Nederlands MediaNetwerk

Cross Media Cafe: Van lokaal naar hyperlokaal

Tijdens iMMovator´s Cross Media Café op 23 maart werd een grote verscheidenheid van nieuwe toepassingen voor hyperlokale media gepresenteerd. Inspiratie kwam van zowel uitgevers als mobiele diensten en ‘apps’.

Bart Brouwers (Telegraaf Media Groep) gaat er vol in met een nieuw lokaal online initiatief van Telegraaf Media Groep. Het ultieme doel is een hyperlokaal, hyperpersoonlijk, hypersociaal platform voor 16 miljoen ikken, in een stevig verdienmodel rondom de aangeboden hyperlokale informatie. Journalistiek moet veranderen volgens Brouwers naar het aanspreken, selecteren en combineren van de kennis van gebruikers in plaats van het huidige zenden. Deze zomer begint De Telegraaf een pilot, vermoedelijk een in de Randstad en een in een niet-stedelijk gebied.

Lucas Vroemen presenteerde het Euregionaal Transmedia Netwerk, dat beoogt om in het Duits, Nederlands, Frans en Engels een digitaal medianetwerk op te zetten bestaande uit buiten- en binnenschermen, mobiel en web voor interactieve en actuele informatievoorziening en –uitwisseling. “Content is king, maar relevantie is key”, aldus Lucas Vroemen. Een ambitieus plan volgens het publiek, maar er wordt samenwerking gezocht met diverse partijen. Ook voor Telegraaf Media Groep is samenwerking belangrijk, zelfs met mogelijke concurrenten. Beide organisatie geven aan dat het bepalen van relevantie van content belangrijker wordt dan de content creatie zelf.

Location Based Services
Barbara Schouten van GfK presenteerde een reeks overtuigende cijfers over apparaten met GPS. Zo heeft 52% van de huishoudens in 2010 een apparaat met navigatie, waarmee Nederland in de voorhoede van Europa meedoet met een vijfde plaats als het gaat om gebruik. De smartphone zal het primaire basisapparaat worden voor navigatie.

Bovendien zijn de live diensten die gebruik maken van location based services flink in opmars, zo bleek uit de reeks pitches op het Cross Media Café. Zo presenteerde Beeld en Geluid een iPhone app om haar content rondom monumenten hyperlokaal beschikbaar te maken en is allerlei informatie over je woonomgeving beschikbaar via de Omgevingsscan. Ook de pitch van Verbeter de buurt, waarbij burgers hun ideeën en klachten online kunnen aangeven aan de gemeente, gooide hoge ogen bij het publiek. Nulaz heeft een succesvol hyperlokaal sociaal netwerk, dat ingezet kan worden bij grote publieksevents, bijvoorbeeld door het Holland House. En TAB Media toonde hoe ze op de mobiele telefoon extra informatie kunnen toevoegen rond reclameborden in de stad.

CM gaf een presentatie over mogelijkheden en knelpunten van Location Based Services rond sms diensten. CM ziet veel mogelijkheden maar de bal ligt volgens Jeroen van Glabbeek bij de operators, die nu nog voorzichtig zijn met het vrijgeven van locatiegegevens van hun klanten.

Freek Uijtdewilligen van Logica maakte aan het einde van de middag veel indruk met innovatieve augmented reality applicaties voor het bedrijfsleven, die een combinatie zijn van augmented reality en contextual information. Zo kan een monteur om een machine heenlopen en op zijn telefoon meteen instructies krijgen over uit te voeren reparaties, kan je bij de bulk opslag in de Rotterdamse haven zien van wie welke berg zand is, of kan je telefoon op het station je waarschuwen dat je trein zo weg zal rijden.

Het werd iedereen duidelijk: de mogelijkheden rond hyperlokale informatie zijn enorm, en veel spelers in de markt, van grote IT bedrijven, onderzoeksinstellingen tot uitgevers en kleine start ups onderzoeken op dit moment de mogelijkheden.

www.immovator.nl


Weergaven: 48

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden