Nederlands MediaNetwerk

HOI Q1-11 Landelijke Dagbladen - Gratis Dabladen

Na een flink aantal jaren van louter dalende oplagecijfers valt er in dagbladenland weer wat te beleven. Niet dat er sprake is van een spectaculaire omslag maar er komt differentiatie in de oplage-ontwikkeling.

Q4-10 was verrassend goed voor het medium als geheel, in Q1-11 is er toch weer een daling. De betaalde oplage van de landelijke dagbladen daalde met 2,4 procent tot 1,59 miljoen exemplaren.

Die daling werd voor een belangrijk deel bepaald door een grote daling bij De Telegraaf van 8 procent. Als de oplagedaling van De Telegraaf buiten beschouwing wordt gelaten, staat er een stijging van 0,6 procent. Deze wordt veroorzaakt door De Persgroep. Het AD was jarenlang de gebeten hond onder de landelijke dagbladen en nu blijft de oplage nagenoeg liggen. Trouw doet het met een oplagestijging van 0,8 procent goed maar de grote winst zit bij de Volkskrant, met een oplagestijging van 6,7 procent.


NRC.Next blijft het jaar na jaar goed doen. In Q1-11 was de oplagestijging 5,1 procent, de krant begint wat oplage betreft Trouw in het vizier te krijgen. NRC Handelsblad zakte 4,1 procent terug. Na alle dynamiek in het afgelopen halfjaar moet de krant zich - met nieuwe eigenaar, nieuwe hoofdredacteur, nieuwe koers en nieuw formaat - blijkbaar nog nestelen.

Het Financieele Dagblad was jarenlang de uitzondering op de dalende dagbladoplages maar heeft zich in de financiële crisis in ieder geval in de papieren editie niet goed staande weten te houden. Q4-10 was niet goed en Q1-11 laat opnieuw een daling zien, nu met 2,2 procent.

De oplageontwikkeling van de gratis dagbladen laat ook dynamiek zien. Waar Metro en Sp!ts hun oplages in de afgelopen jaren gestaag hebben laten dalen, liet De Pers zijn oplage stevig leeglopen. In Q1-11 dalen de oplages van Metro en Sp!ts flink door met percentages tussen de 7 en 8 procent. De Pers gooit het roer om en laat een spectaculaire oplagestijging van 34 procent noteren, waardoor de drie gratis dagbladen op oplages naar elkaar toe kruipen.

Weergaven: 148

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Case 2020] Rhandy Biemans over Milka – De Smaak van Nederland

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Case 2020] Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Pricewise draagt de campagne rondom zorgverzekeringen voor. We spreken met Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

[Interview] Aldo Breed positief over Kiesjefolders anno 2020

Aldo Breed startte in 2017 Kiesjefolders. Een initiatief waarbij consumenten zelf hun foldervoorkeuren kunnen opgeven en deelnemende bedrijven hun folders via de post laten versturen. We spreken met Aldo Breed

[Cross Media Case 2020] Jeroen Visser over Van Uffelen Mode

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Sublime draagt Van Uffelen Mode voor als Cross Media Case. We spreken met Jeroen Visser

[Cross Media Case 2020] Gijs Peetsold over Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Ad Alliance draagt Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0 voor als Cross Media Case. We spreken met Gijs Peetsold

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Jerome Kuijken: De vier fasen van quarantaine

Ons beroep valt onder de niet-vitale beroepen en dat is helemaal niet erg. Als dit voorbij is, is het de taak van reclame-, marketing-, communicatie- en mediamensen om de economie een enorme slinger te geven

[Column] Erwin Fisser: Mijn mening doet er niet toe

Iemand wees me op het optreden van de directeur van Roche Nederland bij Jinek vorige week donderdag. Althans, ik geloof dat ze dat was, dat werd me uit het korte videootje niet helemaal duidelijk

[Column] Paola Cassone: Geschiedenis maken

Het waren de bijzonderste twee weken van mijn leven en ik geloof van het leven van iedere Nederlander onder de 75 jaar. De 75-plussers hebben al een oorlog meegemaakt dus dit voelde voor hen meer als een dé­jà vu

[Column] Bob Gouloze: Coronablues

Ons kabinet krijgt kritiek. Over slechte communicatie en een onduidelijke aanpak. Het lijkt alsof men onvoldoende weet. Een auto bestuurt met beslagen ruiten. Meten is weten

Jeroen Verkroost: ZOOM? Doe maar niet. Houdt het internet het? Waardoor falen start-ups? Hoe blijf je creatief?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden