Nederlands MediaNetwerk

Informatica: Informatie-gedreven organisatie werkelijkheid in 2010

In 2010 komt er opnieuw een aantal belangrijke uitdagingen rond informatiebeheer op organisaties af. Informatica omschrijft vijf ontwikkelingen die impact gaan hebben en waar organisaties aandacht aan moeten gaan besteden:

1. Eindgebruikers realiseren zich dat informatie een belangrijk bedrijfsmiddel is en dat ook zij ownership hebben, niet uitsluitend de IT-afdeling
De kwaliteit van informatie is binnen veel organisaties verre van optimaal. De belangrijkste reden hiervoor is dat elke business unit een eigen systeem liet bouwen maar daar zelf geen ownership over had of wilde hebben. Door de verzuilde systemen worden gebruikers nu regelmatig geconfronteerd met conflicterende gegevens vanuit al deze verschillende systemen. 2010 wordt het jaar waarin eindgebruikers eindelijk bevoegd worden om zelf bedrijfsgegevens te definiëren en beheren, wat de kwaliteit van de bedrijfsinformatie ten goede komt.

2. Omgang gegevens bepalend voor succes cloud computing
Iedereen voorspelt dat 2010 het jaar van cloud computing wordt. Er zal echter wel strijd ontstaan tussen de business en IT. Eindgebruikers is het te doen om het gebruikersgemak maar de IT-afdeling is zich bewust van de uitdagingen rond beschikbaarheid en veiligheid. De grootste horde echter, is om controle te houden over de belangrijkste asset van iedere onderneming; de bedrijfsinformatie. 2010 wordt het jaar waarin data-integratie in de cloud ervoor zorgt dat er aan de ene kant gebruikersgemak is en dat tegelijkertijd de betrouwbaarheid gegarandeerd wordt.

3. Service Oriented Architecture komt uit het dal in 2010
De laatste jaren stond SOA zwaar onder druk. Vele deskundigen beweren al geruime tijd dat het einde van het SOA-tijdperk in zicht is. In 2010 zal blijken dat er een element ontbreekt aan SOA, namelijk een informatielaag. Met de toevoeging van deze laag kunnen ondernemingen eindelijk verder innoveren en ontdekken zij de werkelijke waarde van SOA.

4. Toenemend aantal fusies en overnames leidt tot een golf van informatie-integratie in 2010
Nog meer bedrijven zullen in de problemen raken, waardoor er ook het komende jaar de nodige fusies en overnames gaan plaatsvinden. Een gevolg van fusies en overnames is dat de vele gegevens van de verschillende bedrijven niet compatibel zijn. Deze chaos aan bedrijfsinformatie gaat een ‘integratiegolf’ tot gevolg hebben waarin bedrijven op zoek gaan naar manieren om de problemen op te lossen.

5. Virtualisatie van het traditionele statische datawarehouse
Business intelligence vraagt om een grotere capaciteit dan traditionele methodieken. 2010 biedt nieuwe mogelijkheden die operational intelligence en dynamische real-time analyse mogelijk maakt. Informatie-integratie speelt hierbij een hoofdrol door de mogelijkheid ook gevirtualiseerde operationele bedrijfsinformatie aan het datawarehouse toe te voegen, en zo in de behoefte naar real-time informatie te kunnen voorzien.

“Mede doordat de economie in 2010 nog verre van stabiel zal zijn, gaat het een jaar worden met de nodige uitdagingen, zeker ook op het gebied van informatiebeheer”, aldus Charles Race, Head of Sales bij Informatica Nederland. “Als specialist in informatie-integratie willen we ook dit jaar weer onze kennis en ervaring delen om bedrijven te helpen met het beheren van hun meest waardevolle bezit; bedrijfsinformatie.”

www.informatica.com/nl

Weergaven: 42

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Jeroen Huijsdens: Bioscoop heeft bewezen iets te bieden wat anderen niet in huis hebben

Jeroen Huijsdens is hoofdredacteur van Holland Film Nieuws – HFM – en Filmdepot.nl en is eigenaar van Filmtaal. En sinds kort mede-uitgever van Alles is film

[Interview] Nick Kalse: Gebruikers zijn het zat om storende advertentieformaten te zien

Nick Kalse is Managing Director van Outbrain. Zijn advertentieplatform werkt met uitgevers van over de hele wereld. We spreken hem over de activiteiten van Outbrain en zijn visie op de markt

[Interview] Allard Ruyl: Talpa Network bereikt wekelijks ruim twaalf miljoen Nederlanders

Allard Ruyl is CEO van Media Solutions, het saleshuis van Talpa Network. Wij spreken hem over de ontwikkeling van de markt

[Interview] Anna Nooshin: Soms heerst nog steeds de gedachte dat influencers magische krachten hebben

Voor het tweede jaar op rij staat Anna Nooshin op nummer 1 in DeInfluencer50 en is daarmee opnieuw de invloedrijkste influencer in Nederland. Wij spreken haar

[Interview] Mark de Weerd: zijn zijn voorspellingen uitgekomen?

Eind 2018 keken we met een aantal kenners vooruit op de programmaticmarkt van 2019. Onder anderen Mark de Weerd, Country Manager Benelux van Improve Digital, zette een aantal trends op een rijtje. Welke zijn daadwerkelijk uitgekomen en wat kunnen we verwachten voor 2020?

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Een kerstreview zónder supermarkten

Het is december. De warme deken van clichématige 90-secondenspots spoelt weer over je heen en je weet waar het tijd voor is: een review! Dit keer niet over de supermarkten, omdat PLUS daar zó hard domineert dat ik dat een oneerlijk vergelijk zou vinden

[Column] Deniz Alkaç: Een gezondere branche begint bij een beter verhaal

Het zijn turbulente tijden. Het vak verandert snel en dat is op veel plekken te merken. Wie de afgelopen week zijn LinkedIn opende, zag waarschijnlijk de speech van Victor Knaap voorbijkomen. Op het DeMedia100 Diner schetste hij een ietwat ongezellig toekomstbeeld van onze markt

[Column] Bas Vlugt: Welkom in het duopolie van Christian & John

Consolidatie in de Nederlandse media is niet nieuw, maar de overname van Sanoma door DPG Media is wel een heel groot hoofdstuk in dit verhaal en legt de machtsverhoudingen bloot

[Column] Michiel Rotteveel: Een pleidooi voor de mens achter de data

Ik merk dat we soms vergeten dat de data afkomstig zijn van echte mensen. Het gevaar bestaat dat we ons te veel laten leiden door de cijfers en daarmee de menselijke maat uit het oog verliezen

Jeroen Verkroost: hoe word je futurist? Wat zijn Spotify’s Decennium Billboards?

Hoe word je Futurist? Wat zijn Spotify’s Decennium Billboards? Luistert jouw telefoon je af? Heeft TV nog toekomst? Podcasts, is Doornroosje ontwaakt? Hoe shopt de jeugd? Wordt Alexa empathischer

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden