Nederlands MediaNetwerk

Het was een mooie middag, dinsdag 15 november in Amsterdam. Dankzij good old Bas Vlugt, initiator en geestelijk vader van het Nederlands Medianetwerk, was de zaal vol en lag het publiek aan de voeten van een krachtige line up aan sprekers.

Toch had een ieder in de zaal, van de bureaukortingjongen tot het kleurentoeslagmeisje zo z’n eigen problemen, die vooral te maken hebben met: de kosten per 1000, de omslag naar online, de dalende oplage, de grilligheid van de adverteerder in deze crisistijd en de (veranderde) functie van mediabureau’s.

Toen mijn gedachten even afdwaalden daar in Desmet, realiseerde ik me dat ik steeds vaker mensen spreek, die hun dagbladabonnement vooral aanhouden vanwege de overlijdensadvertenties. Een sterk onderschatte inkomstenbron voor uitgevers. Zodra je een beetje naam hebt opgebouwd als rustig en respectvol Umfeld voor deze treurige annonces, komen de uitingen vanzelf binnen. Dat maakt een forse besparing op de salesforce mogelijk. Ook de staffelkorting vervalt (tenzij u een vruchtbare exclusieve bulkdeal met een uitvaartonderneming kunt sluiten) en er is geen gezeur over kleurentoeslag.

Ook rectificaties komen betrekkelijk zelden voor.

Voor vakbladen, en dan vooral voor de gratis cc uitgaven die er immers prat opgaan dat ze een community rond hun merk bouwen, kunnen sterfannonces de redding zijn en zo zorgen voor een sterke redactie, een mooie oplage, een fijne frequentie bij een stabiel rendement.

En redactionele input, natuurlijk, want ieder lijk heeft een verhaal.

Stel dat daar in Amsterdam een bom was ontploft, of dat een slordig weggegooide peuk (er werd stiekem gerookt!) een felle, alles verwoestende uitslaande brand had veroorzaakt. Dan was de hele Nederlandse mediawereld (of dat wat er na jaren crisis van over is) in één keer weggeveegd. Stel vervolgens dat uitgever Kluwer op korte termijn voldoende mensen achter de telefoons wist te krijgen om alle overlijdensorders aan te nemen. Dan kon Adformaties superdikke sterfspecial (het dikste nummer ooit) deze week meteen in een gigantische oplage verschijnen, want nabestaanden vreten zo’n editie. Vervolgens hadden we alle uitgeverijen kunnen samenvoegen door gebrek aan voldoende ervaren mediaprofessionals.

Een koude sectorsanering in één middag.

En de leider van dit alles, de baas van die nieuwe onderneming zou natuurlijk Derk Sauer zijn. Uiteraard. Geheel toevallig en waarlijk nietsvermoedend liep hij een minuut voor de detonatie, een ogenblik voordat de vlammen uit de prullenbak sloegen, de volle zaal van studio Desmet uit. Even de parkeermeter bijvullen, of een telefoontje plegen.

Had u iets anders verwacht. Nee, u had niets anders verwacht, want wie jarenlang Russische toestanden op economisch, sociaal en juridisch gebied weet te trotseren en te overleven, die sterft niet door een simpele knutselbom of slordig weggegooide sigaret. Had iedereen in de mediawereld maar een paar druppels Sauerbloed.

Weergaven: 128

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Case 2020] Rhandy Biemans over Milka – De Smaak van Nederland

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Case 2020] Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Pricewise draagt de campagne rondom zorgverzekeringen voor. We spreken met Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

[Interview] Aldo Breed positief over Kiesjefolders anno 2020

Aldo Breed startte in 2017 Kiesjefolders. Een initiatief waarbij consumenten zelf hun foldervoorkeuren kunnen opgeven en deelnemende bedrijven hun folders via de post laten versturen. We spreken met Aldo Breed

[Cross Media Case 2020] Jeroen Visser over Van Uffelen Mode

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Sublime draagt Van Uffelen Mode voor als Cross Media Case. We spreken met Jeroen Visser

[Cross Media Case 2020] Gijs Peetsold over Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Ad Alliance draagt Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0 voor als Cross Media Case. We spreken met Gijs Peetsold

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bas Vlugt: Adformatie, einde van een tijdperk

Het is natuurlijk not done om een column van eigen hand over een concurrerend vakmedium te publiceren, maar dat Adformatie ophoudt in print te bestaan, is een dermate grote mijlpaal dat we kunnen spreken van het einde van een tijdperk

[Column] Marianne van Soomeren: Spoiler billboards #fuckingbriljant

Eerlijk is eerlijk, ik wilde mijn column eigenlijk niet schrijven over iets wat met de coronacrisis te maken heeft. Er wordt immers al zoveel over geschreven en over gezegd

[Column] Reinier Rombouts: Dit verandert alles

Vaak moest ik glimlachen om de zin. Omdat hij zo dramatisch wordt uitgesproken en omdat er zelden iets gebeurt waardoor alles verandert

[Column] Jerome Kuijken: De vier fasen van quarantaine

Ons beroep valt onder de niet-vitale beroepen en dat is helemaal niet erg. Als dit voorbij is, is het de taak van reclame-, marketing-, communicatie- en mediamensen om de economie een enorme slinger te geven

[Column] Erwin Fisser: Mijn mening doet er niet toe

Iemand wees me op het optreden van de directeur van Roche Nederland bij Jinek vorige week donderdag. Althans, ik geloof dat ze dat was, dat werd me uit het korte videootje niet helemaal duidelijk

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden