Nederlands MediaNetwerk

Dit artikel is ervoor bedoeld prospects in dit netwerk een idee te geven van de praktijk van een zelfstandig ondernemer in de wereld van de (ambtelijke) ondersteuning van het (openbaar) bestuur. Het gaat in dit artikel om de vraag wat flexibel werk in de praktijk kan zijn. Wat een kleine zelfstandig ondernemer (kzo) kan doen voor een grote organisatie (ook van de overheid), kan hij doen voor elke grote complexe organisatie. Ook daarmee draagt hij bij aan de flexibilisering van arbeid.

Ik ben Geertjan Benus, sinds 1993 de eigenaar van Notutekst. Ik werk voor de overheid en non profit organisaties. Mijn werk, secretaris, notulist, bestaat vooral uit het verzamelen van informatie en het schrijven van verslagen. Ik schrijf onder meer bestuursverslagen. Ik verdiepte mij sinds 2009 in kwesties die te maken hebben met de positie van de notulist bij het openbaar bestuur. Ik gaf daarmee mijn betrokkenheid inhoud.

Sinds nu ruim een half jaar heb ik een opdracht vanuit een enkelvoudige onderhandse aanbesteding bij een lokaal bestuur. Voor de overheid besta ik niet meer als zzp-er sinds de wet DBA (de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties). Daarvoor moest een oplossing komen. Ik werkte daaraan graag mee. Ik heb nu als kzo een raamcontract bij de overheid.

In november 2016 werd Notutekst benaderd door één van de grootste brancheorganisaties van Nederland. Die vroeg mij gedurende een beperkte tijd de verslaglegging te verzorgen van het bestuur en van het Algemeen Bestuur. In die periode zocht de organisatie een nieuwe bestuurssecretaris.  Het ging om vergaderingen van 3 – 4 uur. Notutekst leverde de bestuursverslagen steeds binnen 24 uur.

De wijze van werken

Om dat te kunnen, oriënteerde ik mij op mijn opdracht door gesprekken te voeren met mijn opdrachtgever. Deze brancheorganisatie is een grote complexe organisatie. Het is ondoenlijk om alle ins en outs in korte tijd te leren kennen. Dat is ook niet nodig wanneer de opdrachtgever zijn werk goed op orde heeft.

Het werk bij deze organisatie is goed gestruc­tureerd en ik kreeg antwoord op vragen die ik relevant vond om te stellen na het lezen van voor mij essentiële stukken. Bovendien stelde mijn opdrachtgever mij in de gelegenheid direct na afloop van de vergaderingen mijn aantekeningen met mij te bespreken. Hierdoor kreeg ik een reëel beeld van het product dat van mij verwacht werd: geen uitgekristalliseerde verslagen voor het bestuur, maar verslagen ten behoeve van het management van de organisatie waarmee het voor zijn bestuur aan de slag kon.

Flexibiliteit

Zo, of hoe dan ook door andere prospects gewenst, kan Notutekst dit doen voor elke willekeurige opdrachtgever. Het gaat er steeds om het product te leveren dat de opdrachtgever wil hebben en waarmee die direct uit de voeten kan.

Op die manier wordt werk flexibel in elke organisatie: doet zich bij een bedrijf of een organisatie een plotselinge situatie voor, kan een kleine ondernemer zoals Notutekst, snel reageren en benut hij zijn vaardigheden voor de opdrachtgever. Jarenlange ervaring maakt dat ik mij snel kan inwerken. Ik kan vanaf dag één in de plotseling ontstane behoefte voorzien, of ik zorg ervoor dat te kunnen.

De huidige sfeer waarin kleine ondernemers werken

Lastig is dat grote opdrachtgevers veel ingewikkelde klussen door kleine ondernemers voor onwaarschijnlijk houden. Vanaf een afstand zien zij de kzo vaak als een doorsnee werker. Zeker in de huidige tijd. De redenering is dan: anders was hij wel in vaste dienst gegaan.

Om te weten waartoe ik in staat ben, doen opdrachtgevers er goed aan met mij ervaring op te doen.  In de huidige sfeer rond de DBA heeft dat nogal wat voeten in de aarde. De bemiddelingsbureaus namen de rol van opdrachtgever over, en dan niet alleen voor de overheid. Kleine zelfstandig ondernemers die onder meer in collegiaal verband producten leveren aan opdrachtgevers, dragen anno 2017 nog steeds volop bij aan de flexibilisering van arbeid. Dat blijkt wel uit het onderstaande bericht in Trouw van 17 januari 2017. Lees voor zzp wat mij betreft kzo:  

Weergaven: 211

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Mark de Weerd: Improve Digital gaat concurrentie aan met Google, Apple, Facebook en Amazon

Per augustus 2018 nam Mark de Weerd het stokje over van collega Angela Pellaupessy als Country Manager Benelux bij Improve Digital. “Ik zal in hoofdlijnen dezelfde koers blijven varen. De grootste uitdaging die ik zie is het verder bouwen aan een intensieve samenwerking om de concurrentie aan te gaan tegen grootmachten als Google en Facebook”

[Interview] Peter de Mönnink: Talpa Network moet het beste mediabedrijf van Nederland worden

Peter de Mönnink heeft grootse plannen met Talpa Network, waarvan hij eind 2018 CEO werd. Met name SBS6 krijgt vollop zijn aandacht, evenals lineaire televisie en het werken met influencers. Wij spreken hem over het medialandschap en Talpa Network anno 2019

[Interview] Jeroen Huijsdens: Het is ongekend wat we in de film- en bioscoopwereld meemaken

In de filmbranche kunnen ze al jaren niet meer om Jeroen Huijsdens heen. Hij is succesvol filmredacteur en content creator, sinds de start betrokken bij het platform Holland Film Nieuws en oprichter van Filmdepot.nl. Wij spreken hem over bijna dertig jaar werken in de filmsector, over de standvastige Grand Old Lady of Cinema en over welke films we de eerste twee maanden van 2019 niet mogen missen

[Nederlands MediaNetwerk TV] Sander Nagtegaal over Unless

Sander Nagtegaal is CEO van Unless.com en loopt al een tijdje mee in de Amsterdamse startupscene. Hij begon bij de startup Albumprinter, nu beter bekend onder de naam Albelli

[Interview] Boaz Shkolnik: TMG kiest niet meer exclusief voor één specifieke SSP

Telegraaf Media Groep ontsluit sinds kort zijn gehele inventory voor display- en onlinevideo-advertenties via Google Ad Manager en combineert dit met een header bidding-opzet. Hierdoor ontstaan nieuwe mogelijkheden op gebied van formaat en data-proposities. Wij spreken met Boaz Shkolnik, hoofd Programmatic & Technology bij TMG

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Erwin Fisser: Zitten? Nee, de verticale video is het nieuwe roken

Omdat de oudere, verstandigere generaties onomstotelijk vaststellen dat verticale video een slecht idee is, gaat de jeugd lekker rechtop staande video’s bekijken. Eigenlijk is het net als roken. Lekker rebels iets doms doen

[Column] Niels Langereis: Dit is hét moment om na te denken over hoe je HEMA future proof kunt maken

Het is enorm lastig is om in te schatten hoe snel die verandering van Bricks naar Clicks gaat

[Column] Marvin Jacobs: De Hema heeft iets buitengewoon krachtigs in handen

Het is een winkel waar allemaal komen, ongeacht je sociale klasse, leeftijd of inkomensgroep. Tastbaarder dan de Hema wordt het Nederlandse gelijkheidsbeginsel niet

[Column] Machiel Verkuyl: Ongevraagd advies aan Marcel Boekhoorn inzake de HEMA

Als er één merk is waar ik al heel mijn leven een zwak voor heb is het HEMA. Het brengt veel van waar ik van hou bij elkaar: retail, sterk merk, oer Hollands en een eigenheid die onnavolgbaar sterk is binnen onze cultuur

[Column] Folkert Langeveld: Marketeer, weet je wat je niet weet

Er zijn dingen waarvan we weten dat we ze weten (known knowns). Er zijn dingen waarvan we weten dat we ze niet weten (known unknowns). En er zijn dingen waarvan we niet weten dat we ze niet weten (unknown unknowns).

Badge

Bezig met laden...

© 2018   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden