Nederlands MediaNetwerk

Sanoma Uitgevers en
Sanoma Digital kregen deze week één gezamenlijke naam:
Sanoma Media. Nederlands MediaNetwerk reisde af naar het altijd weer gezellige Hoofddorp voor een inspirerend gesprek met
Dick Molman, CEO van Sanoma Media.


Dag Dick, hoe is het met Sanoma Media in het algemeen en met haar CEO in het bijzonder?
'Met Sanoma Media en haar CEO gaat het goed. Van 5 tot en met 7 april vindt ook de jaarlijkse Sanoma Media Parade plaats. In drie dagen bezoeken 3000 relaties/adverteerders de ruim 100 workshops die wij organiseren. Dit zijn inspirerende dagen en ik  ben er best trots op dat wij in staat zijn om onze expertise te delen op deze manier.'

Waarom is besloten tot de naamswijziging?

'Deze naamsverandering sluit aan op de integratie op internationaal niveau van de consumenten divisies Sanoma Magazines en Sanoma Entertainment. Deze nieuwe divisie heet sinds 1 januari Sanoma Media. Dit wordt ook op landenniveau doorgezet. Sinds 5 april 2011 positioneren Sanoma Uitgevers en Sanoma Digital zich dan ook nadrukkelijker – gezamenlijk - als mediabedrijf. Daarom hanteren we één merknaam: Sanoma Media.'

Gaat het alleen om een naamswijziging of verandert ook de organisatiestructuur?
'Het betreft een naamswijziging. Print en digitaal bevinden zich in een andere lifecycle, zijn verschillende businesses, met een eigen klantenpakket, werkwijze en doelstelling. Dit vereist focus en specialisatie: de onderverdeling Print en Digitaal blijft dan ook bestaan. De kracht van Sanoma ligt in het feit dat Sanoma één mediabedrijf is waar expertises gebundeld kunnen worden in crossmediale proposities. Dit komt in de naam Sanoma Media tot uiting.'

Wat betekent Sanoma Media voor adverteerders? Wat wil de adverteerder van vandaag en morgen en hoe gaat Sanoma Media die bedienen?
'De adverteerder wil op een slimme en effectieve manier tussen de oren van hun doelgroep wil komen. We brengen hen in contact met de doelgroep, of dit nu via print, apps, events of websites moet gebeuren.'

Als we de HOI cijfers bekijken zien we de het mediumtype tijdschriften al lange tijd onder druk staat, hoewel bijvoorbeeld de vrouwenbladen van Sanoma bij de meest recente cijfers mooi overeind bleven. Hoe zie jij de rol van papieren tijdschriften binnen Sanoma Media in de komende jaren ontwikkelen?
'De tijdschriften tak is onze sterkste pijler, maar we zien ook, wereldwijd, dat de groei bij tijdschriften eruit is. Verdwijnt het tijdschrift daarom, nee dat geloof ik niet. Mensen hebben altijd behoefte aan een blad waar voor hem of haar interessante informatie geclusterd bij elkaar is gebracht, waar creatieve mensen over na hebben gedacht hoe beeld en tekst aansluiten bij de behoefte van de lezer. En hoewel wij inderdaad onze print positie weten te stabiliseren, bouwen we wel aan digitaal en zoeken we naar andere manieren om te groeien.'

Digitale media hebben de toekomst, dat vindt iedereen. Ook worstelen alle uitgevers met online verdienmodellen. Hoe gaat dat bij Sanoma Media, hoeveel draagt digitaal op dit moment bij aan omzet en winst en hoe zie je dat in de toekomst?
'Digital groeit en draagt inmiddels 15 procent bij aan de omzet. Wij verwachten dat de digtale markt blijft groeien. dat zien we ook aan de cijfers van bijvoorbeeld de mobiele markt. Dat gaat zelfs veel sneller dan we verwacht hadden.'

Sanoma heeft direct vol ingezet op de iPad. Wat is de stand van zaken? Zijn er al cases te maken van werkende exploitatiemodellen bij Sanoma die nu al geld opleveren? En welke toekomst zie je voor de iPad als uitgeefplatform?
'De tablet markt staat nog in de kinderschoenen. Dit betekent dat iedereen zoekende is naar het beste verdienmodel. Op dit moment hebben wij 30 mobiele apps en 6 Ipad apps. Deels gratis, deels betaald. Het kost tijd om deze nieuwe markten te ontwikkelen. We kiezen er echter wel bewust voor om in de voorhoede te opereren.'

Uitgevers zit in Hoofddorp, waar het mannenbladencluster nu ook is. Digital zit in Amsterdam. Zijn er plannen om alles bij elkaar te brengen? Nu de merken die je hebt allemaal multimediaal worden, kan dat toch bijna niet anders?
'We zitten op diverse locaties. Niet alleen in Amsterdam, maar ook in Doetinchem en in Culemborg  - Kieskeurig.nl. Maar in de praktijk merken we dat dit geen barrière voor geïntegreerde samenwerking is. We blijven echter wel structureel bekijken of we op de juiste manier gehuisvest zijn. Door het nieuwe werken waardoor mensen meer thuis werken, is het op termijn niet uit te sluiten dat we nog meer business units bij elkaar gaan brengen.'

Met betrekking tot de uitgeefstrategie; wat is jouw visie op groei? Wat definieert het evenwicht tussen overnames en autonome groei?
'We groeien zowel autonoom als door acquisities. Het evenwicht wordt betpaald door de kansen die zich aandienen. Dat is nogal onvoorspelbaar.'

In het persbericht dat deze week werd uitgestuurd staat dat Sanoma Mediaeen mediahuis is met ambities op het gebied van bewegend beeld. SBS staat te koop. Is Sanoma Media serieus in de markt?
'Wij willen de komende jaren als mediabedrijf blijven groeien. Dit betekent onze positie in de print- en eventsmarkt stabiliseren, groeien in digitale media en ook uitbreiden van ons portfolio met bewegend beeld. We werken nu al met bewegend beeld in onze apps, op Nu.nl, Zie.nl en in veel van onze online titels. Toevoeging van dit mediumtype aan ons portfolio versterkt onze positie als Mediabedrijf: we bieden media- en marketingkennis aan op 4 terreinen: print, digitaal, events en bewegend beeld. We zijn een beursgenoteerd bedrijf. Daardoor kan ik verder geen uitspraken doen over geruchten in de markt.'


BREAKING NEWS: Er was natuurlijk al een vermoeden maar nu ook bevestigd: Sanoma biedt op SBS-zenders


www.sanomamedia.nl

Weergaven: 271

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Case 2020] Rhandy Biemans over Milka – De Smaak van Nederland

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Case 2020] Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Pricewise draagt de campagne rondom zorgverzekeringen voor. We spreken met Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

[Interview] Aldo Breed positief over Kiesjefolders anno 2020

Aldo Breed startte in 2017 Kiesjefolders. Een initiatief waarbij consumenten zelf hun foldervoorkeuren kunnen opgeven en deelnemende bedrijven hun folders via de post laten versturen. We spreken met Aldo Breed

[Cross Media Case 2020] Jeroen Visser over Van Uffelen Mode

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Sublime draagt Van Uffelen Mode voor als Cross Media Case. We spreken met Jeroen Visser

[Cross Media Case 2020] Gijs Peetsold over Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Ad Alliance draagt Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0 voor als Cross Media Case. We spreken met Gijs Peetsold

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bas Vlugt: Adformatie, einde van een tijdperk

Het is natuurlijk not done om een column van eigen hand over een concurrerend vakmedium te publiceren, maar dat Adformatie ophoudt in print te bestaan, is een dermate grote mijlpaal dat we kunnen spreken van het einde van een tijdperk

[Column] Marianne van Soomeren: Spoiler billboards #fuckingbriljant

Eerlijk is eerlijk, ik wilde mijn column eigenlijk niet schrijven over iets wat met de coronacrisis te maken heeft. Er wordt immers al zoveel over geschreven en over gezegd

[Column] Reinier Rombouts: Dit verandert alles

Vaak moest ik glimlachen om de zin. Omdat hij zo dramatisch wordt uitgesproken en omdat er zelden iets gebeurt waardoor alles verandert

[Column] Jerome Kuijken: De vier fasen van quarantaine

Ons beroep valt onder de niet-vitale beroepen en dat is helemaal niet erg. Als dit voorbij is, is het de taak van reclame-, marketing-, communicatie- en mediamensen om de economie een enorme slinger te geven

[Column] Erwin Fisser: Mijn mening doet er niet toe

Iemand wees me op het optreden van de directeur van Roche Nederland bij Jinek vorige week donderdag. Althans, ik geloof dat ze dat was, dat werd me uit het korte videootje niet helemaal duidelijk

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden