Nederlands MediaNetwerk

Kelder-Storms Gate: Brief van Peter Adrichem en Laurens Drillich (Endemol) aan Pieter Storms

Beste Pieter, Naar aanleiding van jouw open brief aan Matthijs van Nieuwkerk denken we dat je al genoeg ruzie hebt en daar willen we ons dan ook uitdrukkelijk niet mee bemoeien (al is het allemaal niet fraai). Maar let wel een beetje op je woorden graag. Want wat wij vervelend vinden, is dat je in jouw brief klaagt over de 'Endemollisering' van de journalistiek. Waar komt dit in hemelsnaam vandaan? Endemol Nederland is een productiebedrijf dat zich niet primair richt op journalistieke producties. Met trots maken wij zeer succesvolle programma's als Eén tegen 100, Ushi & Dushi, Miljoenenjacht, GTST, Holland's Next Top Model, Het Mooiste Pand van Nederland, Herrie in de Keuken, All You Need is Love, SOS Sonja, Hart in Aktie en de TV-Makelaar. En we zijn ook bekend van titels als Baantjer, Gooische Vrouwen, Wipeout, Dancing with the Stars en de Donorshow voor BNN. Wat hebben wij de journalistiek misdaan?
Endemol Nederland is overigens ook de producent van de prachtige programma's van Peter R. de Vries; en die zijn wel degelijk journalistiek. Uit jouw brief maken we op dat jij je zorgen maakt over journalisten die hun feiten niet checken. We gaan er vanuit dat zelfs jij het niet aandurft om te zeggen dat dit voor Peter R. de Vries geldt. Endemol is een bekend 'merk' in televisieland en misschien moeten wij het maar als een compliment zien dat je ons vereenzelvigt met amusement (want we nemen aan dat je dat bedoelt). Maar hou ons toch maar buiten je aanklacht. Want je feiten kloppen niet en je kan niet met iedereen ruzie maken. Met vriendelijke groet, Namens Endemol Nederland Peter Adrichem, Algemeen Directeur Laurens Drillich, Creatief Directeur Lees ook:
Jort Kelder over Pieter Storms
Brief Pieter Storms aan Matthijs van Nieuwkerk
Reactie DWDD eindredacteur Dieuwke Wynia op brief Pieter Storms

Weergaven: 509

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Rom Helweg op 14 Oktober 2010 op 8.42
Nou vind ik Storms echt de minst aangewezen persoon om een dergelijke aanklacht te doen. Iets met pot en ketel en verwijten. Vandaar dat je zo'n aanklacht op zijn minst niet serieus zou moeten nemen, laat staan er op deze manier op reageren.

Echter, zou een serieuze -en consciensieuze- journalist dezelfde opmerking maken, zou ik het nog niet eens zo'n gekke betiteling vinden. En uw reactie bevestigt dat. "Wij van Endemol adviseren Endemol." Klinkt een beetje als "Juf, ik haal toch goede cijfers? Dat mag die gemene jongen toch niet zeggen?"

Journalistiek zou wat mij betreft gebaseerd moeten zijn op eerlijke, onafhankelijke waarheidsvinding. Endemol maakt veel televisie ter meerdere eer en glorie van Endemol. En van haar "sterren". En omdat een groot deel van Nederland zich graag laat leiden door -en vereenzelvigt met- sterren, zijn uw programma's een succes.

Sinds de invoering van de commerciele televisie is het intelligentieniveau van de gemiddelde geboden programmering gedaald naar dat van een kind van zeven. Journalistiek zou er op gericht moeten zijn dat intelligentieniveau weer op te krikken door mensen zelf na te laten denken.

Maar als je televisie behandelt als een "merk" (SIC), met alle foefjes die marketeers en reclamemakers daarbij bedenken, ram je de ideeen door de strot van de kijker. Met Peter R. De Vries als lichtend voorbeeld.

Ieder het zijne, en ik het zowel bewondering als verwondering voor uw succes, maar als we de discussie met elkaar aangaan over journalistiek, moeten we op zijn minst met goede argumenten komen.

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden