Nederlands MediaNetwerk

Interne communicatie is dé belangrijkste interventie voor bedrijfscontinuïteit, of zo je wilt een goede reputatie, zo stelt Marcel Baas (Fleishman-Hillard) tijdens de workshop over de gevolgen van de crisis op interne communicatie. Tijdens deze door Babbage Academy georganiseerde workshop lichtte Baas de resultaten van een kwalitatief onderzoek onder communicatiedirecteuren en -professionals toe. De hoofdvraag bij dit onderzoek: welk effect heeft de crisis op de corporate communicatie en vooral op de interne communicatie? Naar mijn mening een zeer interessante en terechte vraag!

De nieuwe realiteit

Laat ik voorop zeggen dat ik altijd ontzettend veel bewondering heb voor kwalitatief onderzoek. Uit ervaring weet ik hoeveel werk het is om uit zoveel interviews een behapbare eindconclusie te destilleren. Maar de conclusies zelf verrasten mij niet zo zeer:

  • De crisis heeft impact op de rol, betekenis en het belang van interne communicatie;
  • De noodzaak en behoefte om anders, concreter, doelgerichter en transparanter te communiceren is toegenomen door de crisis;
  • De verantwoordelijkheden van communicatieprofessionals zijn veranderd. Het vak is meer strategisch geworden.

 

Wat kunnen wij leren uit de interviews van Fleishman-Hillard met bijna vijftig bedrijven en bovenstaande conclusies? Niet alleen de verantwoordelijkheden zijn veranderd voor de communicatieprofessional, maar ook de rollen. Denk hierbij aan nieuwe rollen als: facilitator, controleur, regisseur, spindoctor, sparringpartner, community manager, veranderaar, organisatieadviseur en inspirator.

 

 

Andere inzichten
Maar dit was niet het enige dat ik leerde bij de workshop. Ook deze inzichten deed ik op:

  1. Interne communicatie heeft de taak om strategische keuzen te duiden en het personeel hierbij te betrekken. Belofte en waarden moeten kloppen bij de identiteit en dus bij de medewerkers.
  2. Interne communicatie moet zorgen voor verbinding. Host je community dus als een goede gastheer of -vrouw. Geef je mondige medewerkers (generatie Y), proactieve en zinvolle berichtgeving en zorg voor interessante interactie.
  3. Interne communicatie werkt vanuit thema’s niet vanuit aantallen. Besef dat Internal Branding bittere noodzaak is.
  4. Welke CEO ook aan het roer staat (paternalistisch of juist niet) zorg ervoor dat jouw leider authentiek, aanspreekbaar en aanwezig is. Wees een goede spindoctor, want hij of zij heeft jou als adviseur nodig.
  5. Het is een dynamische periode, iedereen zit in transitie (lees: reorganisatie of aankomende reorganisatie), wees alert op verandercommunicatie en ondersteun het middenmanagement bij de cascadering van boodschappen.
  6. Interne communicatie verandert ook van vorm en inhoud. Het krijgt een meer journalistieke look – feitelijk & juist, ontdaan van opsmuk.
  7. Interne communicatie heeft toegevoegde waarde. Leg hierover verantwoording af. Maak een dashboard, signaleer, rapporteer en communiceer.
  8. En tenslotte: zoek verbinding met aanpalende vakgebieden zoals HR.

 

Weergaven: 176

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] John Olivieira over de Publieke Omroep Amsterdam, orde op zake stellen en klaar zijn voor de toekomst

John Olivieira is zelfstandig strategic business consultant. Eerder was hij onder meer algemeen directeur van de Publieke Omroep Amsterdam. Op de bank bij Bas Vlugt vertelt hij over zijn werk voor de Publieke Omroep Amsterdam en andere uitdagingen

[Interview] Henk Jan van Neerbos over opening Kinepolis-bioscoop in Haarlem Schalkwijk

Kinepolis heeft op 8 oktober 2020 een bioscoop geopend in de Haarlemse wijk Schalkwijk, waar het winkelcentrum wordt herontwikkeld. We spraken met Henk Jan van Neerbos, theatermanager van Kinepolis Haarlem

[Interview] Hanna Verboom: Spreading great stories is de missie van Cinetree

Het on-demandfilmplatform Cinetree bestaat zes jaar. Opgezet vanuit een passie voor het willen brengen van mooie verhalen via films, heeft Hanna Verboom haar droom werkelijkheid gemaakt. We spraken met deze oprichtster van het platform

[Interview] Patrick van Hooy over het medialandschap, branded content en special interest

Patrick van Hooy is oprichter en CEO van Value Zipper. Het bedrijf biedt advertentieruimte aan in media van achttien uitgevers, van magazines, puzzelkranten tot aan bioscoopreclame

[Nederlands MediaNetwerk TV] Dolf Weverink over taalgebruik in pitches, trainingen en tegengif

Dolf Weverink is uitgever, tekstschrijver, columnist en schrijfcoach. Op de bank bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt hij over taal, zijn uitgeverij en de medische thriller Antidotum

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bob Goulooze: Dom en dommer

In de steeds zichtbaardere strijd tegen nepnieuws en taps toelopende informatiefuiken is een initiatief van D66, de partij van ja zeggen maar nee doen, en twijfelpartij CDA gelanceerd

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Help content for hot leads and short sales

Help content claims your leadership par excellence. If you show-and-tell your pride and passion for what you do, and know how to do this in an informative and functional way, you proof that know what you are doing. And that’s (part of) being a leader

[Column] Paola Cassone: Wat ons blij maakt tijdens de coronacrisis

Alle beetjes helpen in deze sombere tijden: daarom heb ik het Ipsos Global Happiness 2020 onderzoek gelezen, waarin voor het eerst Nederland ook wordt gemeten, samen met 26 andere landen

[Column] Dolly van den Akker: Contentmarketing begint nooit met content

Merken zien steeds beter in dat relevante content het verschil maakt in het leggen van echt en langdurig contact met consumenten. Zeker nu consumenten earned media en owned kanalen als betrouwbaarder ervaren dan paid media

Jeroen Verkroost: Among Us, Netflix, Formule 1, Guidinc, Fabeltjesfuik en Mario Kart Home

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden