Nederlands MediaNetwerk

De gouverneur van New York zei gister dat hij het instellen van een zogenaamde 'sugar tax' overweegt. Als de regel wordt aangenomen worden suikerhoudende frisdranken 15 procent duurder.

Het lijkt het ei van Columbus: extra belasting op ongezonde producten. De staat krijgt meer geld terwijl de consument tegelijkertijd gestraft wordt voor zijn nare gewoontes. Maar of de maatregel een nobele poging is Amerikanen van een gezondere levensstijl te overtuigen of een truc om de begroting sluitend te krijgen hangt af van wat er met de opbrengst gebeurt. En is er eigenlijk een verband aan te tonen tussen prijsverhogingen en veranderingen in levensstijl?

In de Amerikaanse staat Alabama denken ze van wel. De op-één-na dikste staat van Amerika worden
alle 37.000 ambtenaren vanaf volgende jaar medisch getest; en wie een te hoge bloeddruk of cholesterol gehalte heeft en daar niets aan doet gaat vanaf 2011 meer betalen voor zijn ziektekostenverzekering. Een zelfde soort regeling is voor rokers al van kracht. Om hun medewerkers bij te staan biedt de staat kortingen bij dieet expert Weight Watchers, die in de toekomst volledig betaald zullen worden met de extra premie van de notoire afvalweigeraars. Hoewel critici zeggen dat een beloningssysteem effectiever is dan straffen en boetes kan een beetje experimenteren in een land waar één op de drie volwassen te dik is geen kwaad.

Voorwaarde is echter dat het geld dat wordt opgehaald met 'fat' en 'sugar taxes' ook besteed wordt aan de gevolgen van overmatige inname. Als namelijk wel iets aanleiding geeft tot ongezond handelen dan is dat de wetenschap dat jouw zorgvuldig geconsumeerde calorieën zijn omgezet in wielklemmen, flitspalen en achterlicht controles.

Weergaven: 71

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Marketing Report Radio] Hanna Verboom over Cinetree en gratis films in coronatijd

Hanna Verboom is actrice en oprichter van filmplatform Cinetree, een online platform vol arthousefilms met een maatschappelijke boodschap. Tijdens de coronacrisis bood de site tijdelijk films gratis aan

[Interview] Marlene Wickel (Jean Mineur Mediavision) over het openen van de bioscopen

Marlene Wickel is Managing Director bij Jean Mineur Mediavision. In de uitzending van Marketing Report Radio praat ze over het sluiten van de bioscopen vanwege de coronacrisis en over hoe ze nu weer open gaan

[Cross Media Case 2020] Jildou van der Bijl over WE Fashion X LINDA.

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

[Cross Media Case 2020] Linda Boonman over AXE gets you ready to move closer

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Greenhouse draagt AXE gets you ready to move closer voor als Cross Media Case. We spreken met Linda Boonman, creative lead van Greenhouse

[Cross Media Case 2020] Fleur Haen over Chantals Pyjama Party

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. RTL draagt Chantals Pyjama Party voor als Cross Media Case We spreken met Fleur Haen, manager live entertainment

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bob Goulooze: Game over

Deze coronatijd, die gelukkig bijna voorbij is, doet een groot beroep op velen. Op hun uithoudings-en doorzettingvermogen. En op de creatieve capaciteiten. Op social media ontstaan dan ook steeds meer zelfbedachte spelletjes

[Column] Maartje Blijleven: Waarom sales webinars niet werken (en wat je wél kunt doen om nieuwe klanten aan te trekken)

Dit had ik natuurlijk nooit verwacht, toen ik begin 2020 op het podium stond van Koffiedik Kijken en mijn voorspelling voor 2020 deed. Voor een zaal vol vakgenoten, toen dat nog kon. (Oh wat mis ik die tijd!)

Jeroen Verkroost: Wordt jouw nieuws gestolen? Hoe 'doe' je diversiteit? Wie heeft jouw data? Test je mee op Blip?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Cor Hospes: Corona en het demasqué van het merkdenken

Om te lachen zijn ze, ja echt. De reclamefilmpjes waarmee merken in tijden van corona proberen sympathie te winnen

Jeroen Verkroost: Redt de Autoriteit het nieuws? CSI AdTech? Post-corona trendrapport lezen? Hoe paait Google oudjes?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden