Nederlands MediaNetwerk

Maak social media richtlijnen offensief niet defensief!


Door Erwin Blom. Bedrijven worstelen met social media. En ze worstelen wat ze er mee moeten dat ook bij hun personeel zaak en privé door elkaar gaan lopen. Wie mag wat zeggen? Wie mag überhaupt wat zeggen? De roep om regels en richtlijnen is hard.


Ook NRC worstelt hiermee, bleek vorige week uit een blog van hoofdredacteur Peter Vandermeersch die in zijn stuk de richtlijnen van Australische omroep ABC een goed handvat noemt. En wel aldus:

  • Vermeng professionele en persoonlijke uitingen niet op een manier die schadelijk kan zijn voor de krant.
  • Voorkom dat je effectiviteit op het werk wordt ondermijnd
  • Suggereer niet dat je spreekt namens de krant
  • Onthul geen vertrouwelijke informatie

Maar uiteindelijk zijn dit defensieve richtlijnen. Gaat het over wat je allemaal niet moet doen. Zou het niet veel beter zijn om de zaak offensief in te steken? Zorg dat je mensen actief met social media aan de slag gaan en zorg dat werk en bedrijf daar van profiteren. Dat schrijft Bart Brouwers, voorheen van
Spits, nu van
Dichtbij op zijn blog
Dode Bomen.  Brouwers komt met de volgende vier richtlijnen:

 

  • Vermeng professionele en persoonlijke uitingen altijd op zo’n manier dat authenticiteit blijkt en voordeel voor de krant kan worden bereikt,
  • Zorg dat je effectiviteit op het werk met elke tweet wordt vergroot,
  • Laat in de openbaarheid altijd blijken dat je een trots lid van de redactie van je krant bent,
  • Onthul alle informatie die nodig is om zoveel mogelijk nieuwe kennis los te maken.

Top!

Ik ben voor!

Maak je richtlijnen offensief niet defensief!

www.erwinblom.nl

www.twitter.com/erwblo

Weergaven: 58

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Merlijn Hoek op 21 April 2011 op 15.39

Bedrijven moeten Social Media leren zien als een kans!

 

http://roorda.nl/weblog/0/4/137/_social_media_gebruik_door_werkneme...

 

grt, Merlijn

Interviews

[Cross Media Case 2020] Rhandy Biemans over Milka – De Smaak van Nederland

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Case 2020] Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Pricewise draagt de campagne rondom zorgverzekeringen voor. We spreken met Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

[Interview] Aldo Breed positief over Kiesjefolders anno 2020

Aldo Breed startte in 2017 Kiesjefolders. Een initiatief waarbij consumenten zelf hun foldervoorkeuren kunnen opgeven en deelnemende bedrijven hun folders via de post laten versturen. We spreken met Aldo Breed

[Cross Media Case 2020] Jeroen Visser over Van Uffelen Mode

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Sublime draagt Van Uffelen Mode voor als Cross Media Case. We spreken met Jeroen Visser

[Cross Media Case 2020] Gijs Peetsold over Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Ad Alliance draagt Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0 voor als Cross Media Case. We spreken met Gijs Peetsold

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Remco Klöters: Baudet mist doel met Peuterspeelplaats-argument

De Rechtbank Midden-Nederland wees op 25 maart 2020 vonnis in het kort geding dat Thierry Baudet heeft aangespannen tegen de VPRO en het programma Buitenhof

Jeroen Verkroost: Minecraft verplettert censuur, Russische spionnen in Ghana, zes coole robotdieren

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Paola Cassone: Het nieuwe normaal

Ik had eigenlijk op vakantie moeten zijn. Maar ja, dat is voorlopig niet meer mogelijk. Net zoals uit eten gaan, borrelen, de sportclub bezoeken of naar de sauna. Ik zit thuis te werken, in vrijwillige quarantaine

[Column] Wilbert van der Heijden: Ik reken op u, [applaus]

“De waarheid is geen excuus”, volgens Reve – onze volksschrjjver. Zijn uitspraak helpt mij door de dystopische film die corona van de herfst in mijn leven maakt. Schrijf vandaag maar eens een column over een misstand die niets met corona te maken heeft

Jeroen Verkroost: Synthetische Media? Hoe kun je AI vertrouwen?

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden