der Haar tot zakelijk directeur van het festival. We spreken haar over het eerste jaar, het filmfestival, de filmbranche en het nieuwe partnerschap met Fonds 21

[Interview] Lucio Messercola: Commercie en kwaliteit gaan wel degelijk hand-in-hand

Lucio Messercola is een van de genomineerden van DeProducenten50, de nieuwste lijst van DeMedia100. De autodidact is eigenaar van Messercola en produceert zowel commerciële als redactionele films, series en video's

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Jeff Bezos, Uber kijkt niet uit, Twitter haat hem, neonazi’s, NextDNS, 60 seconds

Met het nieuws dat Amazon naar Nederland komt in januari is het des te relevanter om je nog eens te verdiepen in wat de visie van Jeff op de wereld is en wat hij wil bereiken met zijn bedrijf

[Commercial Review] Folkert Langeveld: Bold moves van Samsung en T-Mobile, KIA uit de comfortzone en de P van KLM en Unox

De ambitie van het House of no limits-project van Samsung en T-Mobile maakt het voor mij al direct een opvallende en spannende gebeurtenis. Een film? Op YouTube? Met al deze bekende namen? Fred Teeven? Het bevat alle elementen die YouTube en social leuk maken

Jeroen Verkroost: feedback, TikTok, Britney Spears, redders van de journalistiek en meer

Als onderdeel van mijn werk coach ik een aantal mensen. Tenminste, van mijn vrouw mag ik het geen coaching noemen, want ik geef advies. En dat is niet hetzelfde, vindt zij, geaccrediteerd coach

[Column] Paola Cassone: Het Peter Pan-complex

Heb je ooit stilgestaan bij het aantal stereotypen en vooroordelen dat in ons culturele DNA is ingebed? Er is één die er vaak uitspringt: de 50-plusser

[Column] Marloes Rusting: De rode lampion

Marloes Rusting is Client Director bij Initiative. Voor Nederlands MediaNetwerk dook ze in het fenomeen Halloween

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden