Nederlands MediaNetwerk

Een belangrijke dag voor Mark Peters. De ICT’er moet vandaag een presentatie geven over de vervanging vanhet corenetwerk en hij wil de directie ervan overtuigen dat zijn keuze voor een nieuwe omgeving de juiste is. Hij is zenuwachtig en heeft slecht geslapen. Zijn humeur: -10. Hij trekt zijn kleren van de vorige dag aan. Zijn moeder zei tenslotte altijd: het gaat niet om hoe je eruit ziet, maar om wat je kan. En dus staat Mark Peters om half tien in de presentatie zaal naast het scherm, voor de directie, in zijn oude kloffie met een gezicht als een oorwurm. “Goedemorgen, laat ik maar eerst beginnen met de nadelen van deze keuze…”

Natuurlijk, iedereen kan zich wel eens niet zo fantastisch voelen. We hebben allemaal wel eens een dag waarop we niet zo lekker in ons vel zitten. Dan grijp je vaak naar de kleren waarin je je comfortabel voelt. Geen gedoe, niet opvallen, geen broek of jasje dat net iets te strak zit. Terwijl je juist op zo’n dag de kleding zou moeten aantrekken die niet je huidige humeur versterkt, maar ombuigt naar een krachtige en positieve uitstraling. De kleding waarin je niet wegvalt tegen de achtergrond, maar waarmee je juist verbinding maakt met anderen. Kleding die zegt: luister, ik heb wat interessants te melden. Mark Peters heeft immers een doel: hij wil de directie overtuigen dat zijn keuze juist is, hij wil goedkeuring krijgen voor zijn oplossing voor de vervanging van het corenetwerk.

Welke invloed hebben kleding en persoonlijke uitstraling bij effectieve communicatie? Verschillende onderzoeken laten zien dat communicatie 80% non-verbaal is en 20% verbaal. Oftewel onze verschijning bepaalt grotendeels hoe wij overkomen. Je verhaal kan nog zo goed zijn, als je eruit ziet als een ‘zoutzak’, gaat het effect van het verhaal grotendeels verloren. Kleding is maar een deel van je verschijning, maar wel een belangrijke. Er zijn vijf universele succesfactoren die ervoor zorgen dat je positief overkomt bij anderen. Spiegelen, glimlachen, geven, complimenteren en bedanken. Probeer het eens. Oefen desnoods eerst bij familie en vrienden. Het lijkt misschien ‘gemaakt’ in het begin. Door het vaker te doen, maak je je die manier van communiceren eigen. 

Dus, je moet direct je hele voorkomen en kledingkast aanpassen? Nee, blijf vooral dicht bij jezelf. De moeder van Mark Peters heeft ook gelijk. Maar het een sluit het ander niet uit. Begin voorzichtig en merk het verschil bij anderen en bij jezelf. Het kan daadwerkelijk het verschil betekenen tussen wel of geen groen licht voor je ICT-project.

Dit is het laatste deel van de columnreeks ‘Resultaatgericht en effectiever communiceren met het management’. Natasja la Lau van Communicatie met Flair is communicatieadviseur en –trainster en heeft ruim 14 jaar ervaring met communicatie in de ICT-branche. Zij geeft trainingen bij ICT-trainingsbureau Axolot (http://www.axolot.nl) ‘Resultaatgericht communiceren met management en klanten’.

Weergaven: 198

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Vrouw] Dolly van den Akker (MPG.): Ons hoofddoel is engagement van consumenten met merken

Dolly van den Akker is de Managing Director MPG.Group en CEO van MPG. Nederland. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

[Startup Competitie] Joachim Klein Molekamp over Reqruut

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Joachim Klein Molekamp van Reqruut

[Startup Competitie] Steven Pieneman over Admanager

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Steven Pieneman van Admanager

[Startup Competitie] Rik Heijmen over Monsley

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Rik Heijmen van Monsley.

[Startup Competitie] Richard Otto en Sebastian Plasschaert over XS2RADIO

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Richard Otto en Sebastian Plasschaert van XS2RADIO

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Hoe gaat Amazon Nederland veroveren? Hoe werken kijkcijfers? Wie wint het nieuws?

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Vue begrijpt het niet, Basic-Fit wel en Swiss Sense hoopt op wonderen

In plaats van lokaal x actueel x content x kort kiest Vue Cinemas voor breed x branchebreed x zenden x lang. Gaap

[Column] David de Jong: World Radio Day....alleen niet in Nederland?!

In 2019 vierde de Nederlandse radiosector uitgebreid het 100-jarig bestaan van het medium radio in Nederland. 13 februari is elk jaar World Radio Day. Dit jaar staat de UNESCO-dag in het teken van diversiteit die het medium radio kan bieden

Nathalie Peters & Marc Nieman: Agility helpt een excellente Customer Experience (CX) te creëren

Klanten en gebruikers, zowel in een B2C als B2B omgeving, verwachten tijdens alle stappen in hun klantreis, een naadloos op elkaar aansluitende dienstverlening

[Column] Erwin Fisser: De Belastingdienst

Waar waren Google, Apple en Amazon nu geweest zonder het internet? En wie heeft het internet ontwikkeld? Precies, de overheid

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden