Nederlands MediaNetwerk

Informatica: Informatie-gedreven organisatie werkelijkheid in 2010

In 2010 komt er opnieuw een aantal belangrijke uitdagingen rond informatiebeheer op organisaties af. Informatica omschrijft vijf ontwikkelingen die impact gaan hebben en waar organisaties aandacht aan moeten gaan besteden:

1. Eindgebruikers realiseren zich dat informatie een belangrijk bedrijfsmiddel is en dat ook zij ownership hebben, niet uitsluitend de IT-afdeling
De kwaliteit van informatie is binnen veel organisaties verre van optimaal. De belangrijkste reden hiervoor is dat elke business unit een eigen systeem liet bouwen maar daar zelf geen ownership over had of wilde hebben. Door de verzuilde systemen worden gebruikers nu regelmatig geconfronteerd met conflicterende gegevens vanuit al deze verschillende systemen. 2010 wordt het jaar waarin eindgebruikers eindelijk bevoegd worden om zelf bedrijfsgegevens te definiëren en beheren, wat de kwaliteit van de bedrijfsinformatie ten goede komt.

2. Omgang gegevens bepalend voor succes cloud computing
Iedereen voorspelt dat 2010 het jaar van cloud computing wordt. Er zal echter wel strijd ontstaan tussen de business en IT. Eindgebruikers is het te doen om het gebruikersgemak maar de IT-afdeling is zich bewust van de uitdagingen rond beschikbaarheid en veiligheid. De grootste horde echter, is om controle te houden over de belangrijkste asset van iedere onderneming; de bedrijfsinformatie. 2010 wordt het jaar waarin data-integratie in de cloud ervoor zorgt dat er aan de ene kant gebruikersgemak is en dat tegelijkertijd de betrouwbaarheid gegarandeerd wordt.

3. Service Oriented Architecture komt uit het dal in 2010
De laatste jaren stond SOA zwaar onder druk. Vele deskundigen beweren al geruime tijd dat het einde van het SOA-tijdperk in zicht is. In 2010 zal blijken dat er een element ontbreekt aan SOA, namelijk een informatielaag. Met de toevoeging van deze laag kunnen ondernemingen eindelijk verder innoveren en ontdekken zij de werkelijke waarde van SOA.

4. Toenemend aantal fusies en overnames leidt tot een golf van informatie-integratie in 2010
Nog meer bedrijven zullen in de problemen raken, waardoor er ook het komende jaar de nodige fusies en overnames gaan plaatsvinden. Een gevolg van fusies en overnames is dat de vele gegevens van de verschillende bedrijven niet compatibel zijn. Deze chaos aan bedrijfsinformatie gaat een ‘integratiegolf’ tot gevolg hebben waarin bedrijven op zoek gaan naar manieren om de problemen op te lossen.

5. Virtualisatie van het traditionele statische datawarehouse
Business intelligence vraagt om een grotere capaciteit dan traditionele methodieken. 2010 biedt nieuwe mogelijkheden die operational intelligence en dynamische real-time analyse mogelijk maakt. Informatie-integratie speelt hierbij een hoofdrol door de mogelijkheid ook gevirtualiseerde operationele bedrijfsinformatie aan het datawarehouse toe te voegen, en zo in de behoefte naar real-time informatie te kunnen voorzien.

“Mede doordat de economie in 2010 nog verre van stabiel zal zijn, gaat het een jaar worden met de nodige uitdagingen, zeker ook op het gebied van informatiebeheer”, aldus Charles Race, Head of Sales bij Informatica Nederland. “Als specialist in informatie-integratie willen we ook dit jaar weer onze kennis en ervaring delen om bedrijven te helpen met het beheren van hun meest waardevolle bezit; bedrijfsinformatie.”

www.informatica.com/nl

Weergaven: 43

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Paul Römer namens VCR over gewenste vergunningsverlenging: "Nood is hoog"

Net als andere sectoren heeft de radiosector een moeilijke tijd als gevolg van de coronacrisis. Nederlands MediaNetwerk sprak met Paul Römer, voorzitter van de VCR over de frequentieproblematiek en de toekomst

WE Fashion X LINDA. Zilveren Cross Media Case 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

Monique Pennings Cross Media Vrouw van het Jaar 2020

Monique Pennings is Manager Media & Marketing Partnerships bij Jumbo. Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

Milka – De Smaak van Nederland Zilveren Cross Media Case van het Jaar 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Vrouw] Jildou van der Bijl over LINDA. en Net5

Jildou van der Bijl is creatief directeur bij LINDA. & Net5. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Hoe ontsnapt Trump? Wie leest allemaal jouw iPhone-clipboard uit? Hoe ziet de wereld eruit in 2030?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Paola Cassone: Digitaal willen we allemaal

De grote winnaars van dit jaar zijn – naast de producenten van plexiglas en mondkapjes – de digitale diensten. Iedere digitale dienst die je je kunt bedenken, laat letterlijk een dikke plus zien

[Column] Reinier Rombouts: Covid-19 als accelerator van digitalisering

Urgentie en relevantie zijn de sterkste motoren voor verandering. Bedrijven en organisaties praten al jaren over digitale transformaties en tuigden met regelmaat ambitieuze veranderprogramma’s op om nu echt digitale stappen te zetten

Jeroen Verkroost: TikTok for Business? Vertrouw jij het nieuws? Lossen economen Fake News op?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Jerome Kuijken: Vallende kwartjes

Het programma Veronica Inside, dat eerder Voetbal Inside heette, lag de afgelopen jaren constant onder vuur. Onder het mom van satire en kleedkamerhumor krijgen mensen die niet wit, hetero of man zijn er wekelijks van langs

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden