Nederlands MediaNetwerk


Eneco zet het crowdsourcing platform
Edge Amsterdam in voor de ontwikkeling van social media concepten. Nederlands MediaNetwerk reisde af naar de hoofdstad voor een inspirerend gesprek met
Derek Ariëns, managing director van Edge Amsterdam.



Dag Derek, hoe is het met je?

'Erg goed, dank je. We zijn nu druk bezig met een opdracht voor een automerk, echt een gave opdracht. Helaas kan ik er nog niks over zeggen, maar de creatieve concepten die zijn binnen gekomen zien er stuk voor stuk allemaal gaaf uit. We zitten momenteel in de review fase waarbij we de concepten bekijken met ervaren creatieven. Deze feedback wordt nog een keer teruggestuurd naar de talenten die de tijd krijgen om verbeteringen door te voeren. Daarna presenteren wij de top 5 aan de klant.'

Wat is Edge Amsterdam?

'Edge Amsterdam is een online creatief netwerk waar internationaal creatief talent de kans krijgt om te werken op opdrachten van merken maar ook van bureaus. Edge is gebaseerd op crowdsourcing maar wij noemen het elite-sourcing. Crowdsourcing met de juiste crowd. Dat betekent dat we een kleiner netwerk hebben maar wel van hogere kwaliteit. Het netwerk is multidisciplinair. Hierdoor kunnen we verschillende soorten opdrachten aan. Van online en social media tot graphic design opdrachten en van innovatie- en trendopdrachten tot geïntegreerde reclamecampagnes. Jong talent levert een frisse blik op merken en producten. Deze frisse blikken kunnen verder uitgewerkt worden door het bureau van de klant of Edge kan het merk helpen bij de uitvoering.
Daarnaast zetten wij ervaren creatieven in voor de review van de concepten zodat er goede feedback komt naar het talent en dat de klant goede concepten krijgt. Wij geloven heel erg dat de toekomst van de reclame-industrie een hybride businessmodel is waarbij bureaus, merken en talenten samenwerken om tot het beste resultaat te komen. '

Wat hebben jullie precies gedaan voor Eneco? Vertel alles!

'Eneco heeft ervoor gekozen om naast de door FHV BBDO bedachte campagne
Samen gaan we voor duurzaam ook een social media traject in te zetten dat moest aansluiten op deze campagne. Eneco heeft als doel om door middel van deze concepten zich actiever aan mensen te binden, meer service te bieden en de dialoog aan te gaan. De winnaars van de pitch, Bas en Koen Janssen worden door Eneco en FHV BBDO betrokken bij de verdere uitwerking van het concept. Dat is nu precies het doel van Edge. Jonge talenten een kans geven om voor merken te werken door ze te betrekken bij de uitwerking zodat ze een gedegen portfolio opbouwen en kunnen netwerken. Het doel van een online netwerk is altijd om offline weer bij elkaar te komen, dat geldt voor
Facebook maar ook voor ons netwerk. Op dit moment ligt het winnende concept bij FHV BBDO om verder uit te werken. FHV BBDO staat hier heel open in als creatief bureau. Ook dat is verfrissend.'


Hoe ziet de tweede helft van 2011 eruit voor Edge Amsterdam?

'Wij zien steeds meer merken gebruik maken van crowdsourcing. Het wordt steeds meer main stream. Echter komen wij ook nog een hoop initiatieven tegen waarbij het proces en de reden voor crowdsourcing niet goed wordt doorgedacht waardoor uiteindelijk problemen ontstaan, in hoeveelheid of in kwaliteit. Een van onze doelen is om te laten zien aan al die initiatieven dat het zoveel beter kan als je het goed doordenkt van te voren.
De tweede helft van 2011 gaat voor ons erg belangrijk worden. Wij hebben al een aantal opdrachten liggen voor die periode en denken daarnaast nog meer interessante opdrachten te kunnen doen voor merken maar ook voor de creatieve bureaus. Zij zijn ook vaak op zoek naar creatieve input. En wat is dan beter om die input van een jonge, getalenteerde doelgroep te krijgen. Daarnaast kunnen bureaus ook talent scouten via ons netwerk. Zoals het er nu uitziet kijken we tegen een omzetverdubbeling aan vergeleken met de 1 e helft van 2011.'


Wat is het laatste nieuws?
'Om de talenten nog meer in hun behoefte te voorzien zijn we een nieuw initiatief - The Creative Sessions - gestart. Creatieve sessies bij ons op kantoor of bij partners op kantoor om het gat te dichten tussen einde opleiding en het begin van werken. Daar ligt een enorme behoefte. Dit blijkt ook al wel uit het feit dat de overheid dit als kernprobleem heeft aangemerkt. De sessies kunnen masterclasses zijn, creatieve sessies voor goede doelen, workshops of gewoon netwerken onder het genot van een drankje. The Creative Sessions zal een Europees programma worden waarbij partners - bureaus, merken - zich kunnen aansluiten om de talenten allerlei onderwerpen bij te leren, maar om ook van die talenten te leren. Daarnaast kunnen tijdens de sessies maatschappelijke problemen aangekaart worden om die samen met partners - merken, bureaus - op te lossen.'

www.edge-amsterdam.com

www.thecreativesessions.com

 

 

Weergaven: 145

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Allard Ruyl: Talpa Network bereikt wekelijks ruim twaalf miljoen Nederlanders

Allard Ruyl is CEO van Media Solutions, het saleshuis van Talpa Network. Wij spreken hem over de ontwikkeling van de markt

[Interview] Anna Nooshin: Soms heerst nog steeds de gedachte dat influencers magische krachten hebben

Voor het tweede jaar op rij staat Anna Nooshin op nummer 1 in DeInfluencer50 en is daarmee opnieuw de invloedrijkste influencer in Nederland. Wij spreken haar

[Interview] Mark de Weerd: zijn zijn voorspellingen uitgekomen?

Eind 2018 keken we met een aantal kenners vooruit op de programmaticmarkt van 2019. Onder anderen Mark de Weerd, Country Manager Benelux van Improve Digital, zette een aantal trends op een rijtje. Welke zijn daadwerkelijk uitgekomen en wat kunnen we verwachten voor 2020?

[Interview] Martijn Standaart: Met Scoupy bereikt Sanoma doelgroepen nog beter

Sinds de zomer van 2018 maakt Scoupy deel uit van Sanoma FMCG dat zich met tal van mediamerken richt op FMCG-bedrijven. Martijn Standaart is op 1 oktober 2019 begonnen als directeur

[interview] Sebastiaan van Rijnsoever over Sublime

Sebastiaan van Rijnsoever is sinds november 2018 Managing Director van Sublime. Sublime is meer dan alleen de radiozender en is bezig zich het merk verder uit te bouwen. We spraken hem daarover

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Startup drama, Baby Yoda, Het einde van TMG, Memes zijn massamedia, pas op voor het ANP, Tools voor journalistiek, Who killed the Torrent?

Via de uitstekende Handpicked-nieuwsbrief las ik het verhaal van een mislukte Nederlandse startup: CRM-systeem Lily, een bedrijf dat werd opgericht door de mensen die eerder het bedrijf Voys oprichtte en zeer succesvol maakten. Hier vallen lessen te leren

[Commercial Review] Gijs van der Togt: 15 sec Bol.com, nét niet Samsung en lekker Amsterdamse Ace & Tate

In hoeverre beïnvloeden advertisingmechanismen die online goed werken, ook steeds meer televisiereclame? Bol.com koos vorig jaar voor het digitale bureau DEPT als haar nieuwe lead agency. En dat was na 12 jaar reclamebureau een best verrassende keuze

[Column] Erwin Fisser: Buurman & Buurman innovatiemanagement

Lezers willen zogenaamd niet betalen voor boekjes waarin citaten uit kinderboeken staan. Dat vond ik onzin en dat vind ik nog steeds. Mensen die van mening zijn dat ze geen belangrijke lessen uit kinderliteratuur kunnen halen, kun je niet serieus nemen

[Column] Paola Cassone: De culturele revolutie

Nog een maand tot het eind van dit jaar, maar ik ben al in de stemming voor een terugblik. Want, laten we eerlijk zijn, wat een jaar!

Jeroen Verkroost: website-awards, Prada, Swapfiets duurzaam? Borat maakt zich kwaad, iconische filmauto’s

“Hoera, we zijn beste website van het jaar 2019!” las ik deze week weer diverse malen. Gefeliciteerd hoor, alle 37 (!) winnaars. Vooral leuk voor overall-winnaar PSV, dat verder maar bar weinig won de afgelopen weken

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden