Nederlands MediaNetwerk

Google mengt zich in strijd om abonnee en portemonnee van uitgevers

Door Peter Luit. De uitgeef sector wordt door Apple en nu ook door Google afgeschilderd als een zielige aflopende activiteit, die geholpen moet worden met digitale betaal systeempjes. Dat helpen gaat gepaard met het flink vullen van de eigen zakken.


Google wil de service wel aanbieden voor slechts 10% van de omzet. Een royaal gebaar van het software bedrijf. En ook worden geen beperkingen opgelegd rondom de te gebruiken technologie, zodat elk type tablet of (web)app mogelijk is. Ook is Google wat makkelijker in het businessmodel. Uitgevers kunnen losse artikelen aanbieden, maar mogen ook content gratis distribueren. Allemaal zaken die Apple juist veel strenger wil aanbieden. Google roept uitgevers in ons land zich vast aan te melden, de service is hier nog niet beschikbaar, maar Google beraadt zich daar wel op.

Leuk allemaal, die hulp. Maar waarom gaan uitgevers nu eindelijk niet eens zelf aan het werk om nieuwe modellen te ontwikkelen en daaraan gekoppelde betaal systemen? Wat is er uniek aan, waarom kunnen uitgevers dit niet samen oppakken? Want ook al lijkt 10% zo veel vriendelijker dan de 30% van Apple, uitgevers kunnen makkelijk tegen veel lagere kosten een – al dan niet – gezamenlijk systeem ontwikkelen voor het doen van abonnement verkeer en content afhandeling. Kom nou, dit nemen we toch niet serieus?

www.luit.nl

www.twitter.com/peterluit


Weergaven: 64

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Frits van Dee op 21 Februari 2011 op 8.51
Ha Peter, Uiteraard afhankelijk van de hoeveelheid aan verkopen via dat eigen betaal/content distributie kanaal komt er een keer een omslag punt waarop je als uitgever(sgroep) goedkoper uit zou kunnen zijn. Als je je echter bedenkt dat iTunes (en straks ook de diverse android markten, zoals o.a. google) een markt op zich is waar ook potentiële kopers die jouw product nog niet kennen in aanraking zullen komen met jouw product. Dat is een meerwaarde die je met een eigen systeem zal missen. Daarnaast verwacht ik dat de totale ict kosten voor een eigen systeem vrij hoog zullen uitvallen en het omslagpunt dus pas bij relatief veel verkopen zal liggen.

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden