Nederlands MediaNetwerk

Crisisjaren: Xander de Buisonjé plundert erfgoed André Hazes

Opeens ligt de crisis als een gapende wond voor mijn neus. Dienstenbond CNV heeft de arbeidssituatie van freelance camera- en geluidsmensen onderzocht. Conclusie: deze is onaanvaardbaar slecht. De loonontwikkeling sterk is achtergebleven bij de inflatie, geluidsmensen zijn er nog beroerder aan toe dan cameramensen. Ze krijgen niet betaald voor ervaring en driekwart kampt met betalingsachterstanden van opdrachtgevers. Ronald Plasterk laat in een reactie weten dat hij de tarieven niet bepaalt en dat hij vindt dat het CNV fantastisch werk verricht. Ga zo door jongens!

En nu dan iets vrolijks. Carice van Houten is in VPRO Zomergasten. Naar aanleiding van de uitzending wordt presentator Margriet van der Linden door ex-Zomergasten presentator Hanneke Groenteman geroosterd en gebraden. Ze schrijft op haar weblog een open brief aan Carice van Houten: '... de hele mooie avond sloeg dood als een slecht getapt glas bier. Dat kwam niet door jou, dat kwam voor 100 % door de totaal humorloze, formele, oninteressante en onbekwame manier waarop Margriet van der Linden je door de avond loodste...'.

Paul Onkenhout schrijft daar in de Volkskrant een artikel over, waarin hij ex-presentator Joost Zwagerman aan het woord laat, die niets overlaat van Hanneke Groenteman: 'Wat Hanneke Groenteman heeft uitgevreten is absoluut not done... Ik vind dit zo ontzettend onbeschaafd. Dit is een echt een voorbeeld van de vergroving en verhuftering in de samenleving.’
Misschien toch eens kijken. Komende zondag is de laatste uitzending van dit seizoen met Jaap van Zweden. Ik voorzie een rel met zijn dirigeerstokje.

En dan zijn er nog berichten die zo onwaarschijnlijk zijn, dat je je eerst afvraagt of het een grap is voordat de morbide waarheid echt tot je doordringt. Weet u nog de herdenkingsplechtigheid voor André Hazes in de Amsterdam Arena, die weergaloze avond waarbij geschiedenis werd geschreven, waarbij niets minder dan een nieuwe vorm van religie ontstond? Van de aanwezige levende mensen kreeg Xander de Buisonjé de meeste aandacht. Hij speelde Zij gelooft in mij en speelde dat heel erg lang want terwijl hij dat speelde werd de kist uitgeleide gedaan en dat duurde nogal even. Het was niets minder dan de totale rehabilitatie van Xander die tot dan toe zo'n beetje sociaal dood was vanwege dat gesodemieter met zijn ex-verloofde Wendy van Dijk.

Sinds die memorabele avond is Xander weer bon ton. Liedjes hoor je hem zelden zingen maar dat hoeft ook niet, hij kan nu op zijn gemak Paris Hiltonnen, Xander is bekend van het bekend zijn. En dus duikt hij goedgebekt op in het panel van Ranking the Stars en is hij - dat kan natuurlijk geen toeval zijn - samen met Marijke Helwegen te gast in Villa Felderhof.

Blijkbaar heeft de NCRV daar het licht gezien want de omroep gaat met Xander in zee. God mag weten wat de omroep beweegt - de hete adem van de netmanager, de gesel van de kijkcijfers, een diepgewortelde jaloezie jegens het succes van de roomse papen van de KRO - maar Xander de Buisonjé gaat komend winterseizoen voor de NCRV een variant maken op Boer zoekt vrouw. Hij gaat de reclassering helpen door ex-gedetineerden aan de vrouw te brengen. Dat is ongeveer hetzelfde als Frank Evenblij een programma over afvallen laten presenteren - tenzij het alleen om het versieren van de vrouwen gaat, dan zit je bij Xander natuurlijk weer goed.

Je vraagt je af waarom de NCRV dit doet. De NCRV is Jan Peter Balkenende, de NCRV is een beetje fatsoen, de NCRV moet dit gewoon helemaal niet doen. Maar daar gaat het mij helemaal niet om. Het gaat mij om de naam van het programma waartoe de NCRV in een aperte aanval van decorumverlies heeft besloten. Zij gelooft in mij. Ik geloof van alles maar mijn geloof in de NCRV ben ik kwijt.


Lees van Bas Vlugt ook:

De VARA heeft Nederland afgemaakt

Crisisjaren: Marc-Marie Huijbregts terug op de buis, Maurice de Hond er vanaf (en Catherine Keyl strijkt neer op het televisiekerkhof)

Crisisjaren: Homo's, hoeren, het CDA en EO dringt heidense cabaretiers Jezus op

Sweet sweet France...

Michael Jackson als Merk

Weergaven: 116

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Pi-Qui Baltink op 27 Augustus 2009 op 9.37
Prachtig stuk Bas. grtz Pi-Qui

Interviews

[Interview] John Olivieira over de Publieke Omroep Amsterdam, orde op zake stellen en klaar zijn voor de toekomst

John Olivieira is zelfstandig strategic business consultant. Eerder was hij onder meer algemeen directeur van de Publieke Omroep Amsterdam. Op de bank bij Bas Vlugt vertelt hij over zijn werk voor de Publieke Omroep Amsterdam en andere uitdagingen

[Interview] Henk Jan van Neerbos over opening Kinepolis-bioscoop in Haarlem Schalkwijk

Kinepolis heeft op 8 oktober 2020 een bioscoop geopend in de Haarlemse wijk Schalkwijk, waar het winkelcentrum wordt herontwikkeld. We spraken met Henk Jan van Neerbos, theatermanager van Kinepolis Haarlem

[Interview] Hanna Verboom: Spreading great stories is de missie van Cinetree

Het on-demandfilmplatform Cinetree bestaat zes jaar. Opgezet vanuit een passie voor het willen brengen van mooie verhalen via films, heeft Hanna Verboom haar droom werkelijkheid gemaakt. We spraken met deze oprichtster van het platform

[Interview] Patrick van Hooy over het medialandschap, branded content en special interest

Patrick van Hooy is oprichter en CEO van Value Zipper. Het bedrijf biedt advertentieruimte aan in media van achttien uitgevers, van magazines, puzzelkranten tot aan bioscoopreclame

[Nederlands MediaNetwerk TV] Dolf Weverink over taalgebruik in pitches, trainingen en tegengif

Dolf Weverink is uitgever, tekstschrijver, columnist en schrijfcoach. Op de bank bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt hij over taal, zijn uitgeverij en de medische thriller Antidotum

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Dolly van den Akker: Contentmarketing begint nooit met content

Merken zien steeds beter in dat relevante content het verschil maakt in het leggen van echt en langdurig contact met consumenten. Zeker nu consumenten earned media en owned kanalen als betrouwbaarder ervaren dan paid media

Jeroen Verkroost: Among Us, Netflix, Formule 1, Guidinc, Fabeltjesfuik en Mario Kart Home

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Brand building on social

Knocking over the current beliefs on audience growth, engagement KPIs and micro-targeting

[Column] Niels Bruinsma: Wat doet corona met ons surf-, kijk- en luistergedrag?

Hoewel we gehoopt hadden deze tweede coronagolf te vermijden, zitten we er helaas toch middenin. Tijdens de eerste golf hebben we veelvuldig media-updates gemaakt, waarin met name de mediaconsumptie centraal stond

Jeroen Verkroost: Journalistiek, iPhones, Hype Cycle, Release je eigen Muziek en Test Jezelf!

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden