Nederlands MediaNetwerk

Ketter dankt KRO voor 3 jaar heidense en hedonische teevee

Door Jort Kelder. Als Albert Verlinde en de Teleklets het zeggen, is het waar. Dat weet u net zo goed als ik en al hun andere Bekende Prooien. Maar om te voorkomen dat mijn abdicatie uit de rijke roomsche famiglia een geheel eigen leugenachtig en rellerig leven gaat leiden, bij deze mijn eigen (en enige) woorden.


Ja, ik ga.


Na 5 seizoenen heerlijke, bizarre, schandalige, soms zelfs ontroerende of onvergetelijke afleveringen van Bij ons in de PC ben ik toe aan een sur place. Mijn getuigenverklaringen over de wereld van het oude- en nieuwe-, snelle- en wanhopige geld gaan uiteraard gewoon door. In welke vorm dan ook, ik kan immers niets anders. En het is nog leuk om te doen ook. Of dat bij een andere zender dan Nederland 1 of een andere omroep zal zijn, of dat intellectueler, diepgravender of juist meer reality wordt dan nu... voorlopig komt er nog een serie van zegge 6 hi-la-rische afleveringen aan, te beginnen op zaterdagavond 8 januari.


Zet het fingerfood maar klaar, de hele PC-misjpoche Vespa't rond tienen weer op Uggs en Dolces over het scherm. En na 12 feb zien we verder. Er zijn ernstiger dingen in de wereld dan mijn Hilversumsche betrekking. (En eerlijk gezegd kan ik mij zo voorstellen dat u nuttiger bestemmingen voor uw belastingduiten kunt bedenken dan mijn rechtse tv-hobby, maar zulks uiteraard geheel off topic.) Even klaar bij de KRO. Dat ligt zeker zoveel aan mij als aan hun, want bij de Vereniging Katholieke Radio Omroep ben ik vaak aardige en soms zelfs betrokken tv-makers tegenkomen. De roomsche Preciezen onder leiding van ene Leo Fijen sputterden over de PC als een goddeloze show, maar gemiddeld gesproken is de KRO'er liberaal. Of jezuiëtisch, zou wilt. Een beetje zoals een stel tv-directeuren reageerden op mijn hapering 'anti-paaps en zéker anti-Paus' te zijn. 'Nee jôh, geen probleem! Wij zijn evenmin katholiek, zo lang je het maar niet actief uitdraagt... ' Toch zou het unfair zijn als belijdend ketter nog langer zendtijd op te eisen van een zuil die de mijne niet is. Eerst en vooral ben ik journalist en heb ik daarnaast als hoofdredacteur enige handigheid in het op jacht sturen van hongerige verslaggevers. Voor die kant van mijn talent en personage is geen interesse, laat staan ruimte. Blijft over de PC, het format dat ik in de nazomer van 2007 uitschreef en met bijna sardonisch genoegen maakte.


Veelgestelde vraag: hoe 'publiek' is dat programma? De PC kan zeker publieke televisie zijn, als het ambieert een antropologische blik in de wereld van de rijken te bieden. Waar de Vara de 'Verworpenen' bedient
en de EO dolende zielen behoedt voor wetenschappelijk inzicht in de schepping, moet iemand zich opwerpen om die, zeg, half miljoen welgestelde pechvogels in het vizier te krijgen. De rijken horen er bij, al was het maar om ze te begluren als in de glinstering van een PC-etalage. Maar vooral omdat de elite er toe doet en de koers van een natie uitzet. Of dacht u dat de mopperende vox PVV-pop bepaalt of dit land halverwege deze eeuw nog steeds welvarend is?

Nieuws is mijn zelfgekozen ex-communicatie uit de katholieke tv-gemeente niet. Die beslissing was nauwelijks geheim en is eigenlijk al vorig voorjaar genomen, toen ik in een recalcitrante bui besloot ook Bij ons in de BV van de buis te halen. Ook dat was een cultuur- en geen geldkwestie. Sinds ik in maart op rapport bij de algemeen directeur moest komen, ben ik niet meer op het hoofdkwartier verschenen en is er nauwelijks nog contact met de patronen geweest (er was een de baasjes onwelvoeglijk fragment in de BV vertoond; iets met een ontploffende damesvoorgevel. Dat zou 'de KRO onwaardig' zijn. Mij werd een standje toegediend alsmede de vermaning dat het 'de laatste keer' was, 'anders halen we het programma er af...' Jaja, was schrikken).

Een lunchafspraak met de voorzitter werd deze zomer op zijn verzoek te elfder ure gecancelled. Over een dwingend contract zijn ik, het tv-hoofd en de financiële mevrouw het nog steeds niet eens geworden, omdat ik het wellicht ouderwetse standpunt huldig dat iemand die meer dan vijftig procent werknemers- én werkgeversbelasting moet betalen daarvoor in ruil iets terug mag vragen, al was het maar enige voordelen van het 'in-dienst-zijn' en niet uitsluitend het verlies van vrijwel alle rechten als bedenker en presentator. (Sterker, ene heer Sweet, een verbeten Belastinginspecteur van het ressort Hilversum, eischt dat alle presentatoren in vaste dienst gaan, ook als het maar een mineur deel van hun inkomsten betreft, ze andere bezigheden hebben en er evenmin sprake is van een meester-knecht-relatie. Linda de Mol pikt dat niet, en ook voor mij is het een principiële 'no go'. Nie wieder loonslaaf!).

Zelfs van mijn directe opdrachtgever, de creatieve sjef, heb ik al tijden niets meer vernomen, op een indirecte rits veto's op door mij bedachte PC-items na. Hij is een grote en luidruchtige meneer met een systeemwand vol tv-prijzen, maar kan godzijdank tegen een stootje, zélfs tegen zijn bijnaam Tinosaurus. Maar da's allemaal bijzaak. Hilversum loopt vol tv-haantjes en -dino's. Belangrijker: paste de PC wel bij de KRO? Zelf improviseer ik altijd een communiqué in de categorie: 'Luister, als de Pieter Corneliszoon Hooftstraat ergens voor staat in ons zuilenlandschap, dan is het géén nuffig EO- of NCRV-bestaan maar juist het rijke roomsche leven. Kortom, de PC is heel erg katholiek!'. Zo'n programma past al snel binnen de KRO-slogan Goed Leven. Bij ons in Amsterdam-Zuid roepen ze dan gewoon 'Lekker Leven!!!' (Een begrip waar veel onder te vatten is, van 'leven en laten leven' tot een rondborstige bourgogne, maar evenzeer het aanhouden van een
rondborstige hulpverloofde, dubbelparkeren op de stoep en off shore-constructies om de fiscus te foppen.)

Zo bezien is het curieus dat binnen de KRO de PC een 'non-prioritair' programma heet. Dat wil zoveel zeggen als: zolang Nederland 1 het wil programmeren (en vooral: betalen) en wij niet te veel last van die Kelder hebben, mag het doorgaan. Aparte promotie vond men niet nodig, zodat u steeds hetzelfde afgetrapte promootje voorbij zag komen. Sinds de succesvolle start bij 'buitenproducent' Eyeworks had de KRO de productie naar zich toegehaald. Dat bespaarde kosten en bood de mogelijkheid vast en in veel opzichten kundig personeel te werk te stellen als producer of bureauredacteur. Kennis van de Verwende Mensch in het algemeen en de biotoop Amsterdam-Zuid in het bijzonder strekte nauwelijks tot aanbeveling. Niet onlogisch voor wie de werking van Hillysum kent, want eh ja, veel vaste mensen en zo. Maar handig is anders.

Geloof mij, ik zeg dit alles sans rancune, want het ligt vooral aan mij en mijn onvermogen te functioneren in een bureaucratie met bevelstructuren, personeelsafdelingen, bedrijfsjuristen & all that. Alles in mij verzet zich tegen het kantoorbestaan, zie ook de ironische naamgeving van mijn blog 'voor de betere kantoorknuppel' 925. Tsja, en dan moet je kennelijk niet bij de publieke omroep zijn. Misschien gaat het meer nog over materie dan mensen. De uitverkorenen van Avro, KRO en NCRV zetelen in het kolossale AKN-pand. Van buiten oogt het ontwerp fris en fruitig met gele stenen en veel glas, maar veel bezoekers zullen bij het betreden van dit onverklaarbaar energievretende gebouw niet direct de KRO pay-off 'ter inspiratie...' prevelen. Eerder de beroemde aanhef uit Dante's Divina Commedia: 'Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt!' Helaas bleek het niet onderhandelbaar de BV en PC vanaf een andere plek te produceren. Dan niet.

Wat allemaal niet wegneemt dat ik een fantastische 45-delige serie heb mogen maken met bijzondere onderwerpen en personages. De KRO was - vooral in het begin - als de moederschoot: veilig en warm. Nu moet er bezuinigd en gefuseerd worden en wordt het allemaal iets guurder. Kan gebeuren. Voor de makers, van de item-regisseurs tot de cameracrews, is dat allemaal hogere omroeppolitiek die ze - terecht - koud laat. Hun dank ik dan ook speciaal. En, natuurlijk, een diepe buiging voor de eminente spelbepalers buiten beeld, de eindredacteuren Ben Jebbink en André van der Toorn. Zij pareerden mijn onhandelbare karakter steeds met stoïcijns professionalisme. Dank, dank, dank... en op naar nieuwe avonturen binnen en buiten die straat waar je van houdt, of die je haat.

Uw (B) Presentator

www.jortkelder.nl

www.925.nl

Lees ook:

- Ouderwetse geselligheit bij DWDD + de vraag: Moet ik ontslagen worden?
- Brief Pieter Storms aan Matthijs van Nieuwkerk
- Brief van Peter Adrichem (Endemol) aan Pieter Storms
- Reactie DWDD eindredacteur Dieuwke Wynia op brief Pieter Storms

Weergaven: 143

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Richard Lamb op 24 December 2010 op 14.59

Jort, Goed gesproken! We bellen, Richard.

Interviews

[Cross Media Case 2020] Rhandy Biemans over Milka – De Smaak van Nederland

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Case 2020] Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Pricewise draagt de campagne rondom zorgverzekeringen voor. We spreken met Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

[Interview] Aldo Breed positief over Kiesjefolders anno 2020

Aldo Breed startte in 2017 Kiesjefolders. Een initiatief waarbij consumenten zelf hun foldervoorkeuren kunnen opgeven en deelnemende bedrijven hun folders via de post laten versturen. We spreken met Aldo Breed

[Cross Media Case 2020] Jeroen Visser over Van Uffelen Mode

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Sublime draagt Van Uffelen Mode voor als Cross Media Case. We spreken met Jeroen Visser

[Cross Media Case 2020] Gijs Peetsold over Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Ad Alliance draagt Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0 voor als Cross Media Case. We spreken met Gijs Peetsold

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: DWDD en cultuur, online event, hoe dan? Verandert corona onze muzieksmaak? Wat is jouw whisky?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bas Vlugt: Adformatie, einde van een tijdperk

Het is natuurlijk not done om een column van eigen hand over een concurrerend vakmedium te publiceren, maar dat Adformatie ophoudt in print te bestaan, is een dermate grote mijlpaal dat we kunnen spreken van het einde van een tijdperk

[Column] Marianne van Soomeren: Spoiler billboards #fuckingbriljant

Eerlijk is eerlijk, ik wilde mijn column eigenlijk niet schrijven over iets wat met de coronacrisis te maken heeft. Er wordt immers al zoveel over geschreven en over gezegd

[Column] Reinier Rombouts: Dit verandert alles

Vaak moest ik glimlachen om de zin. Omdat hij zo dramatisch wordt uitgesproken en omdat er zelden iets gebeurt waardoor alles verandert

[Column] Jerome Kuijken: De vier fasen van quarantaine

Ons beroep valt onder de niet-vitale beroepen en dat is helemaal niet erg. Als dit voorbij is, is het de taak van reclame-, marketing-, communicatie- en mediamensen om de economie een enorme slinger te geven

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden