Nederlands MediaNetwerk

Filmprogramma school@pathe voor het voortgezet onderwijs

Vanaf september kunnen docenten in het voortgezet onderwijs gebruik maken van een nieuw, educatief programma bij Pathé en Minerva. Van 24 t/m 30 september zijn in Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Groningen en Rotterdam contactavonden over school@pathe. Met een voorpremière van Tirza.

Met school@pathe springt Pathé in op de behoefte bij het voortgezet onderwijs aan toegankelijke, makkelijk in te passen, kant-en-klare lespakketten op het gebied van film in de bioscoop. Ze sluiten aan bij de leerdoelen en eindtermen van vakgebieden zoals CKV, Maatschappijleer, Nederlands en Geschiedenis. Via www.pathe.nl/school hebben docenten toegang tot educatief materiaal in combinatie met een filmbezoek bij een bioscoop van Minerva en Pathé. De lesprogramma's zijn gratis. Bijpassende speelfilms en documentaires zijn makkelijk te boeken voor klassikaal bezoek

Lauge Nielsen, directeur Pathé: "Film is een bijzonder populair medium. Dat maakt het ook uitermate geschikt als lesmateriaal. Bij school@pathe is film meer dan alleen entertainment. Scholieren leren bewuster kijken en nadenken over de inhoud. Zo krijgen ze de kans hun eigen mening te formuleren en presenteren."

Het filmbezoek voor school@pathe kan eenvoudig betaald worden met de culturele creditcard Cultuurkaart, die iedere scholier ontvangt. Walter Groenen, directeur CJP: "Niet iedereen krijgt van huis uit culturele prikkels mee. De bioscoop is een uitstekende manier om voor de eerste keer te ervaren wat een culturele ervaring met je kan doen. Juist omdat film zo dicht bij jongeren staat, biedt het een kans hen meer over cultuur en de maatschappij te leren."

PROGRAMMA-ONDERDELEN SCHOOL@PATHE

Hoe maak ik een goede filmrecensie?. Filmjournalist Ronald Ockhuysen legt in een video uit hoe scholieren een goede recensie kunnen maken. Vervolgens bezoeken leerlingen een film naar keuze waarover ze een recensie schrijven of opnemen. Ze leren film zo te zien als meer dan entertainment. Ze vormen een mening en leren die goed te onderbouwen.

Film + lespakket per vak. Met IDFA, Movies that Matter en EYE biedt school@pathe de mogelijkheid om film per vakgebied een plek te geven in de lessen van het voortgezet onderwijs. Film en met name documentaires worden hierbij gebruikt als ondersteuning bij het overbrengen van de lesstof. Meike Statema, coördinator educatie IDFA: "IDFA vindt het belangrijk dat kinderen, jongeren én docenten in aanraking komen met en enthousiast worden over documentaires. Met school@pathe maakt IDFA een gevarieerd aanbod documentaires structureel toegankelijk voor het onderwijs."

Funweken. In de week voorafgaand aan de schoolvakantie kan een docent dagelijks met zijn klas naar een nieuwe film. De eerste funweken zijn de komende herfstvakantie. Voor regio Midden en Zuid van 11 t/m 15 oktober, voor regio Noord 18 t/m 22 oktober.

Special events. Naast bovenstaande vaste programma's organiseert school@pathe speciale evenementen waar scholen zich voor in kunnen schrijven. Zo organiseert Pathé met Erasmus MC op 24 september in Pathé Schouwburgplein, Rotterdam de Nacht van de Onderzoeker. Met onder meer het Nederlands Film Festival, EYE en IDFA is school@pathe in gesprek over gezamenlijke programma's op educatief gebied.

CONTACTAVONDEN DOCENTEN

- vrijdag 24 september in Pathé Tuschinski, Amsterdam
- maandag 27 september in Pathé Buitenhof, Den Haag
- dinsdag 28 september in Pathé Eindhoven
- woensdag 29 september in Pathé Groningen
- donderdag 30 september in Pathé Schouwburgplein, Rotterdam

Na een presentatie door Ronald Ockhuysen, chef kunst Het Parool, over het aanbod van school@pathe volgt een voorpremière van Tirza, de nieuwe speelfilm van Rudolf van den Berg naar het boek van ". Docenten kunnen zich opgeven via school@pathe.nl.

www.pathe.nl/school

Weergaven: 74

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] John Olivieira over de Publieke Omroep Amsterdam, orde op zake stellen en klaar zijn voor de toekomst

John Olivieira is zelfstandig strategic business consultant. Eerder was hij onder meer algemeen directeur van de Publieke Omroep Amsterdam. Op de bank bij Bas Vlugt vertelt hij over zijn werk voor de Publieke Omroep Amsterdam en andere uitdagingen

[Interview] Henk Jan van Neerbos over opening Kinepolis-bioscoop in Haarlem Schalkwijk

Kinepolis heeft op 8 oktober 2020 een bioscoop geopend in de Haarlemse wijk Schalkwijk, waar het winkelcentrum wordt herontwikkeld. We spraken met Henk Jan van Neerbos, theatermanager van Kinepolis Haarlem

[Interview] Hanna Verboom: Spreading great stories is de missie van Cinetree

Het on-demandfilmplatform Cinetree bestaat zes jaar. Opgezet vanuit een passie voor het willen brengen van mooie verhalen via films, heeft Hanna Verboom haar droom werkelijkheid gemaakt. We spraken met deze oprichtster van het platform

[Interview] Patrick van Hooy over het medialandschap, branded content en special interest

Patrick van Hooy is oprichter en CEO van Value Zipper. Het bedrijf biedt advertentieruimte aan in media van achttien uitgevers, van magazines, puzzelkranten tot aan bioscoopreclame

[Nederlands MediaNetwerk TV] Dolf Weverink over taalgebruik in pitches, trainingen en tegengif

Dolf Weverink is uitgever, tekstschrijver, columnist en schrijfcoach. Op de bank bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt hij over taal, zijn uitgeverij en de medische thriller Antidotum

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Brand building on social

Knocking over the current beliefs on audience growth, engagement KPIs and micro-targeting

[Column] Niels Bruinsma: Wat doet corona met ons surf-, kijk- en luistergedrag?

Hoewel we gehoopt hadden deze tweede coronagolf te vermijden, zitten we er helaas toch middenin. Tijdens de eerste golf hebben we veelvuldig media-updates gemaakt, waarin met name de mediaconsumptie centraal stond

Jeroen Verkroost: Journalistiek, iPhones, Hype Cycle, Release je eigen Muziek en Test Jezelf!

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Erwin Fisser: Wat er mankeert aan alleen samen

Bij de lancering van de meest besproken app sinds Pokémon Go, de Coronamelder, zag ik dat de volgende pay-off Alleen samen krijgen we corona onder controle nog steeds wordt gebruikt

Jeroen Verkroost: Over platencontracten, Facebook en Crocs

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden