Nederlands MediaNetwerk

Als StartUp ligt je eerste focus bij je product of dienst, je team en financiering. Je bent iets aan het bouwen of opzetten, je bent je team aan het samenstellen en je zorgt voor de financiering. Tegelijkertijd ben je nog met 100 andere dingen bezig, zoals bijvoorbeeld je marketing aanpak. Echter is de wereld van een startup anders dus heb je niet meer zoveel aan de traditionele marketing aanpak. Als startup moet je marketing zien als onderdeel van je “Crowd Making” activiteiten. 

Crowd Making, een belangrijke activiteit voor een startup
Als je jouw 'Why” hebt gedefineerd en op papier hebt gezet begin je met het verhaal te vertellen “storytelling”. En met je story begint je crowd making. Je hebt de crowd nodig voor al je activiteiten als startup. Maar jouw crowd bestaat uit diverse doelgroepen. Elke crowd heeft een eigen doelstelling die voor jou belangrijk is. Daar hoort een slimme strategie bij. Laten we een paar crowds definiëren:
- Gebruikers van je toekomstige product of dienst
- Investeerders
- Incubators en accelerators
- Kenniscentra's, instituten, hubs, etc.
- Platformen als crowd funding, social media, blogs, etc.
- Overheden, gemeentes, etc.
- Pers, bloggers, journalisten, etc.
- Ambassadeurs, fans en evangelisten van jouw product of dienst
- Partners, toeleveranciers, etc.
- Toekomstig personeel
- Event organisatoren
Voor elke crowd moet je een strategie ontwikkelen. Hoe bereik ik ze? Hoe communiceer ik met ze? Hoe laat ik de crowd groeien? Hoe blijf ik in dialoog met ze? Wat doe ik met hun feedback? Wat wil ik met de crowd bereiken? 
Crowdfunding als marketing strategie
Even een voorbeeld van een crowd making strategie die belangrijk is voor je marketing aanpak. Je toekomstige gebruikers werf je als startup niet bij de lancering van je product of dienst. Dat is oude en dure marketing, via oude en dure communicatiekanalen. Een slimme strategie is bijvoorbeeld crowdfunding te gebruiken als marketing aanpak voor je toekomstige gebruikers. Ook al heb je op dat moment geen 'extra' funding nodig. Je gebruikt het kanaal om je crowd te werven. En vergis je niet dat kan als een vliegwiel en 'boost' werken. Je werft op die manier fans en toekomstige klanten. Bovendien krijg je regelmatig feedback waar je wat mee kunt doen. 

Zie hier een voorbeeld: http://youtu.be/cdBnSmlKeCc

Weergaven: 82

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Sonja Barentsen over het festival Film by the Sea

Als eerste grote filmfestival sinds de uitbraak van het coronavirus start Film by the Sea vanaf 11 september 2020. We spraken met Sonja Barendse, hoofd communicatie bij Film by the Sea

[Interview] Georgette Schlick over drama maken in coronatijd, de functie van publiek en meer

Georgette Schlick is CEO van tv-productiebedrijf Fremantle in Nederland en België. Ze vertelt onder meer over het maken van televisieshows in coronatijd en de rol van publiek bij de opnames

[Interview] Ton Rozestraten over Ad Alliance

Per 1 januari 2020 zijn de salesactiviteiten van Adfactor, BrandDeli, RTL en Triade Media ondergebracht in Ad Alliance. CEO is Ton Rozestraten. Het eerste interview over Ad Alliance geeft hij aan Nederlands MediaNetwerk

[Marketing Report Radio] Dave Minneboo en Robert Bernink over 15 jaar Qmusic en radio bij corona

Dave Minneboo is programmadirecteur van Qmusic en Robert Bernink is directeur entertainment bij DPG Media. De twee kwamen bij Marketing Report Radio vertellen over het aankomende jubileum en werken in coronatijd

[Interview] Joost Geurtsen (Insight TV): ‘Wij nemen de kijkers mee op avontuur’

Joost Geurtsen is Head of Global Brand Partnerships bij Insight TV, de online televisiezender met een breed aanbod voor onder meer millennials. We spreken hem over zijn bedrijf

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Campagne-review] Van Susante over de Grenzen: First Saturdays van NRMA

Iedereen herkent de beelden van vorig jaar met de bosbranden in Australië, en ook recenter aan de westkust van de Verenigde Staten; miljarden dieren ontheemd en gestorven, huizen en wijken vernietigd en grote groepen mensen die geen onderkomen meer hebben of zelfs het leven hebben gelaten

[Column] Joris van Lierop: Het blijft toch je kind, of niet dan?

Het is alweer een tijd geleden dat ik mijn laatste bijdrage schreef op deze plek. En hoewel ik het schrijven met veel plezier doe, was er toch een drempel die me een tijdje van de typemachine weghield

Jeroen Verkroost: The future is going to be weird. Featuring: Tesla, Neurochips, Robots, Cookies, TikTok, Satelliet

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Minimal viable content pages

One of the biggest complaints about content is that it is expensive. Expensive to produce and expensive to publish. Aside your ego gets dented when that all that expensiveness isn't doing what it is supposed to do

[Column] Michiel Veugelers: Don’t try to understand it. Feel it.

Toen de bioscopen in Nederland na de lockdown weer open mochten, met beperkingen, was er naast het maximaal aantal bezoekers per zaal en de 1,5 meter afstand-regeling een ander probleem: het aanbod

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden