Nederlands MediaNetwerk

HOI Q1-11 Landelijke Dagbladen - Gratis Dabladen

Na een flink aantal jaren van louter dalende oplagecijfers valt er in dagbladenland weer wat te beleven. Niet dat er sprake is van een spectaculaire omslag maar er komt differentiatie in de oplage-ontwikkeling.

Q4-10 was verrassend goed voor het medium als geheel, in Q1-11 is er toch weer een daling. De betaalde oplage van de landelijke dagbladen daalde met 2,4 procent tot 1,59 miljoen exemplaren.

Die daling werd voor een belangrijk deel bepaald door een grote daling bij De Telegraaf van 8 procent. Als de oplagedaling van De Telegraaf buiten beschouwing wordt gelaten, staat er een stijging van 0,6 procent. Deze wordt veroorzaakt door De Persgroep. Het AD was jarenlang de gebeten hond onder de landelijke dagbladen en nu blijft de oplage nagenoeg liggen. Trouw doet het met een oplagestijging van 0,8 procent goed maar de grote winst zit bij de Volkskrant, met een oplagestijging van 6,7 procent.


NRC.Next blijft het jaar na jaar goed doen. In Q1-11 was de oplagestijging 5,1 procent, de krant begint wat oplage betreft Trouw in het vizier te krijgen. NRC Handelsblad zakte 4,1 procent terug. Na alle dynamiek in het afgelopen halfjaar moet de krant zich - met nieuwe eigenaar, nieuwe hoofdredacteur, nieuwe koers en nieuw formaat - blijkbaar nog nestelen.

Het Financieele Dagblad was jarenlang de uitzondering op de dalende dagbladoplages maar heeft zich in de financiële crisis in ieder geval in de papieren editie niet goed staande weten te houden. Q4-10 was niet goed en Q1-11 laat opnieuw een daling zien, nu met 2,2 procent.

De oplageontwikkeling van de gratis dagbladen laat ook dynamiek zien. Waar Metro en Sp!ts hun oplages in de afgelopen jaren gestaag hebben laten dalen, liet De Pers zijn oplage stevig leeglopen. In Q1-11 dalen de oplages van Metro en Sp!ts flink door met percentages tussen de 7 en 8 procent. De Pers gooit het roer om en laat een spectaculaire oplagestijging van 34 procent noteren, waardoor de drie gratis dagbladen op oplages naar elkaar toe kruipen.

Weergaven: 148

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Startup Competitie] Steven Pieneman over Admanager

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Steven Pieneman van Admanager

[Startup Competitie] Rik Heijmen over Monsley

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Rik Heijmen van Monsley.

[Startup Competitie] Richard Otto en Sebastian Plasschaert over XS2RADIO

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Richard Otto en Sebastian Plasschaert van XS2RADIO

[Startup Competition] Penny Whitelaw talks about Scircula

Nederlands MediaNetwerk publishes a series of interviews with start-ups in the context of our Startup Competition. Penny Whitelaw tells all about her startup Scircula

Startup Competitie 1 jaar later: Moodus

Moodus was een van de winnende startups van de Startup Competitie 2019. Hoe ging het verder met het bedrijf van Ahmed Ali en Tim Smit? We vragen het ze

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Hoe gaat Amazon Nederland veroveren? Hoe werken kijkcijfers? Wie wint het nieuws?

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Vue begrijpt het niet, Basic-Fit wel en Swiss Sense hoopt op wonderen

In plaats van lokaal x actueel x content x kort kiest Vue Cinemas voor breed x branchebreed x zenden x lang. Gaap

[Column] David de Jong: World Radio Day....alleen niet in Nederland?!

In 2019 vierde de Nederlandse radiosector uitgebreid het 100-jarig bestaan van het medium radio in Nederland. 13 februari is elk jaar World Radio Day. Dit jaar staat de UNESCO-dag in het teken van diversiteit die het medium radio kan bieden

Nathalie Peters & Marc Nieman: Agility helpt een excellente Customer Experience (CX) te creëren

Klanten en gebruikers, zowel in een B2C als B2B omgeving, verwachten tijdens alle stappen in hun klantreis, een naadloos op elkaar aansluitende dienstverlening

[Column] Erwin Fisser: De Belastingdienst

Waar waren Google, Apple en Amazon nu geweest zonder het internet? En wie heeft het internet ontwikkeld? Precies, de overheid

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden