Nederlands MediaNetwerk

Ernst-Jan Pfauth over de NRC In Beeld iPad app

http://www.denieuwereporter.nl/wp-content/uploads/2010/10/Ernst-Jan-Pfauth.jpegNRC Handelsblad lanceerde deze week de In Beeld iPad app. Het Nederlands MediaNetwerk reisde af naar Amsterdam voor een inspirend gesprek met Ernst-Jan Pfauth, Chef Internet bij NRC Handelsblad,  Dutch Problogger en schrijver van het boek Sex. Blogs & Rock 'n Roll.

Dag Ernst-Jan, hoe is het met je?
'Uitstekend! We zijn nu een paar maanden bezig met de nieuwe club van NRC digitaal en hebben al een groot aantal van onze onlinenieuws-dromen werkelijkheid kunnen maken.'

Wat is de In Beeld iPad app?
'Met de InBeeld app krijg je elke dag een selectie indrukwekkende nieuwsfoto's voorgeschoteld van onze fotoredactie. Zij zien dagelijks duizenden foto's voorbij komen, en op het prachtige Apple-apparaat kunnen onze lezers nu de hoogtepunten zien. Gratis. De foto's zijn ook te bekijken op NRC.NL/inbeeld.'

Waarom deze app? Vertel alles!
'In 2007 had een fotoredacteur bij de Amerikaanse krant The Boston Globe een simpel idee: een krachtige selectie nieuwsfoto’s op een blog publiceren. Niet bescheiden, maar groot. 990 pixels, om precies te zijn. Binnen no-time stond zijn blog, The Big Picture, in de top tien van meest bekeken blogs ter wereld. In 2010 lanceerde de Britse krant The Guardian een iPad-variant van het Grote Foto-idee: The Guardian Eyewitness. “A great way to take advantage of the iPad´s beautiful display. The images are stunning”, schreef Wired. En nu combineert NRC deze twee prachtige ideeën met de iPad-app In Beeld. Omdat het werk van Nederlandse nieuwsfotografen ook zo’n prachtige omgeving verdient. Daarnaast publiceert de fotoredactie ook werk van buitenlandse fotografen, zodat we het belangrijkste nieuws ook kunnen samenvatten in beelden. En omdat de iPad het ideale apparaat is om foto's te bekijken. We willen ook laten zien wat NRC bijzonder maakt, in dit geval de professionele selectie en het bijzondere werk van onze fotografen. We hebben vorig jaar een appcamp georganiseerd op onze redactie, daar kwamen tientallen ontwikkelaars op af. Wij zorgden voor faciliteiten, heerlijk eten en het archief van NRC, zij bedachten fantastische applicaties. Een van die jongens, Niels van Hoorn, heeft uiteindelijk deze app gemaakt. Met advertentieinkomsten hebben we die investering waarschijnlijk snel uit. '


Wat zijn de eerste resultaten en de eerste reacties?
'We stonden de eerste dag en de dag daarna op nummer 1 in de app store met 4,5 uit 5 sterren.'

De app is gratis. Wat is het verdienmodel?
'Advertentieinkomsten, maar het belangrijkste is dat we laten zien wat een kwaliteitsmerk als NRC kan bieden.'

Wat staat er bij NRC nog meer op stapel op digitaal gebied?
'We gaan onze krantenapps integreren met onze nieuwssite NRC.nl. Laastgenoemde is enorm gegroeid en wordt - na eerst een storm van kritiek - zeer gewaardeerd. Elk moment van de dag zetten we het nieuws in perspectief, door onze experts en correspondenten te interviewen. Die online kwaliteitsjournalistiek willen we nu ook op een mooie manier naar de mobiele dragers brengen.'

Wat is het laatste nieuws?
'In mijn vakgebied? Deze geweldige post over een business class voor nieuws.'

 

www.nrc.nl/inbeeld

 

0405IPAD3

Weergaven: 118

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Hans Hordijk op 13 Mei 2011 op 16.54
Het was via Twitter al binnengekomen. Vraagje: Wat krijgen de fotografen hiervoor?

Interviews

[Interview] Startup Competition 1 year later: RapidPricer

RapidPricer was one of the winning startups of the Startup Competition 2019. How did the company continue it’s operation? Dutch MediaNetwork asks ​​​​​​​ Kiran Gange.

[Interview] Arun Maljaars: Door partnerships worden grote programma’s met onmogelijke budgetten toch gemaakt

Insight TV is sinds september 2018 actief in Nederland. Director of Content & Channels Arun Maljaars bereikt millennials via uiteenlopende content

[Startup Competitie] David Hoogendam over The Pool

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2020 op 15 april in Amsterdam. We spreken met David Hoogendam van The Pool

[Interview] Floris Venneman over de overname van tv-zender ONS

ONS is overgenomen door het creatieve bureau Bureauvijftig. We spreken met mede-eigenaar en partner Floris Venneman over de overname en plannen met de aangekochte televisiezender

[Interview] Colin Butfield (WWF) over David Attenborough: A Life On Our Planet

Op 16 april 2020 gaat David Attenborough: A Life On Our Planet in première met een livestream vanuit de Royal Albert Hall in Londen. Deze première is live te volgen over de hele wereld. De film maakte Sir David Attenborough in samenwerking met Silverback Films en het Wereld Natuur Fonds. We spreken met Colin Butfield, Executive Producer van het WWF

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Reinier Rombouts: Digitaal onmisbaar

De meeste mensen bekijken vrijwel alles online, dus wat je daar ziet en voelt, zien ze als het DNA van het bedrijf. Op basis daarvan besluiten ze vaak al of een bedrijf bij hen past. Of niet. Het is dus belangrijk dat mkb’ers goed gaan snappen hoe het digitale spelletje werkt

Jeroen Verkroost: Wie wint social? Amazon Advertising rukt op, Sonos door het stof, trends in media en marketing en de eerste slimme bril is er!

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

[Column] Annemarije Tillema: Merkenbouwers, bouw bruggen naar de nieuwe wereld

Het jaar is nog maar net begonnen en er is een hoop zorgwekkends gaande dat primair of zijdelings gaat over klimaatverandering en verantwoordelijkheden in dit kader

Jeroen Verkroost: NPO wordt rechtser, 100 (!) trends voor 2020, surfen zonder cookies en deepfake jezelf!

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

[Column] Cor Hospes: Kappen met merkbouwen op sociale media, doe dat op je eigen contentplatform!

Ooit waren het supergezellige digitale kroegen voor oeverloos vermaak. Maar sociale media - zoals ook jij die jarenlang gebruikte - zijn veranderd in vervaarlijke laboratoria geregeerd door algoritmes, fake news, propaganda en nepaccounts

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden