Nederlands MediaNetwerk

Dit artikel is ervoor bedoeld prospects in dit netwerk een idee te geven van de praktijk van een zelfstandig ondernemer in de wereld van de (ambtelijke) ondersteuning van het (openbaar) bestuur. Het gaat in dit artikel om de vraag wat flexibel werk in de praktijk kan zijn. Wat een kleine zelfstandig ondernemer (kzo) kan doen voor een grote organisatie (ook van de overheid), kan hij doen voor elke grote complexe organisatie. Ook daarmee draagt hij bij aan de flexibilisering van arbeid.

Ik ben Geertjan Benus, sinds 1993 de eigenaar van Notutekst. Ik werk voor de overheid en non profit organisaties. Mijn werk, secretaris, notulist, bestaat vooral uit het verzamelen van informatie en het schrijven van verslagen. Ik schrijf onder meer bestuursverslagen. Ik verdiepte mij sinds 2009 in kwesties die te maken hebben met de positie van de notulist bij het openbaar bestuur. Ik gaf daarmee mijn betrokkenheid inhoud.

Sinds nu ruim een half jaar heb ik een opdracht vanuit een enkelvoudige onderhandse aanbesteding bij een lokaal bestuur. Voor de overheid besta ik niet meer als zzp-er sinds de wet DBA (de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties). Daarvoor moest een oplossing komen. Ik werkte daaraan graag mee. Ik heb nu als kzo een raamcontract bij de overheid.

In november 2016 werd Notutekst benaderd door één van de grootste brancheorganisaties van Nederland. Die vroeg mij gedurende een beperkte tijd de verslaglegging te verzorgen van het bestuur en van het Algemeen Bestuur. In die periode zocht de organisatie een nieuwe bestuurssecretaris.  Het ging om vergaderingen van 3 – 4 uur. Notutekst leverde de bestuursverslagen steeds binnen 24 uur.

De wijze van werken

Om dat te kunnen, oriënteerde ik mij op mijn opdracht door gesprekken te voeren met mijn opdrachtgever. Deze brancheorganisatie is een grote complexe organisatie. Het is ondoenlijk om alle ins en outs in korte tijd te leren kennen. Dat is ook niet nodig wanneer de opdrachtgever zijn werk goed op orde heeft.

Het werk bij deze organisatie is goed gestruc­tureerd en ik kreeg antwoord op vragen die ik relevant vond om te stellen na het lezen van voor mij essentiële stukken. Bovendien stelde mijn opdrachtgever mij in de gelegenheid direct na afloop van de vergaderingen mijn aantekeningen met mij te bespreken. Hierdoor kreeg ik een reëel beeld van het product dat van mij verwacht werd: geen uitgekristalliseerde verslagen voor het bestuur, maar verslagen ten behoeve van het management van de organisatie waarmee het voor zijn bestuur aan de slag kon.

Flexibiliteit

Zo, of hoe dan ook door andere prospects gewenst, kan Notutekst dit doen voor elke willekeurige opdrachtgever. Het gaat er steeds om het product te leveren dat de opdrachtgever wil hebben en waarmee die direct uit de voeten kan.

Op die manier wordt werk flexibel in elke organisatie: doet zich bij een bedrijf of een organisatie een plotselinge situatie voor, kan een kleine ondernemer zoals Notutekst, snel reageren en benut hij zijn vaardigheden voor de opdrachtgever. Jarenlange ervaring maakt dat ik mij snel kan inwerken. Ik kan vanaf dag één in de plotseling ontstane behoefte voorzien, of ik zorg ervoor dat te kunnen.

De huidige sfeer waarin kleine ondernemers werken

Lastig is dat grote opdrachtgevers veel ingewikkelde klussen door kleine ondernemers voor onwaarschijnlijk houden. Vanaf een afstand zien zij de kzo vaak als een doorsnee werker. Zeker in de huidige tijd. De redenering is dan: anders was hij wel in vaste dienst gegaan.

Om te weten waartoe ik in staat ben, doen opdrachtgevers er goed aan met mij ervaring op te doen.  In de huidige sfeer rond de DBA heeft dat nogal wat voeten in de aarde. De bemiddelingsbureaus namen de rol van opdrachtgever over, en dan niet alleen voor de overheid. Kleine zelfstandig ondernemers die onder meer in collegiaal verband producten leveren aan opdrachtgevers, dragen anno 2017 nog steeds volop bij aan de flexibilisering van arbeid. Dat blijkt wel uit het onderstaande bericht in Trouw van 17 januari 2017. Lees voor zzp wat mij betreft kzo:  

Weergaven: 250

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] René Huiberts (Value Zipper): De umfeld van een redactie is heilig

Sinds maart 2019 verstrekt René Huiberts het team van Value Zipper waar hij voor verschillende klanten branded content opzet binnen het portfolio van Value Zipper. Een mooie gelegenheid om hem te vragen naar zijn plannen en zijn visie op branded content

[Interview] Thijs Jaski: Impact maak je door verhalen te vertellen die alleen bij jouw merk passen

Thijs Jaski verruilde begin 2019 ING voor creatief bureau Yune. Hij werd er Chief Brand Publishing. We spreken hem over zijn visie op merken en content

[Nederlands MediaNetwerk TV] Jasper Dijkstra over Eventbrite

Jasper Dijkstra is commercieel directeur van Eventbrite Benelux, de tool om kaartverkoop voor evenementen te realiseren. Hij praat ons bij over wat er speelt in de markt voor kaartverkoop

[Interview] Jouke Tjeerdsma en Sjoerd van der Meijden: Mannen kun je in specifieke hokjes plaatsen

Via meer dan vijftig verschillende websites en apps bereikt Mannenmedia maandelijks ruim zeven miljoen mannen. Wij spreken met Managing Director Jouke Tjeerdsma en Director Sales & Business Development Sjoerd van der Meijden

[Interview] Arun Maljaars (Insight TV): We geven millennials een platform om hun passie uit te breiden

Insight TV is sinds september 2018 actief in Nederland. Director of Content & Channels Arun Maljaars bereikt millennials via uiteenlopende avontuurlijke content. We spreken hem over zijn visie op verhalen vertellen en de content van de toekomst

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Jerome Kuijken: Consistente content

Slechts 2 procent van de content van organisaties slaagt erin om op de socials van hun consumenten te verschijnen. Ik wist dat de sociale algoritmes meedogenloos zijn, maar 2 procent is wel echt minimaal. Daar doe je dan al die moeite voor

[Column] Joris van Heukelom: De mens meer mens maken

Kun jij soms ook met jaloezie naar mensen kijken die veel mening en een beetje inhoud op hoge snelheid de socials op donderen? Ik ben daar te lui voor

[Column] Paola Cassone: Wat eten we vandaag?

Ik voorspelde drie jaar geleden dat gezond eten binnen vijf jaar een revolutionaire impact op marketing en communicatie zou hebben en dit jaar is dat al uitgekomen

[Column] Nathalie Peters: De mix maakt het verschil

In de mediasector worden allerlei experimenten gedaan om te kijken hoe je je doelgroep goed bereikt en er ook nog wat aan verdient. Zijn dit wanhoopspogingen of strategisch slimme moves?

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: voorsorteren met Batavus Actieradius en de sjoemelstroom Vandebron

E-bikers zijn de schaamte voorbij. Als ik een paar jaar geleden werd ingehaald door een 60-plusser op een e-bike, meende ik toch altijd iets van gêne bij ze te zien

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden