Nederlands MediaNetwerk

De sollicitant in het land van een veelkoppig monster

[Een EKD-tje]

Hij had er naar uitgekeken. Na 200 brieven en 1,5 jaar kon hij eindelijk kennis maken met de organisatie die interesse in hem toonde. Hij was vroeger op dan gebruikelijk. De wekker had niet eens hoeven afgaan. Het ontbijt bleef steken bij één boterham en een paar slokken thee om de met zijn enzymen doorkauwde deegwaar verder op weg te helpen het maag-darmkanaal in. Hij had nog alle tijd van de wereld, maar zijn ongeduld maakte van die zee een stuwmeertje op spanning…


De zon schijnt. De dag lacht hem tegemoet. Een soort van bruis prikkelt. Deze dag is de kans van zijn leven. Na zoveel tijd en brieven kan hij eindelijk laten zien dat hij de wereld aan kan voor deze geweldige werkgever die dus daarom interesse in hem heeft. Alles past precies. Hij is zelfs over gekwalificeerd. Gelukkig niet teveel. En zijn ervaring past prima op het functieprofiel. Dit is een geweldige baan. Wie zou die niet willen? Hij zou de aansluiting haarfijn kunnen uitleggen en ook waarom de functie op zijn lijf is geschreven.

De receptioniste zoekt zijn naam op in een lijst. ‘Ja, hier staat u. U wordt verwacht. Door deze gang komt u bij de lift. U moet de linker hebben. Die gaat direct door naar de elfde.’

De secretaresse komt hem halen. ‘Komt u mee?’ Dan trekt alles aan hem voorbij als in een trailer van een speelfilm. Plotseling staat hij op hoogpolig tapijt in een ruimte met vijf functionarissen aan een ovale tafel. Hij stelt zichzelf voor, ziet ogen, voelt handen en hoort namen. Iemand zegt: ‘Gaat u zitten’.

Het gesprek is sneller voorbij dan hij zich had gedacht. Of hij nog vragen heeft. ‘Hoe u beoordeeld wordt, hoe bedoelt u?’ reageert de voorzitter verbaasd. ‘U kent de procedure, toch? Dit is de eerste gespreksronde. Wanneer wij daartoe besluiten, volgt een tweede. U wordt daar telefonisch voor uitgenodigd. En anders ontvangt u een brief.’

Als hij na krap drie kwartier een beetje verdwaasd weer buiten staat, echoën flarden van het gesprek nog na: ‘Deze organisatie is een menselijke. Het gaat hier vooral om de mensen. Het is dus maar hoe je bent, als mens dus.’ ‘We hebben een persoonlijke overlegcultuur.’ ‘In de organisatie zit een zekere onvoorspelbaarheid. Wij zijn een veelkoppig monster.’ ‘Wanneer wij voor u kiezen, zult u zelf snel hierover kunnen meepraten…

Zijn bruis, enthousiasme en nieuwsgierigheid zijn vakkundig gesmoord boven het hoogpolige tapijt en omgevormd tot in een knagende ongerustheid. Eenmaal buiten op straat aan de andere kant van de draaideur voelt het ‘op zichzelf teruggeworpen zijn’ op zijn minst weer écht aan…

Weergaven: 89

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Startup Competitie] Steven Pieneman over Admanager

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Steven Pieneman van Admanager

[Startup Competitie] Rik Heijmen over Monsley

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Rik Heijmen van Monsley.

[Startup Competitie] Richard Otto en Sebastian Plasschaert over XS2RADIO

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Richard Otto en Sebastian Plasschaert van XS2RADIO

[Startup Competition] Penny Whitelaw talks about Scircula

Nederlands MediaNetwerk publishes a series of interviews with start-ups in the context of our Startup Competition. Penny Whitelaw tells all about her startup Scircula

Startup Competitie 1 jaar later: Moodus

Moodus was een van de winnende startups van de Startup Competitie 2019. Hoe ging het verder met het bedrijf van Ahmed Ali en Tim Smit? We vragen het ze

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Hoe gaat Amazon Nederland veroveren? Hoe werken kijkcijfers? Wie wint het nieuws?

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Vue begrijpt het niet, Basic-Fit wel en Swiss Sense hoopt op wonderen

In plaats van lokaal x actueel x content x kort kiest Vue Cinemas voor breed x branchebreed x zenden x lang. Gaap

[Column] David de Jong: World Radio Day....alleen niet in Nederland?!

In 2019 vierde de Nederlandse radiosector uitgebreid het 100-jarig bestaan van het medium radio in Nederland. 13 februari is elk jaar World Radio Day. Dit jaar staat de UNESCO-dag in het teken van diversiteit die het medium radio kan bieden

Nathalie Peters & Marc Nieman: Agility helpt een excellente Customer Experience (CX) te creëren

Klanten en gebruikers, zowel in een B2C als B2B omgeving, verwachten tijdens alle stappen in hun klantreis, een naadloos op elkaar aansluitende dienstverlening

[Column] Erwin Fisser: De Belastingdienst

Waar waren Google, Apple en Amazon nu geweest zonder het internet? En wie heeft het internet ontwikkeld? Precies, de overheid

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden