Nederlands MediaNetwerk

Een (bijna) onvermijdelijke discussie. Of het nou autochtone mannen zijn of allochtone vrouwen. Iedereen heeft een mening. En velen verkondigen deze maar al te graag. Hoofddoeken worden gedragen om een statement te maken.

De Pers: “VVD-Kamerlid Jeanine Hennis vindt dat ambtenaren in publieksfuncties geen religieuze symbolen zoals hoofddoekjes moeten dragen. Vrijheid van godsdienst kan wat haar betreft uit de Grondwet.” In een interview met de Pers zegt Hennis: “Het debat: wanneer draag je de hoofddoek? Dat zou ik graag voeren. Een meer beschouwend debat over de scheiding van kerk en staat.” De VVD is gesplitst en wil een debat. Zo meldt het NOS. Werner Toonk, eveneens VVD-er, reageert: “Met zo’n verbod is het hek van de dam.”

Het interview met Hennis heeft veel los gemaakt in de Nederlandse samenleving.
De man die bekend staat om zijn (over)duidelijke mening ten aanzien van dit onderwerp zwijgt. Hij smst naar elsevier dat: “het een cultuurrelativistisch dhimmi-voorstel van de VVD is, omdat het ook voor kruisjes en keppeltjes zou moeten gelden’. ‘Voor ons tellen alleen de abjecte islamitische ideologie en haar symbolen.” Maar er is ook een andere kant.
Bijvoorbeeld te zien op het Marokko Forum: “Surah An-Noer, 31: “En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen…”

Dus blijft de vraag; Doek of geen doek? Nederland is een democratisch land. In een democratie heeft het volk de macht. In Nederland beoefenen we ook een scheiding tussen kerk en staat. Laten we eens in de boeken duiken. Niet in de koran, maar in de uitleg hierover. 
Het Arabische woord zina(t) brengt veel verwarring, lees ik een boek van Nahed Selim. Wat mag er nou onbedekt zijn en wat wordt er onder schoonheid verstaan? Zo schrijft zij: “Een rechtsstaat waar gelijkheid van alle burgers voor de wet een grondrecht is waar de overheid streeft naar bescherming van alle burgers, vrouwen en mannen, gelovigen en atheïsten, met en zonder hoofddoekje, biedt moslimvrouwen een veel grotere bescherming en veel betere garantie tegen agressie.” Iets wat niet alleen zinnig is, maar ook duidelijk. Iets waar ik me graag bij aansluit.

Net als de conclusie die Selim trekt: “De mens evolueert en verandert voortdurend, en zo ook zijn manier van leven. Religie maakt de mensen bewust van bepaalde ethische principes.(…)De islam heeft de moslims de richting gewezen, het traject uitgestippeld en de eerste stappen van dit trajact mogelijk gemaakt. Maar we doen onszelf en de islam onrecht als we in de eerste stappen van dit traject gevangen blijven.(…)Op basis van de leringen van de islam hadden moslims dit stadium van Verlichting en humanisme veel eerder kunnen bereiken dan de Europeanen hebben gedaan, als ze zich minder met de letter en meer met de geest en de bedoeling van de religie hadden beziggehouden.”
Lijkt mij duidelijke taal.

Doek of geen doek?

Weergaven: 45

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Katie Blair (Xandr): Dankzij onze openheid kunnen uitgevers onbeperkt transacties afwikkelen met kopers

DPG Media heeft een samenwerking aangekondigd met Xandr, een advertentieplatform van AT&T. Wat doet dit bedrijf precies? We spreken met Katie Blair, directeur van Xandr in Noord-Europa.

[DeInfluencer50] Monique Smit: Ik post over herkenbare dingen die ik meemaak als jonge moeder

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met influencers die zijn genomineerd voor deze lijst. Vandaag spreken we Monique Smit.

[Interview] Shantia Farshidzad: Data-analyse helpt de motieven van de klant te doorgronden

Shantia Farshidzad is partner bij het in data-analyse gespecialiseerde bedrijf 4orange. We spreken hem over optimaliseren van de relatie met de eindklant en weten wat hem beweegt

[DeInfluencer50] Jill van Dooren: Ook dit jaar maak ik een vlogmas

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari spreken we met Jill van Dooren. Ze was zondag 8 november ook te zien in First Dates Specials

[DeInfluencer50] Julia Mekkes: Ik zou wel een eigen kleding- of tassenlijn willen opzetten

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met influencer die zijn genomineerd voor deze lijst. Vandaag spreken we met Julia Mekkes

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Unlock the three secrets of ecomm success in Asia

Three opportunities with a personal nudge from Jacco ter Schegget. “There are big commercial opportunities for brands in western society”, Jacco ter Schegget [CEO, Publicis Groupe Benelux] explains

Jeroen Verkroost: Over Obama's angst, Anti-Black Friday en meer

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bob Goulooze: Fotokracht

“Een boek zegt meer dan duizend woorden”, hoorde ik een bekende cabaretier eens zeggen. “Da’s logisch”, zou een bekende voetballer hebben gezegd. De originele uitspraak heeft betrekking op een foto

[Column] Paola Cassone: Culturele misser: de Duitse spot over corona

Vorig week zat mijn mailbox vol met lovende artikelen over de recente coronacampagne van de Duitse overheid; een drietal televisiespotjes (of online video’s) met de hashtag #besondereHelden

[Column] Jennifer Feaster: Micro-influencers versus macro-influencers

Influencermarketing is een zinvolle investering voor merken gebleken: in een recente Twitter-enquête zei 49 procent van de respondenten dat ze vertrouwen op aanbevelingen van influencers bij het doen van aankopen

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden