Nederlands MediaNetwerk

Wat vind je van Nederland en hoe ver gaat jou liefde voor dit land? Deze vraag zie ik -op verschillende manieren- steeds vaker voorbij komen. Nederland is een democratisch land, zoals velen de leiding van hun land graag zien.

“In een democratie heeft het volk de macht.”
De volksvertegenwoordigers, bijvoorbeeld de leden van de tweede kamer, worden gekozen door het volk. Nederland leeft volgens wetten. Waarvan de hoogste nationale wet, de grondwet is. En daarvan art.1 de bekendste; “Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.” In mijn ogen tegelijkertijd de mooiste.
De reden waarom ik van Nederland houd en zal blijven houden. Art.6 is ook een mooie, de vrijheid van godsdienst en levensovertuiging. Of art. 10, de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer. Zo zijn er meer mooie vrijheden in dit land.

Hoe hard je ook speecht, beledigt of uitlokt, de wet stelt paal en perk. Deze wetten worden de afgelopen tijd flink op de proef gesteld. Ook dat mag in een democratie. Want diezelfde democratie geeft de tools om je daar tegen te wapenen.
Best een mooi wapen.
Een wapen dat elders in de wereld ook wordt ingezet. Zo zien we in het noorden van Afrika en in het Midden-Oosten, ook wel MENA regio genoemd, gebeuren. Egypte hunkert ernaar, om over Libië nog maar te zwijgen. De bevolking maakt duidelijk dat het verandering wil, meer vrijheid om te leven volgens eigen keuze.

Deze strijd wordt veel aangehaald om de Islamitische religie in een kwaad daglicht te zetten. Een strijd die los staat van religieuze overtuigingen als je het mij vraagt. Want ondanks het feit dat er extremistische moslims actief zijn in de eerder besproken gebieden, is dit geen verklaring voor de gevechten. Deze verklaring schuilt hem in het leiderschap, of het dictatorschap. De leider laat in beide gevallen, en helaas is dit in meerdere landen het geval, geen ruimte voor eigen keuzes. Libië & Egypte hebben beiden een bevolking dat voor het overgrote deel islamitisch is. De onvrede richt zich naar de bestuursvorm, niet naar de religie.
Een nog duidelijker voorbeeld schuilt in de Ivoorkust. Waar het sinds de burgeroorlog van 2002 weer één en al geweld is. De winnaar van de laatste verkiezingen, de Islamitische Alassane Quattara, word beveiligd door VN-troepen. Terwijl de Christelijke Laurent Gbagbo zijn positie als leider niet op wil geven en hierdoor het land en zijn mensen in geweld ziet wegkwijnen.

Kijkend naar de opvattingen, ben ik lang niet de enige die het zo bekijkt. De uitleg of invulling mag verschillen, maar de boodschap van deze mensen is hetzelfde.
Nahed Selim over opvattingen van de Islam in haar boek ‘Vrouwen van de profeet’: “Op basis van de leringen van de islam hadden moslims dit stadium van Verlichting en humanisme veel eerder kunnen bereiken dan de Europeanen hebben gedaan, als ze zich minder met de letter en meer met de geest en de bedoeling van de religie hadden beziggehouden.”
Dan is er politicologe Sonja van Wichelen: “Ten onrechte worden publieke uitingen van religie gezien als een wens voor een religieus staatsbestel.”
En in de woorden van de filosoof Immanuel Kant: “De mens moet niet luisteren naar de toevallig heersende opvattingen, maar naar zijn eigen verstand.”
Tot slot vond ik deze zin van een fotograaf uit Ghana – eveneens een democratisch land- Nana Kofi Acquah alleszeggend: “Africa’s only problem is Africa. And Africa is her only solution.”

Weergaven: 57

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Katie Blair (Xandr): Dankzij onze openheid kunnen uitgevers onbeperkt transacties afwikkelen met kopers

DPG Media heeft een samenwerking aangekondigd met Xandr, een advertentieplatform van AT&T. Wat doet dit bedrijf precies? We spreken met Katie Blair, directeur van Xandr in Noord-Europa.

[DeInfluencer50] Monique Smit: Ik post over herkenbare dingen die ik meemaak als jonge moeder

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met influencers die zijn genomineerd voor deze lijst. Vandaag spreken we Monique Smit.

[Interview] Shantia Farshidzad: Data-analyse helpt de motieven van de klant te doorgronden

Shantia Farshidzad is partner bij het in data-analyse gespecialiseerde bedrijf 4orange. We spreken hem over optimaliseren van de relatie met de eindklant en weten wat hem beweegt

[DeInfluencer50] Jill van Dooren: Ook dit jaar maak ik een vlogmas

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari spreken we met Jill van Dooren. Ze was zondag 8 november ook te zien in First Dates Specials

[DeInfluencer50] Julia Mekkes: Ik zou wel een eigen kleding- of tassenlijn willen opzetten

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met influencer die zijn genomineerd voor deze lijst. Vandaag spreken we met Julia Mekkes

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Unlock the three secrets of ecomm success in Asia

Three opportunities with a personal nudge from Jacco ter Schegget. “There are big commercial opportunities for brands in western society”, Jacco ter Schegget [CEO, Publicis Groupe Benelux] explains

Jeroen Verkroost: Over Obama's angst, Anti-Black Friday en meer

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bob Goulooze: Fotokracht

“Een boek zegt meer dan duizend woorden”, hoorde ik een bekende cabaretier eens zeggen. “Da’s logisch”, zou een bekende voetballer hebben gezegd. De originele uitspraak heeft betrekking op een foto

[Column] Paola Cassone: Culturele misser: de Duitse spot over corona

Vorig week zat mijn mailbox vol met lovende artikelen over de recente coronacampagne van de Duitse overheid; een drietal televisiespotjes (of online video’s) met de hashtag #besondereHelden

[Column] Jennifer Feaster: Micro-influencers versus macro-influencers

Influencermarketing is een zinvolle investering voor merken gebleken: in een recente Twitter-enquête zei 49 procent van de respondenten dat ze vertrouwen op aanbevelingen van influencers bij het doen van aankopen

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden