Nederlands MediaNetwerk

Crisisjaren: De VARA heeft Nederland afgemaakt

Het mag in de krant - en natuurlijk ook op het net; Nederland is af! En de VARA heeft het geregeld. In de afgelopen negen jaar blijkt de klus te zijn geklaard door het televisieprogramma De Leugen Regeert, waarin Felix Meurders een niet aflatende reeks misstanden in de media aan de kaak heeft gesteld.

Als we de VARA moeten geloven, is alles nu geregeld. Ze kunnen het programma niet meer vullen omdat de misstanden in de media eenvoudigweg op zijn. Het complete medialandschap siddert voor Felix. Iedereen loopt aan de leiband. Het programma is aan zijn eigen succes ten onder gegaan. Er zijn dramatischer ondergangen denkbaar.

Bijvoorbeeld dat er mensen zijn die overal jeuk krijgen als ze Felix Meurders op televisie zien. Er schijnen zelfs mensen te zijn die al uitslag krijgen bij het vooruitzicht dat ze naar een programma met Felix Meurders moeten gaan kijken. Ik ben zo'n iemand.

Goed, nog meer crisisnieuws? Jazeker! Matthijs van Nieuwkerk ruilt Lucky Fonz III in voor de nieuwe De Wereld Draait Door huisband Rigby. Ik ken de mensen niet maar eindredacteur Dieuwke Wynia heeft laten weten dat de band alleen al in DWDD niet minder dan twee muzikale hoogtepunten op zijn naam heeft staan. Het is natuurlijk afwachten maar mag ik wel alvast zeggen dat ik Rigby een tamelijk stomme naam vind?

Een beetje celeb heeft de Mexicaanse. Thomas Berge was de eerste en het begint nu al een beetje uit te raken. Jeroen Nieuwenhuize heeft nu ook The Mex en hij heeft afgelopen vrijdag vanuit quarantaine de Top 40 gepresenteerd. Vanuit wat? Quarantaine, een woord dat zo spannend is, dat ik het maar ter nauwernood door de spellingscontrole kreeg.

Kijk daar hebben we behoefte aan in deze crisis. Mensen die door muren lopen voor hun vak, die zichzelf alles ontzeggen, die in eigen vlees snijden, mensen die zelfs in quatantaine gaan. Het schijnt bijna net zo verschrikkelijk te zijn als in retraite, dat je zes weken in een klooster zit zonder dat je mag praten.

En waar hadden ze Jeroen dan opgeborgen? In een atoombunker, op water en Tamiflu, vastgebonden in een dwangbuis, in een nevel van onaangelengde ether? Nee, de oelewapper presenteerde vanuit huis. Zijn eigen huis. Het schijnt dat zoiets technologisch mogelijk is. Dat je op locatie werkt.

Niemand weet wat ons te wachten staat! En zo ettert de crisis voort...


Lees van Bas Vlugt ook:

Crisisjaren: Marc-Marie Huijbregts terug op de buis, Maurice de Hond er vanaf (en Catherine Keyl strijkt neer op het televisiekerkhof)

Crisisjaren: Homo's, hoeren, het CDA en EO dringt heidense cabaretiers Jezus op

Sweet sweet France...

Michael Jackson als Merk

Weergaven: 45

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Allard Ruyl: Talpa Network bereikt wekelijks ruim twaalf miljoen Nederlanders

Allard Ruyl is CEO van Media Solutions, het saleshuis van Talpa Network. Wij spreken hem over de ontwikkeling van de markt

[Interview] Anna Nooshin: Soms heerst nog steeds de gedachte dat influencers magische krachten hebben

Voor het tweede jaar op rij staat Anna Nooshin op nummer 1 in DeInfluencer50 en is daarmee opnieuw de invloedrijkste influencer in Nederland. Wij spreken haar

[Interview] Mark de Weerd: zijn zijn voorspellingen uitgekomen?

Eind 2018 keken we met een aantal kenners vooruit op de programmaticmarkt van 2019. Onder anderen Mark de Weerd, Country Manager Benelux van Improve Digital, zette een aantal trends op een rijtje. Welke zijn daadwerkelijk uitgekomen en wat kunnen we verwachten voor 2020?

[Interview] Martijn Standaart: Met Scoupy bereikt Sanoma doelgroepen nog beter

Sinds de zomer van 2018 maakt Scoupy deel uit van Sanoma FMCG dat zich met tal van mediamerken richt op FMCG-bedrijven. Martijn Standaart is op 1 oktober 2019 begonnen als directeur

[interview] Sebastiaan van Rijnsoever over Sublime

Sebastiaan van Rijnsoever is sinds november 2018 Managing Director van Sublime. Sublime is meer dan alleen de radiozender en is bezig zich het merk verder uit te bouwen. We spraken hem daarover

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Startup drama, Baby Yoda, Het einde van TMG, Memes zijn massamedia, pas op voor het ANP, Tools voor journalistiek, Who killed the Torrent?

Via de uitstekende Handpicked-nieuwsbrief las ik het verhaal van een mislukte Nederlandse startup: CRM-systeem Lily, een bedrijf dat werd opgericht door de mensen die eerder het bedrijf Voys oprichtte en zeer succesvol maakten. Hier vallen lessen te leren

[Commercial Review] Gijs van der Togt: 15 sec Bol.com, nét niet Samsung en lekker Amsterdamse Ace & Tate

In hoeverre beïnvloeden advertisingmechanismen die online goed werken, ook steeds meer televisiereclame? Bol.com koos vorig jaar voor het digitale bureau DEPT als haar nieuwe lead agency. En dat was na 12 jaar reclamebureau een best verrassende keuze

[Column] Erwin Fisser: Buurman & Buurman innovatiemanagement

Lezers willen zogenaamd niet betalen voor boekjes waarin citaten uit kinderboeken staan. Dat vond ik onzin en dat vind ik nog steeds. Mensen die van mening zijn dat ze geen belangrijke lessen uit kinderliteratuur kunnen halen, kun je niet serieus nemen

[Column] Paola Cassone: De culturele revolutie

Nog een maand tot het eind van dit jaar, maar ik ben al in de stemming voor een terugblik. Want, laten we eerlijk zijn, wat een jaar!

Jeroen Verkroost: website-awards, Prada, Swapfiets duurzaam? Borat maakt zich kwaad, iconische filmauto’s

“Hoera, we zijn beste website van het jaar 2019!” las ik deze week weer diverse malen. Gefeliciteerd hoor, alle 37 (!) winnaars. Vooral leuk voor overall-winnaar PSV, dat verder maar bar weinig won de afgelopen weken

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden