Nederlands MediaNetwerk

Ik gooi even een balletje op:

Onder 3% van de bloeddonoren is Covid-19 antistoffen gemeten, meldt Sanquin. Betekent dit dat op dit moment slechts 3% van de mensen in Nederland immuun is, en we de benodigde 30% groepsimmuniteit in geen jaren halen? 

Een paar weken geleden meldde ik me aan bij de bloedbank. Het viel me op dat je eerst gescreend werd op Corona symptomen: als je onlangs ziek was geweest, al was het waarschijnlijk maar een griep of verkoudheid: dan mocht je geen bloed geven. Dat er desondanks toch bij 3% van de donoren antistoffen gevonden zijn, wil zeggen dat zij a-symptomatische Covid gevallen zijn.

Als 3% van de bloeddonoren a-symptomatisch is, hoe berekenen we dan het percentage immuniteit van onze bevolking ? Hiervoor moeten we het percentage weten van Corona geinfecteerden dat a-symptomatisch is.

In Nature nieuwsbrief lees ik dat:
- de voltallige bemanning van een militair vliegdekschip is getest op Corona zowel op de ziekte als op antistoffen: hieruit bleek dat 60% van de geinfecteerden a-symptomatisch was.

- alle passagiers van een cruiseschip werden getest: hieruit bleek dat 18% a-symptomatisch was.

(Theodore Rooseveld US aircraft carrier versus de Diamond Princess cruiseship)

De onderzoekers concluderen uit deze cijfers: hoe jonger hoe minder symptomatisch. 

Nu weet ik niet wat de leeftijds grafiek van bloeddonoren is. Toen ik er was zag ik veel jonge gezonde mensen. Mijn verwachting is dat bloeddonoren gemiddeld jonger zijn dan de passagiers van een cruiseschip, maar gemiddeld ouder dan een groep militairen.

Voorbeeld: als de helft van de mensen bij Corona geen symptomen ervaart zal onze bevolking nu op 6% immuniteit staan. Als een vijfde geen symptomen ervaart dan zouden we nu op 15% groepsimmuniteit komen te staan.

Wat beide groepen maar ook de bloedbank niet meten zijn de percentages bij kinderen. Als we de lijn doortrekken: hoe jonger hoe minder symptomatisch- zou Corona bij kinderen wel voor 90% a-symptomatisch kunnen zijn. Minderjarigen hebben meer fysiek contact met elkaar en gaan vooral om met leeftijdgenoten. Het is te verwachten dat ze elkaar meer besmetten aangezien ze meestal helemaal geen symptomen hebben en dus niet binnen blijven. Ze zullen het immuniteitspercentage omhoog halen.
Eenvijfde van de Nederlandse bevolking is onder 18 jaar (Jeugdmonitor 2019). Stel dat driekwart van hen al immuun zou zijn, dan konden we 15% optellen bij onze groepsimmuniteit. (bij optelling van percentages moet dan bij rest 20% af)

Als we het gemiddelde van cruise- en vliegdekschip nemen plus 15%: Dan zitten we nu al op 21,17% groepsimmuniteit ! 

(bij helft vd kinderen immuun dan 16,17% )

----------------------------------------------------------------------------------------

PS: Is men wel immuun na Corona: bestaat groepsimmuniteit? Zijn de lichte Corona gevallen wel immuun? Jawel, want de 3% bij de bloedbank hadden ondanks totaal geen symptomen toch genoeg antistoffen voor de test om te kunnen detecteren. Wat zegt een viroloog over deze redenatie?

PSS: wie wil deze punten preciezer uitrekenen:

-checken of men inderdaad ook bij andere bloedbanken geen bloed mocht geven als men klachten had gehad. Hoeveel weken voor bloedgeven geen klachten.

-bevolkingsopbouw versus leeftijdsopbouw bloeddonoren

-precieze aantallen, precieze studies van de twee cohorten Cruise vs Vliegdekschip

-andere cijfers omtrent a-symptomatische percentages, en lichte vs zware Corona: per groep en land in grafiek zetten: lopen dergelijke cijfers erg uit elkaar of zien we een patroon? 

-Bloedgroep correctie bij internationale vergelijking: de in Nederland meer voorkomende bloedgroep O geeft statistisch minder symptomen volgens dit onderzoek

-verschillen in testresultaten Coronatests en antistoffen tests

-cijfers bij kinderen: bij landen die wel iedereen testen zoals Korea: wat zijn daar de percentages?

Weergaven: 56

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Vrouw] Jildou van der Bijl over LINDA. en Net5

Jildou van der Bijl is creatief directeur bij LINDA. & Net5. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

[Marketing Report Radio] Hanna Verboom over Cinetree en gratis films in coronatijd

Hanna Verboom is actrice en oprichter van filmplatform Cinetree, een online platform vol arthousefilms met een maatschappelijke boodschap. Tijdens de coronacrisis bood de site tijdelijk films gratis aan

[Interview] Marlene Wickel (Jean Mineur Mediavision) over het openen van de bioscopen

Marlene Wickel is Managing Director bij Jean Mineur Mediavision. In de uitzending van Marketing Report Radio praat ze over het sluiten van de bioscopen vanwege de coronacrisis en over hoe ze nu weer open gaan

[Cross Media Case 2020] Jildou van der Bijl over WE Fashion X LINDA.

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

[Cross Media Case 2020] Linda Boonman over AXE gets you ready to move closer

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Greenhouse draagt AXE gets you ready to move closer voor als Cross Media Case. We spreken met Linda Boonman, creative lead van Greenhouse

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Paola Cassone: Digitaal willen we allemaal

De grote winnaars van dit jaar zijn – naast de producenten van plexiglas en mondkapjes – de digitale diensten. Iedere digitale dienst die je je kunt bedenken, laat letterlijk een dikke plus zien

[Column] Reinier Rombouts: Covid-19 als accelerator van digitalisering

Urgentie en relevantie zijn de sterkste motoren voor verandering. Bedrijven en organisaties praten al jaren over digitale transformaties en tuigden met regelmaat ambitieuze veranderprogramma’s op om nu echt digitale stappen te zetten

Jeroen Verkroost: TikTok for Business? Vertrouw jij het nieuws? Lossen economen Fake News op?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Jerome Kuijken: Vallende kwartjes

Het programma Veronica Inside, dat eerder Voetbal Inside heette, lag de afgelopen jaren constant onder vuur. Onder het mom van satire en kleedkamerhumor krijgen mensen die niet wit, hetero of man zijn er wekelijks van langs

[Column] Bob Goulooze: Crisis of voorval

Kijkend naar mijn LinkedIn-profiel, zie ik dat ik endorsements heb gekregen voor crisiscommunicatie. Zelf zag ik dat niet zo, omdat ik in mijn werk nooit met een echte crisis te maken heb gehad

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden