Nederlands MediaNetwerk

[Het Blok] RTL7 - PSV-Benfica - 20:49-20:54

Na een uitvoerige voorbeschouwing van Wilfred Genee, Johan Derksen; "Fred Rutten mist de uitstraling om trainer van PSV te zijn" - wat mij van mijn apropos brengt want ik dacht dat het ontbreken van uitstraling juist een voorwaarde was om trainer van PSV te kunnen worden - en René van der Gijp die per week meer op Carlo Boshardt begint te lijken, pakken we het reclameblok mee voordat PSV zich tegen Benfica naar een kansloos gelijkspel zal blameren.

En terwijl u het toilet blank zet, zit uw trouwe reporter zich de blaren op zijn laptop te rammelen tijdens het eerste reclameblok dat in deze kraakverse rubriek wordt besproken. Zijn ze al begonnen? Man wat gaat dat snel! Wat is dit? Royal Bank of Scotland? Niet om aan te zien. Het gaat over Schotland en dus moet de voice vover vocaal gemankeerd zijn. Schotland, waar de vrouwen rokken dragen. En de mannen ook. Jezus! De bank geeft je 20 euro cadeau als je een internetrekening opent. Daar moet je dan wel 5000 euro voor inleggen. Bij Albert Heijn krijg je al 20 euro korting als je 2 dozen niet eens zo hele goede wijn koopt.

X Factor en iets met Pepsi. Man, wat is deze commercial kort! Past ook wel bij het merk Pepsi, dat tot peilloze diepten is afgezonken - de merkdruk kan bijna niet lager. Ooit was er een cola oorlog en bracht Pepsi Michael Jackson, Tina Turner en David Bowie in zijn commercials. The Choice of a New Generation. Bij Coca-Cola konden ze daar alleen maar wat broddelwerk tegenover stellen met vooral blije mensen die de hele tijd moesten lachen (om niets, of het moest al de Coca-Cola zijn die ze dronken). Bij Coca-Cola zelf lagen ze dag en nacht wakker terwijl ze probeerden om het telefoonnummer van de sociale dienst uit hun hoofd te leren.

Nee dan nu! Volgt u X-Factor een beetje? De kandidaten op de X Campus moeten tijdens de repetities verplicht staan zingen in een flesje Pepsi als een soort van nepmicrofoon - dat is van een zo mogelijk nog grotere treurnis dan die arme Peruaan in de kerstuitzending van All You Need is Love die werd gedwongen om in de bus appels van de sponsor uit te delen. Het arme schaap werd gered door een paar zakken Lays die spontaan uit het bagagerek vielen.

Nikon doet een spotje met Robbie Williams - wat zal die een spijt hebben dat ie Take That weer is ingestapt - hebben jullie vorig jaar bij The Voice of Holland dat live optreden van Take That gezien? Ongeloof en verbijstering daalde op het publiek neer dat muisstil werd en maar niet kon geloven dat het zo slecht was. Wat wel geweldig was, was het concert van Robbie Williams waarvan een kort fragment in de Nikon commercial is te zien: Williams vraagt iedereen in het publiek tegelijkertijd een foto te maken met hum mobieltje - niet met hun Nikon camera's. Nee, met mobieltjes die de business van Nikon kapot maken. En dat in je commercial opnemen. Dat getuigt van lef! Of van een morbide vorm van visionairiteit.

En dan Red Bull. Ik zou zeggen: Na vele jaren van die rare tekenfilmpjes en die belegen pay of Red Bull geeft je vleugels wordt het misschien eens tijd voor het uitschrijven van een pitch. Er zijn vast wel bureaus te vinden die zich daarvoor willen inspannen. The Hippest Brand on Earth kan echt beter krijgen.

 

Kruidvat - Steeds verrassend, altijd voordelig - heeft een goede pay of te pakken, ook al slaat ie nergens op. Hoezo verrassend? Wel voordelig. Toen onze kinderen nog in de luiers waren, haalde ik ze altijd daar. En daarna even bij Albert Heijn kijken wat je voor Pampers betaalt - ik kon daar altijd heel vrolijk van worden. En goede voice over. Lekker fris, over de top vrouwengeluid met zo'n heerlijk kraakje erin. Altijd ruzie met mijn vrouw Anne. Ik: "Het is Katja Schuurman!". Zij: "Nee, je wilt alleen maar dat het Katja Schuurman is, viespeuk!". Zij heeft gelijk.

Klaar? Nee! Arjen Ederveen verschijnt in beeld maar ik weet het niet zeker. Misschien wel iemand die doet alsof ie Arjen Ederveen is die meedoet aan een commercial. Nou goed, waarvoor is het? Online.nl? Nooit van gehoord.

 

Het gaat allemaal te hard om bij te houden: Iets vaags van Shell, even braken om Carglass en dan iets ongelofelijks, zie ik dat goed? Over miniatuur Ferrari's? Nescafé Dulce Gusto, waar je in een bioscoop moet zitten met koffie pads in je bril in plaats van glazen. Bij Hans Anders krijg je een gratis zonnebril op sterkte bij een bril - vroeger, vroeger! Toen maakte ze bij Hans Anders biljante reclame, weet u nog: 1 of andere aanbieding en dan: Voor iedereen die Hans heet... en voor iedereen die Anders heet ook


Nou RTL pakt uit hoor, wat nu weer? Alfa Romeo. Een lekker wijf in een auto. I am Giulietta zegt de vioce over. Ik denkt niet dat hij zichzelf bedoelt. Zij is het. Prachtig. Wat doen die drie meisjes op de achterbank? Die zijn in ieder geval niet van haar.

En dan nog Tele2. Let's face it; de Born to be cheap campagne is een schoolvoorbeeld van een heel slecht idee dat op briljante wijze is uitgevoerd. Zie je het voor je? Komt het bureau bij de klant met het voorstel om een campagne te lanceren met een pratend schaap. Pay zo goed dat het schrijnt, heel mooi op het randje. En wat ik nog het mooist vind is dat gegeven het feit dat schapen niet kunnen praten en dus per definitie moeten worden ingesproken, er toch voor is gekozen om de Engelstalige commercials op de Nederlandse televisie uit te zenden, zonder ondertiteling. Lekker cheap! En briljant.




PS
Het duurt naar verwachting nog een paar weken voordat ik ben uitgeraasd. Daarna zou ik deze rubriek graag in handen van gastschrijvers geven. Vind je dat leuk? Meld je dan nu al aan op bas@basvlugt.nl. Alleen open voor reclameprofessionals.

Weergaven: 153

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Case 2020] Rhandy Biemans over Milka – De Smaak van Nederland

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Case 2020] Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Pricewise draagt de campagne rondom zorgverzekeringen voor. We spreken met Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

[Interview] Aldo Breed positief over Kiesjefolders anno 2020

Aldo Breed startte in 2017 Kiesjefolders. Een initiatief waarbij consumenten zelf hun foldervoorkeuren kunnen opgeven en deelnemende bedrijven hun folders via de post laten versturen. We spreken met Aldo Breed

[Cross Media Case 2020] Jeroen Visser over Van Uffelen Mode

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Sublime draagt Van Uffelen Mode voor als Cross Media Case. We spreken met Jeroen Visser

[Cross Media Case 2020] Gijs Peetsold over Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Ad Alliance draagt Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0 voor als Cross Media Case. We spreken met Gijs Peetsold

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bas Vlugt: Adformatie, einde van een tijdperk

Het is natuurlijk not done om een column van eigen hand over een concurrerend vakmedium te publiceren, maar dat Adformatie ophoudt in print te bestaan, is een dermate grote mijlpaal dat we kunnen spreken van het einde van een tijdperk

[Column] Marianne van Soomeren: Spoiler billboards #fuckingbriljant

Eerlijk is eerlijk, ik wilde mijn column eigenlijk niet schrijven over iets wat met de coronacrisis te maken heeft. Er wordt immers al zoveel over geschreven en over gezegd

[Column] Reinier Rombouts: Dit verandert alles

Vaak moest ik glimlachen om de zin. Omdat hij zo dramatisch wordt uitgesproken en omdat er zelden iets gebeurt waardoor alles verandert

[Column] Jerome Kuijken: De vier fasen van quarantaine

Ons beroep valt onder de niet-vitale beroepen en dat is helemaal niet erg. Als dit voorbij is, is het de taak van reclame-, marketing-, communicatie- en mediamensen om de economie een enorme slinger te geven

[Column] Erwin Fisser: Mijn mening doet er niet toe

Iemand wees me op het optreden van de directeur van Roche Nederland bij Jinek vorige week donderdag. Althans, ik geloof dat ze dat was, dat werd me uit het korte videootje niet helemaal duidelijk

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden