Nederlands MediaNetwerk

De sollicitant in het land van een veelkoppig monster

[Een EKD-tje]

Hij had er naar uitgekeken. Na 200 brieven en 1,5 jaar kon hij eindelijk kennis maken met de organisatie die interesse in hem toonde. Hij was vroeger op dan gebruikelijk. De wekker had niet eens hoeven afgaan. Het ontbijt bleef steken bij één boterham en een paar slokken thee om de met zijn enzymen doorkauwde deegwaar verder op weg te helpen het maag-darmkanaal in. Hij had nog alle tijd van de wereld, maar zijn ongeduld maakte van die zee een stuwmeertje op spanning…


De zon schijnt. De dag lacht hem tegemoet. Een soort van bruis prikkelt. Deze dag is de kans van zijn leven. Na zoveel tijd en brieven kan hij eindelijk laten zien dat hij de wereld aan kan voor deze geweldige werkgever die dus daarom interesse in hem heeft. Alles past precies. Hij is zelfs over gekwalificeerd. Gelukkig niet teveel. En zijn ervaring past prima op het functieprofiel. Dit is een geweldige baan. Wie zou die niet willen? Hij zou de aansluiting haarfijn kunnen uitleggen en ook waarom de functie op zijn lijf is geschreven.

De receptioniste zoekt zijn naam op in een lijst. ‘Ja, hier staat u. U wordt verwacht. Door deze gang komt u bij de lift. U moet de linker hebben. Die gaat direct door naar de elfde.’

De secretaresse komt hem halen. ‘Komt u mee?’ Dan trekt alles aan hem voorbij als in een trailer van een speelfilm. Plotseling staat hij op hoogpolig tapijt in een ruimte met vijf functionarissen aan een ovale tafel. Hij stelt zichzelf voor, ziet ogen, voelt handen en hoort namen. Iemand zegt: ‘Gaat u zitten’.

Het gesprek is sneller voorbij dan hij zich had gedacht. Of hij nog vragen heeft. ‘Hoe u beoordeeld wordt, hoe bedoelt u?’ reageert de voorzitter verbaasd. ‘U kent de procedure, toch? Dit is de eerste gespreksronde. Wanneer wij daartoe besluiten, volgt een tweede. U wordt daar telefonisch voor uitgenodigd. En anders ontvangt u een brief.’

Als hij na krap drie kwartier een beetje verdwaasd weer buiten staat, echoën flarden van het gesprek nog na: ‘Deze organisatie is een menselijke. Het gaat hier vooral om de mensen. Het is dus maar hoe je bent, als mens dus.’ ‘We hebben een persoonlijke overlegcultuur.’ ‘In de organisatie zit een zekere onvoorspelbaarheid. Wij zijn een veelkoppig monster.’ ‘Wanneer wij voor u kiezen, zult u zelf snel hierover kunnen meepraten…

Zijn bruis, enthousiasme en nieuwsgierigheid zijn vakkundig gesmoord boven het hoogpolige tapijt en omgevormd tot in een knagende ongerustheid. Eenmaal buiten op straat aan de andere kant van de draaideur voelt het ‘op zichzelf teruggeworpen zijn’ op zijn minst weer écht aan…

Weergaven: 89

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Case 2020] Rhandy Biemans over Milka – De Smaak van Nederland

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Case 2020] Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Pricewise draagt de campagne rondom zorgverzekeringen voor. We spreken met Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

[Interview] Aldo Breed positief over Kiesjefolders anno 2020

Aldo Breed startte in 2017 Kiesjefolders. Een initiatief waarbij consumenten zelf hun foldervoorkeuren kunnen opgeven en deelnemende bedrijven hun folders via de post laten versturen. We spreken met Aldo Breed

[Cross Media Case 2020] Jeroen Visser over Van Uffelen Mode

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Sublime draagt Van Uffelen Mode voor als Cross Media Case. We spreken met Jeroen Visser

[Cross Media Case 2020] Gijs Peetsold over Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Ad Alliance draagt Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0 voor als Cross Media Case. We spreken met Gijs Peetsold

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Jerome Kuijken: De vier fasen van quarantaine

Ons beroep valt onder de niet-vitale beroepen en dat is helemaal niet erg. Als dit voorbij is, is het de taak van reclame-, marketing-, communicatie- en mediamensen om de economie een enorme slinger te geven

[Column] Erwin Fisser: Mijn mening doet er niet toe

Iemand wees me op het optreden van de directeur van Roche Nederland bij Jinek vorige week donderdag. Althans, ik geloof dat ze dat was, dat werd me uit het korte videootje niet helemaal duidelijk

[Column] Paola Cassone: Geschiedenis maken

Het waren de bijzonderste twee weken van mijn leven en ik geloof van het leven van iedere Nederlander onder de 75 jaar. De 75-plussers hebben al een oorlog meegemaakt dus dit voelde voor hen meer als een dé­jà vu

[Column] Bob Gouloze: Coronablues

Ons kabinet krijgt kritiek. Over slechte communicatie en een onduidelijke aanpak. Het lijkt alsof men onvoldoende weet. Een auto bestuurt met beslagen ruiten. Meten is weten

Jeroen Verkroost: ZOOM? Doe maar niet. Houdt het internet het? Waardoor falen start-ups? Hoe blijf je creatief?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden