Nederlands MediaNetwerk

Een belangrijke dag voor Mark Peters. De ICT’er moet vandaag een presentatie geven over de vervanging vanhet corenetwerk en hij wil de directie ervan overtuigen dat zijn keuze voor een nieuwe omgeving de juiste is. Hij is zenuwachtig en heeft slecht geslapen. Zijn humeur: -10. Hij trekt zijn kleren van de vorige dag aan. Zijn moeder zei tenslotte altijd: het gaat niet om hoe je eruit ziet, maar om wat je kan. En dus staat Mark Peters om half tien in de presentatie zaal naast het scherm, voor de directie, in zijn oude kloffie met een gezicht als een oorwurm. “Goedemorgen, laat ik maar eerst beginnen met de nadelen van deze keuze…”

Natuurlijk, iedereen kan zich wel eens niet zo fantastisch voelen. We hebben allemaal wel eens een dag waarop we niet zo lekker in ons vel zitten. Dan grijp je vaak naar de kleren waarin je je comfortabel voelt. Geen gedoe, niet opvallen, geen broek of jasje dat net iets te strak zit. Terwijl je juist op zo’n dag de kleding zou moeten aantrekken die niet je huidige humeur versterkt, maar ombuigt naar een krachtige en positieve uitstraling. De kleding waarin je niet wegvalt tegen de achtergrond, maar waarmee je juist verbinding maakt met anderen. Kleding die zegt: luister, ik heb wat interessants te melden. Mark Peters heeft immers een doel: hij wil de directie overtuigen dat zijn keuze juist is, hij wil goedkeuring krijgen voor zijn oplossing voor de vervanging van het corenetwerk.

Welke invloed hebben kleding en persoonlijke uitstraling bij effectieve communicatie? Verschillende onderzoeken laten zien dat communicatie 80% non-verbaal is en 20% verbaal. Oftewel onze verschijning bepaalt grotendeels hoe wij overkomen. Je verhaal kan nog zo goed zijn, als je eruit ziet als een ‘zoutzak’, gaat het effect van het verhaal grotendeels verloren. Kleding is maar een deel van je verschijning, maar wel een belangrijke. Er zijn vijf universele succesfactoren die ervoor zorgen dat je positief overkomt bij anderen. Spiegelen, glimlachen, geven, complimenteren en bedanken. Probeer het eens. Oefen desnoods eerst bij familie en vrienden. Het lijkt misschien ‘gemaakt’ in het begin. Door het vaker te doen, maak je je die manier van communiceren eigen. 

Dus, je moet direct je hele voorkomen en kledingkast aanpassen? Nee, blijf vooral dicht bij jezelf. De moeder van Mark Peters heeft ook gelijk. Maar het een sluit het ander niet uit. Begin voorzichtig en merk het verschil bij anderen en bij jezelf. Het kan daadwerkelijk het verschil betekenen tussen wel of geen groen licht voor je ICT-project.

Dit is het laatste deel van de columnreeks ‘Resultaatgericht en effectiever communiceren met het management’. Natasja la Lau van Communicatie met Flair is communicatieadviseur en –trainster en heeft ruim 14 jaar ervaring met communicatie in de ICT-branche. Zij geeft trainingen bij ICT-trainingsbureau Axolot (http://www.axolot.nl) ‘Resultaatgericht communiceren met management en klanten’.

Weergaven: 189

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Gerrit Reinders: Adcombi slaat een brug tussen lokale communicatiedoelen en landelijke advertentieplatforms

Adcombi breidt local-advertisingtechnologie uit met video. Wij spreken met Gerrit Reinders, oprichter van Adcombi

[Interview] Roland Sars: Wij weten precies wat er in een video gebeurt

Roland Sars is ondernemer en CEO van Media Distillery. Het bedrijf gebruikt kunstmatige intelligentie op allerlei vlakken rondom video. We spreken hem over het inzetten van AI en andere recente ontwikkelingen

[Interview] Daan Zoetmulder: Als je de klant centraal stelt, behaal je successen

Wayne Parker Kent won de Content Marketing Award voor het Beste Multiyear Contentprogramma met het platform Android & You, ontwikkeld voor Samsung en Google. We spreken met met Daan Zoetmulder, Managing Director

[Interview] Bert van der Veer over de biografie van Mister Veronica, Rob Out

Bert van der Veer is programmamaker, oud-programmadirecteur, schrijver en mediadeskundige. Nederlands MediaNetwerk sprak Bert van der Veer over de biografie van Mister Veronica, Rob Out

[Interview] Gwen Jansen inspireert SBS6-kijker met Green Make Over

Gwen Jansen is tv- en documentairemaker. Haar programma Green Make Over, te zien op SBS6, draait om duurzaamheid. We spreken haar over dit concept, dat zo goed past bij de tijdgeest

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Nieuwe reclamestroming geboren

Laten we in tijden van deep fake-video’s eens een keer het goede voorbeeld geven. Als de roep om eerlijke en bewuste producten toeneemt, moet dat ook gelden voor reclame

[Column] Kenny de Vilder: Communicatieve kater?

Precies op het moment dat Heineken aankondigt de inmiddels klassieke slogan "Biertje?!” weer af te stoffen, waren er nog twee interessante communicatiecases rondom alcohol in het nieuws. Met, het moet gezegd, zeer verschillende reacties van de betrokkenen en hun werkgevers

[Column] Jeroen Verkroost: Wat is een E-Girl? Door locatiedata veroordeeld voor moord? Live AI die fake news produceert?

Uit onderzoek blijkt dat Instagram-influencers steeds minder effectief worden. De engagement rates dalen en er ontstaat een soort esthetische tegencultuur onder jongeren, die genoeg hebben van al die gefilterde, gefacetunede en bovenmatig kleurverzadigde influencers

[Column] Michiel Veugelers: Geen stoppen meer aan

Bioscoop is het meest impactvolle medium om videocontent te tonen. En ondanks de komst van steeds meer streamingdiensten als Netflix en Disney+, is de bioscoopbranche levendiger dan ooit

[Column] Jeroen Verkroost: Blendle | Silicon Valley | Disney+ | Komodo draken | Gartner Hype Cycle

Mensen gaan dood, uiteindelijk. Je weet het rationeel wel, het kan dat iemand er ineens niet meer is, maar gevoelsmatig blijft het onbegrijpelijk. Hoe mooi zou het zijn als ik nog kon praten met mijn opa, of mijn moeder

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden