Nederlands MediaNetwerk

Ik gooi even een balletje op:

Onder 3% van de bloeddonoren is Covid-19 antistoffen gemeten, meldt Sanquin. Betekent dit dat op dit moment slechts 3% van de mensen in Nederland immuun is, en we de benodigde 30% groepsimmuniteit in geen jaren halen? 

Een paar weken geleden meldde ik me aan bij de bloedbank. Het viel me op dat je eerst gescreend werd op Corona symptomen: als je onlangs ziek was geweest, al was het waarschijnlijk maar een griep of verkoudheid: dan mocht je geen bloed geven. Dat er desondanks toch bij 3% van de donoren antistoffen gevonden zijn, wil zeggen dat zij a-symptomatische Covid gevallen zijn.

Als 3% van de bloeddonoren a-symptomatisch is, hoe berekenen we dan het percentage immuniteit van onze bevolking ? Hiervoor moeten we het percentage weten van Corona geinfecteerden dat a-symptomatisch is.

In Nature nieuwsbrief lees ik dat:
- de voltallige bemanning van een militair vliegdekschip is getest op Corona zowel op de ziekte als op antistoffen: hieruit bleek dat 60% van de geinfecteerden a-symptomatisch was.

- alle passagiers van een cruiseschip werden getest: hieruit bleek dat 18% a-symptomatisch was.

(Theodore Rooseveld US aircraft carrier versus de Diamond Princess cruiseship)

De onderzoekers concluderen uit deze cijfers: hoe jonger hoe minder symptomatisch. 

Nu weet ik niet wat de leeftijds grafiek van bloeddonoren is. Toen ik er was zag ik veel jonge gezonde mensen. Mijn verwachting is dat bloeddonoren gemiddeld jonger zijn dan de passagiers van een cruiseschip, maar gemiddeld ouder dan een groep militairen.

Voorbeeld: als de helft van de mensen bij Corona geen symptomen ervaart zal onze bevolking nu op 6% immuniteit staan. Als een vijfde geen symptomen ervaart dan zouden we nu op 15% groepsimmuniteit komen te staan.

Wat beide groepen maar ook de bloedbank niet meten zijn de percentages bij kinderen. Als we de lijn doortrekken: hoe jonger hoe minder symptomatisch- zou Corona bij kinderen wel voor 90% a-symptomatisch kunnen zijn. Minderjarigen hebben meer fysiek contact met elkaar en gaan vooral om met leeftijdgenoten. Het is te verwachten dat ze elkaar meer besmetten aangezien ze meestal helemaal geen symptomen hebben en dus niet binnen blijven. Ze zullen het immuniteitspercentage omhoog halen.
Eenvijfde van de Nederlandse bevolking is onder 18 jaar (Jeugdmonitor 2019). Stel dat driekwart van hen al immuun zou zijn, dan konden we 15% optellen bij onze groepsimmuniteit. (bij optelling van percentages moet dan bij rest 20% af)

Als we het gemiddelde van cruise- en vliegdekschip nemen plus 15%: Dan zitten we nu al op 21,17% groepsimmuniteit ! 

(bij helft vd kinderen immuun dan 16,17% )

----------------------------------------------------------------------------------------

PS: Is men wel immuun na Corona: bestaat groepsimmuniteit? Zijn de lichte Corona gevallen wel immuun? Jawel, want de 3% bij de bloedbank hadden ondanks totaal geen symptomen toch genoeg antistoffen voor de test om te kunnen detecteren. Wat zegt een viroloog over deze redenatie?

PSS: wie wil deze punten preciezer uitrekenen:

-checken of men inderdaad ook bij andere bloedbanken geen bloed mocht geven als men klachten had gehad. Hoeveel weken voor bloedgeven geen klachten.

-bevolkingsopbouw versus leeftijdsopbouw bloeddonoren

-precieze aantallen, precieze studies van de twee cohorten Cruise vs Vliegdekschip

-andere cijfers omtrent a-symptomatische percentages, en lichte vs zware Corona: per groep en land in grafiek zetten: lopen dergelijke cijfers erg uit elkaar of zien we een patroon? 

-Bloedgroep correctie bij internationale vergelijking: de in Nederland meer voorkomende bloedgroep O geeft statistisch minder symptomen volgens dit onderzoek

-verschillen in testresultaten Coronatests en antistoffen tests

-cijfers bij kinderen: bij landen die wel iedereen testen zoals Korea: wat zijn daar de percentages?

Weergaven: 68

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Startup Interview] Myron Leskiv, CEO, Atama.AI, Netherlands

Atama A.I is a Netherlands startup that develops Artificial Intelligence-based trading algorithms for financial markets informed by years of research and development. It uses over 170 technical indicators and trained and back-tested millions of times to predict where the markets will go.

[Interview] Sjoerd van der Meijden over de verbrede scope van [M]media

Sjoerd van der Meijden is Director Sales & Business Development bij [M]media, voorheen Mannenmedia. Waar het bedrijf zich eerst alleen op de doelgroep mannen richtte, is daar verandering in gekomen

[Interview] Sonja Barentsen over het festival Film by the Sea

Als eerste grote filmfestival sinds de uitbraak van het coronavirus start Film by the Sea vanaf 11 september 2020. We spraken met Sonja Barendse, hoofd communicatie bij Film by the Sea

[Interview] Georgette Schlick over Fremantle, drama maken in coronatijd en de functie van publiek

Georgette Schlick is CEO van tv-productiebedrijf Fremantle in Nederland en België. Ze vertelt onder meer over het maken van televisieshows in coronatijd en de rol van publiek bij de opnames

[Interview] Ton Rozestraten over Ad Alliance

Per 1 januari 2020 zijn de salesactiviteiten van Adfactor, BrandDeli, RTL en Triade Media ondergebracht in Ad Alliance. CEO is Ton Rozestraten. Het eerste interview over Ad Alliance geeft hij aan Nederlands MediaNetwerk

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Influencers, Hugo de Jonge, Monies & Meer

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Erwin Fisser: Respect voor Famke

Ik kan me er heel veel bij voorstellen als je tot vorige week nog nooit van Famke Louise had gehoord. Een soort van Kim Kardashian-achtige roem is het. Waarbij veel mensen wel vaag een idee hebben dat ze je naam vaker gehoord hebben, maar geen idee over in welke context dat was

Jeroen Verkroost: Het internet gaat ten onder, maar we kunnen eraan verdienen!

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Analyse your competitors content

This is so obvious and simple, yet actually never done by anybody. General benchmark, give or take, about 50 percent of your www traffic comes from SEO. Or should come from SEO

[Campagne-review] Van Susante over de Grenzen: First Saturdays van NRMA

Iedereen herkent de beelden van vorig jaar met de bosbranden in Australië, en ook recenter aan de westkust van de Verenigde Staten; miljarden dieren ontheemd en gestorven, huizen en wijken vernietigd en grote groepen mensen die geen onderkomen meer hebben of zelfs het leven hebben gelaten

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden