Nederlands MediaNetwerk

Terwijl ik met frisse tegenzin een berg achterstallige administratie probeer weg te werken laat een zacht ploink me weten dat er een e-mail is binnengekomen. Tussen de gestaag groeiende vracht spam (‘male enhancement’, ‘SU-per Hu^ge 0ffers’) zit zowaar een veelbelovend onderwerp: ‘geluidsman/vrouw gezocht’. Met een door lichte achterdocht getemperd enthousiasme lees ik dat er nu echt een héél bijzondere film op stapel staat. Vele jonge en enthousiaste medewerkers hebben zich al aangemeld, alleen de geluidsman/vrouw ontbreekt nog! O ja, er is enigszins haast bij geboden want over drie dagen gaan de opnames van start! Als een bijna overbodige mededeling volgt nog dat er geen budget is, maar dat de catering veel goed zal maken.

De low-budget film, die meestal een no-budget film blijkt te zijn, is een steeds vaker voorkomend verschijnsel. Veelal betreft het korte films van een minuut of tien (soms ook langer) die mikken op vertoning op bijvoorbeeld een van de filmfestivals. Soms zijn het afstudeerprojecten of enthousiaste plannen van jonge filmfanatici uitgerust met een derdehands camera. Ik wilde nog wel eens mijn medewerking verlenen aan een dergelijk project. Naast een gebrek aan tijd hebben echter de aard en de toonzetting waarin de verzoekjes steeds vaker worden gesteld, veel te maken met een afnemend animo van mijn zijde. Werd ik voorheen via bevriende collega’s benaderd of ik een misschien een dag of twee beschikbaar kon zijn, tegenwoordig krijg ik met grote regelmaat e-mails waarin het als volstrekt normaal beschouwd wordt om te vragen of ik vier à vijf weken beschikbaar ben. Helaas geen budget, maar de catering is wederom fantastisch en het script belooft heel veel! De oogstrelende website waarnaar ik word verwezen is helaas nog under construction

Een mooi verzoek vond ik op een webboard van een Film & Televisie Vereniging, waarin gezocht werd naar een geluidsman die ervaren diende te zijn, kon beschikken over eigen apparatuur, en voor een klein prijsje één dag een opdrachtproduktie kon komen draaien. De kleine lettertjes vermeldden nog dat die ene dag was gespreid over drie dagen... Toen ik de desbetreffende ’producent’ probeerde uit te leggen dat hij misschien wat te veeleisend was voor het budget liet deze weten dat ik niet ‘ambitieuze en hardwerkende mensen moest stalken’. Het is deze mentaliteit die voor mij en veel andere collega’s de lol bederft om nog aan no/low-budget produkties mee te werken. Dan maar weer liever aan de achterstallige administratie.

Johan de Ligt

www.hangklip.nl

(Deze column verscheen eerder onder pseudoniem en in een iets andere versie in Video & Audio Report)

Weergaven: 232

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Stef Prein op 24 April 2013 op 14.09

Als we er allemaal zo over gaan denken, houdt het misschien vanzelf op. Al heb ik mij er ook een keer schuldig aan gemaakt...

Interviews

[Interview] Gwen Jansen inspireert SBS6-kijker met Green Make Over

Gwen Jansen is tv- en documentairemaker. Haar programma Green Make Over, te zien op SBS6, draait om duurzaamheid. We spreken haar over dit concept, dat zo goed past bij de tijdgeest

[Interview] Lonneke Martens (Initiative): Ik daag klanten uit om verder te denken

Lonneke Martens is Strategy Director bij Initiative, een onderdeel van IPG Mediabrands. Na zeven jaar bij Mindshare gaat ze zich nu richten op innovatie bij haar nieuwe werkgever. We spreken haar over de overstap

[Interview] Jacco Hornes: Radio en digitalisering zijn natuurlijke bondgenoten

Hij is Account Director bij Talpa Media Solutions en kreeg onlangs een RAB Radiohart voor zijn verdiensten voor de mediasector. We feliciteren Jacco Hornes en spreken hem over het vak

[Interview] Sander van der Peet (Abovo Media): Ik spreek ook de taal van de radio-exploitant

Sander van der Peet is mediaplanner bij Abovo Media én radiospecialist van het jaar. Tijdens de Radio Advertising Awards van het RAB liet hij mede-genomineerden Jeffrey Koen en Martijn Vlasblom achter zich en ging met de prijs naar huis

[Interview] Patrick van Hooy (Value Zipper) over belangrijke uitbreiding portfolio

Sinds 1 juli 2019 doet Value Zipper de verkoop van advertenties en branded content voor de WPG Media titels Vrij Nederland, Psychologie, Yoga Magazine en Happinez. Wij spreken oprichter en CEO Patrick van Hooy

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Mike Hendrixen: Gamescom 2019

Deze week is Keulen de gamehoofdstad van de wereld: de grootste gamesbeurs ter wereld viert haar tiende verjaardag in de Duitse Domstad. Meer dan 500.000 geïnteresseerden bezoeken gamescom om de allernieuwste games en hardware te zien en uit te proberen

[Column] David de Jong: een plus of min voor Disney+ ?

Disney+ gaat bij ons van start op 12 november 2019. Nederland is tamelijk onverwacht het enige Europese land waar deze dienst gelanceerd wordt

[Column] Femke Leemeijer: Old boys club

Hoe kan het toch dat - zeker in een branche die het vooral moet hebben van vrouwelijke klanten - gelijkheid zo moeizaam te realiseren is? Vandaag hoorde ik een voorbeeld van hoe mannen elkaar in het zadel houden en dat is volgens mij het precies datgene wat het zo lastig maakt

[Column] Bob Goulooze: Terug naar citymarketing

Waar vroeger de lokale VVV’s de USP’s van een stad, dorp of regio verspreidden als het evangelie, ligt dat werk in veel plaatsen nu in handen van een gemeentelijke marketingafdeling. Dat gaat vaak mis, simpelweg omdat overheden niet denken in termen van marketing

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Gangnam Style gone bad

De reclame van Shopee verdient een aparte review van Bart Vijlbrief. Het wordt nu al gezien als een van de slechtste commercials ooit en sterspeler Christiano Ronaldo speelt de hoofdrol

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden