Nederlands MediaNetwerk

CORPORATE COMMUNICATIE 2020 - FROM DIGITAL WITH LOVE

Naam & reputatie
De essentie van Corporate Communicatie  betreft het opbouwen en onderhouden van een merk|organisatie van naam en faam die staat bij klanten, werknemers en andere relevante relaties (stakeholders).

Drie Pijlers Corporate Communicatie
Corporate Communicatie kent drie belangrijke pijlers van communicatie, die in bijna iedere organisatie kunnen worden onderscheiden. De drie pijlers zijn:

  • Managementcommunicatie
    -> communicatie door managers
  • Marketingcommunicatie
    -> communicatie over merken op product- en dienstenniveau
  • Organisatiecommunicatie
    -> verzamelterm voor communicatie naar verschillende doelgroepen zoals public relations, public affairs, investor relations, arbeidsmarktcommunicatie, corporate advertising, milieucommunicatie en interne communicatie

Kracht van Conversaties
Corporate Communicatie helpt mensen in organisaties om goed te converseren over hun organisatie en doelen. Intern om gestelde doelen op inspirerende wijze in samenwerking zo optimaal mogelijk te realiseren. Extern om het vertrouwen van het publiek te kunnen winnen. De conversaties sluiten aan bij het strategische beleid van de organisatie en de omstandigheden waarin de organisatie verkeert.

Duurzame relatie Interne & Externe Stakeholders essentieel
Wanneer de relevante stakeholders vertrouwen en waardering hebben voor de organisatie is de basis voor succes van een organisatie gelegd. Het opbouwen en continueren van duurzame relaties met zowel interne als externe stakeholders is en blijft daarom van essentieel belang.

Belang Geïntegreerde Communicatie
De kunst is om alle stukjes van de puzzel zorgvuldig in elkaar te passen. Zodat het in een oogopslag duidelijk is wie de afzender is van de boodschap. Ter optimalisatie van het realiseren van een eenduidig en herkenbare identiteit naar relevante belanghebbenden. Een organisatie met een reputatie die staat als een huis. Met de Corporate Communicatie Professional in een initiërende, inspirerende en sturende rol als spin in het web.

Corporate Communicatie initiatief & sturende kracht organisaties in conversaties met stakeholders: Corporate Communicatie 2020
De opkomst en mogelijkheden van de digitale wereld bekrachtigt de initiërende en sturende positie van de Corporate Communicatie Professional binnen de organisatie. In willekeurige volgorde van belang onderbouwen de volgende punten van aandacht deze gedachte.

Social Media: Kern is conversaties, delen van Informatie & Kennis
Social Media-kanalen en portals op basis van social media technologie bieden volop kansen om de conversatie tussen mensen te stimuleren. Grondgedachte van Social Media en het succes van platforms is immers het delen van kennis en informatie met gelijkgestemden of het in contact brengen van mensen.

Website: Kern is Conversie
Iedere organisatie beschikt over een eigen website. Hier staat het begrip conversie centraal. Wat wordt er van een bezoeker van de website verlangd? Het achterlaten van gegevens? Aanschaf van een artikel? Downloaden van een whitepaper? De website van de organisatie is het instrument bij uitstek om mede in context van “Return On Investment” en met in acht name van de conversatie “online in business” te zijn.

Social Media, Conversaties, Reputatie Management
Met betrekking tot het onderwerp Corporate Communicatie en in het bijzonder het onderwerp reputatiemanagement (Imago/Perceptie) bieden social media platforms en technologie volop mogelijkheden om op een goede en professionele manier invulling aan te geven. Conversaties kunnen worden gevolgd en geïnventariseerd aan de hand van sentimentanalyses, er kan al of niet besloten worden om aan conversaties deel te nemen met in acht name van de stijl die wordt gebezigd op het relevante platform.

SEO, unieke en volumes Content, keywords
SEO-optimalisatie voor Communicatie Professionals een hot topic. Het gaat om de vindbaarheid van de organisatie op internet. In het bijzonder om de ranking van de organisatie bij search engines als Google, Yahoo, Bing, Youtube e.d. Vuistregels zijn o.a. gebruik van keywords, unieke content en volumes in content. SEO-professionals pleiten in het algemeen voor grote volumes content in relatie tot de vindbaarheid op search engines. In contrast hiermee staat de stelling die veel gebezigd wordt door personal coaches en communicatieprofessionals: “less is more”. Iedereen zijn professie. Het zal duidelijk zijn dat hier een dankbare, sturende en coördinerende taak voor de Corporate Communicatie Professional bestaat.

Proactieve communicatie; denk als een Uitgever
Het digitale tijdperk biedt ook een ruim scala aan mogelijkheden om zelf proactief de communicatie via onder andere de conversatie namens de organisatie richting gedefinieerde belanghebbenden ter hand te nemen. Virals, conversaties of boodschappen via social media kanalen en Youtube, de tweede search engine ter wereld na Google, zijn voor vele organisaties uiterst effectief gebleken in realisatie van gedefinieerde doelstellingen.

Eigen gebrande interactieve portals a la Facebook of Linkedin
Daarnaast zijn er volop initiatieven in de markt om volledig eigen gebrande interactieve portals a la Facecebook en Linkedin in te zetten ter optimalisatie van gerichte conversaties met relevante belanghebbenden|stakeholders. Toepassingsgebieden zijn bijvoorbeeld portals voor interne communicatie, portals voor goede doelen, portals voor citymarketing. Conversatie, dialoog, al of niet ondersteund met “likes”, foto’s, virals, filmpjes of andere documenten; functionaliteiten welke veel bestaande websites of intranets niet kunnen bieden. 

Social Media accelerator transformatie Corporate Communicatie
Het zal duidelijk zijn dat het bestaansrecht van de Corporate Communicatiediscipline tot in lengte van dagen is gelegitimeerd met als primair uitgangspunt de conversatie tussen mensen – binnen organisaties relevante stakeholders- te stimuleren.

Auteur: Han van der Zwan, Comnium Corporate Communicatie & PR 

Weergaven: 683

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Geertjan Benus op 1 Februari 2013 op 17.02

Dag Han, jouw informatie zette mij aan het denken. Het resultaat daarvan zet ik bovenin mijn blog over Notutekst, voor notulen en teksten d.d. 1 februari 2013. Ik stel een reactie daarop van jou op prijs.

Interviews

[Interview] Wierish Debipersad: Clear Channel neemt afscheid van de billboard

Wierish Debipersad is sinds de zomer van 2019 commercieel directeur van Clear Channel Nederland en zet vol in op digitaal. "We starten binnenkort met personalised ads in Q-Park-garages"

[Interview] Martijn de Kemp: Influencermarketing is toegankelijker, schaalbaarder en meetbaarder dan ooit

Martijn de Kemp is oprichter en CEO van content en influencer agency Storyboard

[Nederlands MediaNetwerk TV] Edward Knol over Born05

Edward Knol is sinds 2019 Managing Director van Born05. Het bureau is gespecialiseerd in de ontwikkeling van digitale producten, diensten en content die merken met mensen verbinden. Dit doen ze voor merken als KLM, KPN, Bol.com, Talpa Network, Unilever en Alzheimer Nederland

[Interview] Victor Knaap: Ik ben Sir Martin Sorrell’s adresboek uit mijn hoofd aan het leren

Victor Knaap is CEO van MediaMonks, dat in 2018 werd overgenomen door S4 Capital Group van Sir Martin Sorrell. Wat is er in de afgelopen anderhalf jaar gebeurd en hoe kijkt Knaap naar de toekomst van advertising?

[Interview] Errol Nayci: Hoogvliegers blaast het publiek weg met een mooi en meeslepend verhaal

Errol Nayci heeft productiebedrijf Storytellers Film & TV opgezet. Zaterdag 11 januari 2020 is zijn tweede dramaserie Hoogvliegers bij NPO1 te zien, over F16-vliegers. Nederlands MediaNetwerk interviewde hem

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Cor Hospes: Kappen met merkbouwen op sociale media, doe dat op je eigen contentplatform!

Ooit waren het supergezellige digitale kroegen voor oeverloos vermaak. Maar sociale media - zoals ook jij die jarenlang gebruikte - zijn veranderd in vervaarlijke laboratoria geregeerd door algoritmes, fake news, propaganda en nepaccounts

Jeroen Verkroost: kijkcijfers, kijktijd, zonder cookies, Hoogvliegers, software als wapen en meer

Jeroen Verkroost speurde internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bas Vlugt: Hoe dik wil je de koffie kijken?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik zit nu 22 jaar in het vak en was nog nooit bij Koffiedik Kijken geweest.

[Campagne-review] Van Susante over de Grenzen: With Thanks van Wild Turkey en Unyoked

Wat gebeurt er in het buitenland op campagnegebied en zou het werken in Nederland? Maurice van Susante is Manager Global Content bij FrieslandCampina en geeft antwoord. Deze keer bespreekt hij de campagne With Thanks van Wild Turkey en Unyoked

[Column] Kenny de Vilder: De likeability van bosbranden

Wat zorgt ervoor dat de ene brand meer aandacht krijgt dan de andere? Ik heb er geen cijfers van, het kan aan mijn eigen online bubble liggen, maar krijg toch het idee dat Australië veel meer mensen écht raakt dan Brazilië of Californië

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden