Nederlands MediaNetwerk

Het bouwen aan een sterke reputatie is de manier om ‘fit for the future’ te blijven

Reputatiemanagement wordt hoofdzakelijk gebruikt door grote multinationals en toch is werken aan reputatie voor elke onderneming essentieel. Ik zie zelf het belang ervan toenemen. Zonder reputatie is de kans op succesvolle toekomst steeds kleiner aan het worden.

 

Zo kunnen bacteriën in het ijs van een ijssalon en het bekend worden daarvan al funest zijn en het bedrijf ten gronde richten.

 

De auteurs Fumbrun en Van Riel spreken bij een sterke reputatie van het op orde hebben van vijf fundamenten.

Zichtbaarheid

Klanten willen eigenlijk alles weten van het bedrijf om te kunnen oordelen of ze de producten en diensten af willen nemen. Zichtbaarheid voor een bedrijf of organisatie is best lastig. Positief in het nieuws helpt beter dan grote investeringen in reclame maar het moet ook van betekenis zijn. Je mag er niet mee te koop lopen want daar wordt snel doorheen geprikt. Het is dus balanceren. Vermijd de kans op negatief in het nieuws komen want die kans is vele malen groter dan positief en werkt heel lang door. Veel bedrijven realiseren zich dat niet maar ik hoef maar het merk Fiat te noemen. Iedereen herinnert zich nog het feit dat Fiat auto’s roesten en denken dat nog steeds terwijl dat allang niet meer zo is.

Transparantie

Als je aan je stakeholders letterlijk alles vertelt wat je doet en waarom, zal je reputatie stijgen. Je wordt geloofwaardiger en als betrouwbaar beschouwd. Je volstaat niet met alleen de zichtbare transparantie zoals bijvoorbeeld een open keuken in een restaurant maar ook de meer onzichtbare transparantie zoals arbeidsomstandigheden, visie en leiderschap. Om bij het restaurant te blijven, geen verse tong serveren als de voortplanting van de vissoort plaatsvindt, is een goed voorbeeld. Met andere woorden, zorg ervoor dat je dat alles van je bedrijfsvoering zichtbaar hebt en met overtuiging naar buiten brengt. Het zal je helpen een sterke reputatie te verkrijgen of te behouden.

Onderscheid

Het actief bezig zijn met het voortdurend onderscheidend zijn ten opzichte van je concurrenten of beter nog onvergelijkbaar worden en blijven is eveneens heel belangrijk voor het versterken van je reputatie. Vaak zien klanten het verschil niet meer tussen de merken en neemt de voorkeur voor een product of dienst snel af. Zelf gebruik ik het simpele voorbeeld dat stofzuigers, maar ook koffiezetapparaten met een steeds korter snoer worden geleverd en je daarin te onderscheiden kan al heel eenvoudig werken. Maar uiteraard volgt de concurrent hierin snel en is het slechts een tijdelijk onderscheid. De echte verbetering vindt pas plaats als je je structureel en substantieel weet te onderscheiden. Dan word je de mentale leider in de markt en creëert daarmee een ijzersterke reputatie.

Consistentie

Voorkom dat klanten met verschillende afdelingen te maken krijgen in het klantcontact. Wees consistent in je uitingen naar buiten. Het draagt allemaal bij aan de herkenbaarheid en de verwachtingen. Zorg ervoor dat je waarmaakt van wat je de klanten belooft.

Authenticiteit

Pas als je de vier voorgaande fundamenten goed op orde hebt zal het je waarschijnlijk ook lukken om authentiek in de markt te staan. Een goed voorbeeld is het Vlaamsch Broodhuys. Dit bedrijf laat brood weer bijzonder zijn en gemaakt van beste grondstoffen door gebruik te maken van de traditionele bereidingsmethoden. Maar ze willen tot aan de klant alles in de hand hebben en hebben er daarom voor gekozen het ook met eigen vrachtwagens te leveren om daarmee de hygiëne te kunnen garanderen en snel te zijn zodat de producten ook echt vers zijn. Authentiek word je echter niet zomaar daar moet je veel voor doen maar de eerste vier fundamenten helpen je wel goed op weg.


Lees meer: http://www.sabasblog.nl/blog/

Weergaven: 455

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] John Olivieira over de Publieke Omroep Amsterdam, orde op zake stellen en klaar zijn voor de toekomst

John Olivieira is zelfstandig strategic business consultant. Eerder was hij onder meer algemeen directeur van de Publieke Omroep Amsterdam. Op de bank bij Bas Vlugt vertelt hij over zijn werk voor de Publieke Omroep Amsterdam en andere uitdagingen

[Interview] Henk Jan van Neerbos over opening Kinepolis-bioscoop in Haarlem Schalkwijk

Kinepolis heeft op 8 oktober 2020 een bioscoop geopend in de Haarlemse wijk Schalkwijk, waar het winkelcentrum wordt herontwikkeld. We spraken met Henk Jan van Neerbos, theatermanager van Kinepolis Haarlem

[Interview] Hanna Verboom: Spreading great stories is de missie van Cinetree

Het on-demandfilmplatform Cinetree bestaat zes jaar. Opgezet vanuit een passie voor het willen brengen van mooie verhalen via films, heeft Hanna Verboom haar droom werkelijkheid gemaakt. We spraken met deze oprichtster van het platform

[Interview] Patrick van Hooy over het medialandschap, branded content en special interest

Patrick van Hooy is oprichter en CEO van Value Zipper. Het bedrijf biedt advertentieruimte aan in media van achttien uitgevers, van magazines, puzzelkranten tot aan bioscoopreclame

[Nederlands MediaNetwerk TV] Dolf Weverink over taalgebruik in pitches, trainingen en tegengif

Dolf Weverink is uitgever, tekstschrijver, columnist en schrijfcoach. Op de bank bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt hij over taal, zijn uitgeverij en de medische thriller Antidotum

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Dolly van den Akker: Contentmarketing begint nooit met content

Merken zien steeds beter in dat relevante content het verschil maakt in het leggen van echt en langdurig contact met consumenten. Zeker nu consumenten earned media en owned kanalen als betrouwbaarder ervaren dan paid media

Jeroen Verkroost: Among Us, Netflix, Formule 1, Guidinc, Fabeltjesfuik en Mario Kart Home

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Brand building on social

Knocking over the current beliefs on audience growth, engagement KPIs and micro-targeting

[Column] Niels Bruinsma: Wat doet corona met ons surf-, kijk- en luistergedrag?

Hoewel we gehoopt hadden deze tweede coronagolf te vermijden, zitten we er helaas toch middenin. Tijdens de eerste golf hebben we veelvuldig media-updates gemaakt, waarin met name de mediaconsumptie centraal stond

Jeroen Verkroost: Journalistiek, iPhones, Hype Cycle, Release je eigen Muziek en Test Jezelf!

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden