Nederlands MediaNetwerk

Fusiecommunicatie … zelfs een cappuccino doet wonderen

Fusies, overnames, samenvoegingen … ook in 2012 zijn die nog steeds aan de orde van de dag. Onder het motto “leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker” adviseer ik mijn klanten over interpersoonlijke, interne en externe communicatie.

Onlangs heb ik bij een organisatie, die gaat fuseren, een flink aantal medewerkers geïnterviewd omdat de manager ons (ICT-trainingsbureau Axolot waar ik als trainster werk) had gevraagd om de communicatie behoefte te inventariseren. “Is er überhaupt een communicatie behoefte? vroeg ik me af. Wie weet denken de medewerkers dat ze goed communiceren, wie ben ik om hen iets aan te praten.

Na een flink aantal gesprekken die dag bleek dat er veel onduidelijk was over de fusie “heb ik mijn baan straks nog?”, “wat is mijn standplaats straks?” … volkomen terechte vragen, als je als kostwinner brood op de plank moet brengen. En dat medewerkers het feedback geven van elkaar ook lastig vinden.

Mijn advies was o.a. dat zelfs “eenvoudige” teamoverlegs belangrijk zijn, ook al weet je als manager niet alle antwoorden op de vragen, blijf praten. Ook het altijd laten doorgaan van teamoverlegs is belangrijk en zelfs een simpel kopje koffie met je medewerkers doet af en toe wonderen.

Uiteraard houdt mijn advies meer in dan het kopje koffie. Mijn advies bestaat uit een mix van trainingen (bv hoe geef ik op een positieve manier feedback), hoe ga ik om met mijn collega’s en hoe communiceer ik met mijn klanten zodat zij het ook begrijpen. Misschien dat je denkt, wat een open deur …helaas merk ik in de praktijk vaak anders.

Verder benieuwd? Schroom niet om te bellen of mailen.

Natasja la Lau

Freelance senior communicatie adviseur

Communicatie met Flair

Weergaven: 226

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden