Nederlands MediaNetwerk

De meeste mensen bedenken rond 31 december hun goede voornemens. Ik had tijdens de zomervakantie het goede voornemen ontwikkeld om me bij terugkomst wat minder terughoudend op te stellen op de sociale media. Wie mij kent, weet: ik ben niet te beroerd m’n mening te geven. En door de jaren heen heb ik zelfs geleerd soms te erkennen dat die er wel eens naast zit. Maar online denk ik vaak: wie zit er op m’n mening te wachten? Laat ik teveel meewegen wat (potentiële) opdrachtgevers zouden denken. Of zie ik mijn idee al verwoord in reacties. En kom ik niet verder dan een laffe like.

Maar met goede moed, opgedaan tijdens een fantastische vakantie, begaf ik me op het sociale web. Om er al snel weer gedesillusioneerd vanaf te springen. Waarom? Getriggerd door m’n eigen recente ervaringen met de luchtvaartsector, reageerde ik op een post op de populaire Facebook-pagina De Beste Social Media. Die post ging over de ‘flawless’ social reactie van KLM op een klacht via Facebook.

KLM wordt al tijden geroemd om hun aanpak van klantenservice op social. En zeker, andere airlines kunnen er nog wat van leren. Maar bij mij knaagt er iets. Als je de originele post leest, is er nog wel wat af te dingen op de service-aanpak van KLM, hoe geinig de uiteindelijke reactie ook is. Voor mij legt de initiële klacht precies bloot wat er nog niet perfect is aan de aanpak: reageren is goed, leuk reageren is beter, oplossen voordat er geklaagd wordt is volgens mij nog altijd best.

Woorden van gelijke strekking uitte ik in een reactie onder de post. Netjes gesandwicht, dus met aandacht voor het feit dat ik de reactie van KLM grappig vond. Maar van ‘De Beste Social Media’ verwacht ik meer. Echter, blijkbaar heeft zelfs de KLM een diehard fanbase die ‘hun’ merk denkt te moeten verdedigen. Dus ontspon zich al snel een inhoudelijke discussie, gevoerd met sterke argumenten, rede en fatsoen...

Nee, geintje natuurlijk: de eerste reactie was een meme, die duidelijk maakte dat ik een negatief mens ben. Verder was ik zuur, kreeg ik van een echte keyboard crusader nog een – weer snel verwijderde – reactie dat ik een ‘verschrikkelijke zeikerd’ was, en mocht ik van een student aan de Chr. Hogeschool Windesheim het ‘zand uit mijn vagina spoelen’. Dank voor de tip!

Het doet me gelukkig nog steeds wat. Het lijkt erop dat elkaar de maat nemen de nieuwe norm is. Zeker onder het motto ‘moet kunnen’, ‘geintje’ of ‘ik bedoel het natuurlijk niet zo’. Of het is gewoon de aloude schoolpleinstrijd: kijk wie er het stoerste is. Hoe het ook zij; ik heb er geen zin in. Ik vind dat je altijd je mening moet kunnen geven. Ook al is die kritisch. Altijd en overal. Zonder direct virtueel op je bek geslagen te worden. Ben je het niet met me eens? Prima! Kom met argumenten of negeer m’n commentaar. Online verruwing zorgt ervoor dat niet iedereen zich veilig meer voelt om z’n mening te geven. En dat druist exact in tegen alles waar de openheid van internet en social media voor bedoeld is. Als we dat sentiment weten te keren, zou dát pas De Beste Social Media zijn.

Weergaven: 522

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Startup Competition 1 year later: RapidPricer

RapidPricer was one of the winning startups of the Startup Competition 2019. How did the company continue it’s operation? Dutch MediaNetwork asks ​​​​​​​ Kiran Gange.

[Interview] Arun Maljaars: Door partnerships worden grote programma’s met onmogelijke budgetten toch gemaakt

Insight TV is sinds september 2018 actief in Nederland. Director of Content & Channels Arun Maljaars bereikt millennials via uiteenlopende content

[Startup Competitie] David Hoogendam over The Pool

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2020 op 15 april in Amsterdam. We spreken met David Hoogendam van The Pool

[Interview] Floris Venneman over de overname van tv-zender ONS

ONS is overgenomen door het creatieve bureau Bureauvijftig. We spreken met mede-eigenaar en partner Floris Venneman over de overname en plannen met de aangekochte televisiezender

[Interview] Colin Butfield (WWF) over David Attenborough: A Life On Our Planet

Op 16 april 2020 gaat David Attenborough: A Life On Our Planet in première met een livestream vanuit de Royal Albert Hall in Londen. Deze première is live te volgen over de hele wereld. De film maakte Sir David Attenborough in samenwerking met Silverback Films en het Wereld Natuur Fonds. We spreken met Colin Butfield, Executive Producer van het WWF

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Reinier Rombouts: Digitaal onmisbaar

De meeste mensen bekijken vrijwel alles online, dus wat je daar ziet en voelt, zien ze als het DNA van het bedrijf. Op basis daarvan besluiten ze vaak al of een bedrijf bij hen past. Of niet. Het is dus belangrijk dat mkb’ers goed gaan snappen hoe het digitale spelletje werkt

Jeroen Verkroost: Wie wint social? Amazon Advertising rukt op, Sonos door het stof, trends in media en marketing en de eerste slimme bril is er!

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

[Column] Annemarije Tillema: Merkenbouwers, bouw bruggen naar de nieuwe wereld

Het jaar is nog maar net begonnen en er is een hoop zorgwekkends gaande dat primair of zijdelings gaat over klimaatverandering en verantwoordelijkheden in dit kader

Jeroen Verkroost: NPO wordt rechtser, 100 (!) trends voor 2020, surfen zonder cookies en deepfake jezelf!

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

[Column] Cor Hospes: Kappen met merkbouwen op sociale media, doe dat op je eigen contentplatform!

Ooit waren het supergezellige digitale kroegen voor oeverloos vermaak. Maar sociale media - zoals ook jij die jarenlang gebruikte - zijn veranderd in vervaarlijke laboratoria geregeerd door algoritmes, fake news, propaganda en nepaccounts

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden