Nederlands MediaNetwerk

Glunderend staat ze daar in haar nieuwe topje. Met lange krullen die speels om haar schouders vallen en de Lelli Kelly schoentjes met lage hakjes aan haar voeten. Ze weet prachtig voor zichzelf te poseren en houdingen aan te nemen waar menig model jaloers op zou zijn. Pas 8 jaar is ze en ze speelt en flirt met de spiegel zoals ze op tv filmsterren met de camera zag doen.

Onze kinderen lijken steeds sneller oud en wijs en rijp te worden en daar bovendien zelf van te genieten. Met uitgesproken meningen en vaak een gecompliceerde eigen smaak zijn het veeleisende mini-consumenten geworden. Ze hebben hun eigen nieuwsvoorziening (Jeugdjournaal) hun eigen soaps (huis Anubis, Zoop) hun eigen social media spot (Hyves) en beginnen, indien ze de kans krijgen, rustig hun eigen bedrijf (kidpreneurs).
Waar ouderen hun best doen zo lang mogelijk jong te blijven, wordt de jeugd op steeds jongere leeftijd oud.

De mode-industrie volgt die trend. Zijn in Engeland de gevulde sexy kinderbikini’s, na klachten van de consument, uit de schappen gehaald, in Rotterdam schijnen ze nog gewoon in de winkel te liggen. En ze lopen nog goed ook. Bikini’s bedoeld om meisjes van zo’n 7 jaar oud met opgevulde voorgevormde bovenstukjes er maar zo vrouwelijk mogelijk uit te laten zien als ze straks op het strand, al paraderend, tonen wat ze eigenlijk nog niet in huis hebben.

Waar trekken we de grens? In het engels kent men de uitdrukking : mutton dressed as lamb. Hier gaat het richting lamb dressed as vamp.Veel jonge meisjes zien er, ook zonder bh-vulling, uit of ze het dubbele aantal kaarsjes op hun taart al uitbliezen. Het fenomeen op zich is niet nieuw. De beruchte Child Beauty Pageants in de VS, waar veelal gefrustreerde moeders hun dochters als barbies laten stralen, leverden al dikwijls de vraag op; hoever ga je? Nou zijn dat redelijke excessen maar wie naar de prinsessen van de immens populaire Disney films kijkt, ziet dat benadrukken van vrouwelijke uiterlijkheden er al op jonge leeftijd in wordt gebracht. Ook daar kan je nog het excuus van ‘een sprookjeswereld creëren’ aanvoeren en de kinderen in dergelijke jurken ‘verkleed’ noemen. Anders wordt het als het hun eigen echte kleding betreft.
Dan komt toch vlug weer de aloude discussie rondom ‘uitlokking’ om de hoek kijken. Met de angst die er in de samenleving is voor pedofielen en dergelijke, klinkt het tegenstrijdig je jonge dochters dan op deze manier een zo’n aantrekkelijk mogelijke prooi te laten zijn. Maar vind je dat je daar rekening mee moet houden dan leg je onbewust dus wel de schuld van de eventuele gevolgen bij jezelf. En dat is een enorm hellend vlak. Want voor je het weet, word je beschuldigd van het veroorzaken van aardbevingen door onzedige kledij. (gebeurde immers in Iran)
Dan zou je dus je kind in een boerka of zwarte kousen moeten hijsen om er op die manier (ten onrechte overigens) verzekerd van te zijn dat er niets gebeurt? Dat kan niet de bedoeling zijn. Maar toch: een laptop volop in het zicht achter het raam laten liggen is verzekerd, als je de deur open laat staan vervalt de verzekering wegens nalatigheid -al blijft de dief even schuldig. Misschien zit daar bij kinderen ook wel een bijna onzichtbare grens. Waarbij het heel expliciet de nadruk leggen op de geslachtskenmerken net over die grens gaan is..

Los van het dilemma wat voor ongure types je aantrekt door de boodschap die je naar buiten uitstraalt, kan je ook nog vraagtekens zetten bij de boodschap die je aan je dochter zelf meegeeft: Al op haar zevende is haar eigen lichaam van nature niet goed genoeg voor een maatschappij waar te vaak alles om uiterlijkheden lijkt te draaien en dient dus aangepast te worden. Een gevaarlijke potentiële kweekbodem voor latere onzekerheid.
Ik heb trouwens nog even rondgekeken; maar een opgevulde voorgevormde zwembroek voor 7-jarige jongetjes is (nog) niet in de handel…

Weergaven: 48

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Lieke Lamb op 29 April 2010 op 10.27
welk vroeger heb je t precies over? wat is nog verkleden en wat niet meer? enne sommige dingen leuk voor binnen... (gevulde bikini?) meeste sexuele misdaden gebeuren binnenshuis.

Laptop achter raam is zeker niet verkeerd. Ik hoef toch niet al mijn bezittingen onder de bank te verstoppen omdat een ander anders wel een steel-neigingen zou kunnen krijgen? Is het eind zoek.
Reactie van Renzo Verwer op 29 April 2010 op 9.39
Kinderen , nu ja meisjes , hebben verkleden altijd al leuk gevonden, Ook vroeger.
Het hoeft alleen niet altijd in het openbaar. Dat kunnen we best van vroeger leren, de les dat sommige dingen leuk zijn voor binnen.
Vroeger: de verstandige mensen hadden fatsoen. die hoefden geen regels, die beseften gewoon dat iets binnenhuis leuk kon zijn,maar dat je anders naar buiten ging. geen drama, geen psychologie. het was gewoon zo, je dacht er verder niet bij na. Heel slim dus.

'Laptop achter raam is verzekerd', moet dat niet zijn 'verkeerd'?

Interviews

[Interview] Aschwin de Bruijn: Het regisseren van influencers is een vak apart

Aschwin de Bruijn is sinds de zomer van 2018 Managing Director van Magna Global, waar hij al werkzaam was onder verschillende functies. Onder zijn leiding moeten de verschillende afdelingen binnen Magna, en de verschillende bedrijven van IPG Mediabrands, nog beter gaan samenwerken

[Cross Media Innovatie 2019] Sanne Groot Koerkamp over Dylan

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Hearst zendt Dylan in als Cross Media Innovatie. We spreken met Sanne Groot Koerkamp, hoofdredacteur Quest magazine en Dylan

[Cross Media Man] Peter de Mönnink: Ik geloof in crossmedialiteit en daarmee in de uniciteit van content en data

Peter de Mönnink is CEO van Talpa Network. Hij is genomineerd voor Cross Media Man van het Jaar 2019. Wij spreken hem over zijn visie op crossmedia

[Cross Media Merk 2019] Sanne Groot Koerkamp over Quest

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Quest dingt mee naar de award voor Cross Media Merk van het Jaar. Aan het woord is Sanne Groot Koerkamp, hoofdredacteur van Quest

[Cross Media Case 2019] Aart Lensink over Uitblinkers in Zaken

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. TMG zendt In search of Incredible met ASUS Benelux & TMG in als Cross Media Case. We spreken met Aart Lensink, directeur bij LVB Content Marketing

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Remco Klöters: BN'ers en bitcoins

Het faciliteren van frauduleuze advertenties is onacceptabel. Artikel 6:196 BW benadrukt dat wanneer sprake is van misleidende reclame als gevolg waarvan een ander schade lijdt of dreigt te lijden, deze slachtoffers bij de rechter niet alleen een verbod, maar ook een rectificatie kunnen afdwingen

[Column] Marvin Jacobs: De opkomst van fluïde content

De podcast, met zoveel makers en een groeiend aantal adverteerders, gaat zich in vorm en inhoud ontwikkelen. De vraag is alleen: in welke richting

[Column] Marianne van Soomeren: Het sprookje van addressable TV

Er was eens… de grote wens om lineaire televisiereclame adresseerbaar te maken. Dat wil zeggen dat televisiereclame inhoudelijk wordt afgestemd op kenmerken en voorkeuren van de kijker. Zodat je niet de hele avond tv-reclames ziet langskomen die niet relevant voor jou zijn

[Column] Jerome Kuijken: Drie jaar satirische branded content. Wat heb ik geleerd?

Drie jaar geleden stapte ik van reclame over naar branded content. Met de oprichters van De Speld startte ik brandedcontentbureau De Speld & Partners. Wat ik in drie jaar heb opgestoken over branded content (en wat ik graag had willen weten toen ik begon) deel ik graag met je. Of je nou brandmanager of redacteur bent: vroeg of laat krijg je met branded content te maken

[Column] Maartje Blijleven: Een verhaal voor onze dochters

Als je je publiek echt goed wil bereiken, dan vertel je je verhalen face to face, nog steeds de meest ultieme en persoonlijke manier van communiceren. Op de zeepkist, op een podium, want dan bereik je een groot publiek. Dan maak je impact. Dan connect je. En claim je je expertise

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden